Ključ poslovnog uspeha? Prošlost je za specijaliste, budućnost pripada GENERALISTIMA

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Mnogi od nas su sigurno čuli savet da će samo velika stručnost da nas dovede do brzog poslovnog uspeha i novčane dobiti.

Međutim, velike su šanse da će ovo shvatanje u budućnosti biti prevaziđeno. Svet se, najblaže rečeno, promenio, ali naša filozofija oko razvoja veština nije.

Sve važnija postaje sposobnost napredovanja u nepredviđenim, nejasnim i loše definisanim situacijama, kontekstu koji kod većine ljudi izaziva anksioznost.

Razmislite samo o nekoliko mišljenja koja su karakterisala poslovne savete u poslednjih 40 do 50 godina: Osnovna kompetencija, jedinstvene veštine, visoka stručnost. Ključ uspeha bila je specijalizacija koja bi nam omogućila uspon na profesionalnoj lestvici.

Nije bilo dovoljno biti lekar, moralo se dodatno specijalizovati, na primer iz kardiologije. Ali tada nije bilo dovoljno da budete kardiolog, morali ste još više da se specijalizujete, možda kao kardiohirurg. I to nije bio slučaj samo u medicini, već u gotovo svim profesijama.

Poruka je bila jasna: usredsredite se na ekspertizu, tako ćete se istaći i zaraditi više novca. Ovakav pristup je delovao. Mnogi današnji lideri uspinjali su se specijalizacijom.

Budućnost pripada generalistima

Ne znači da je stručnost beskorisna. Samo se naš svet tako brzo menja da će se oni sa više alata u svom vlasništvu bolje snalaziti u nepredviđenim okolnostima. Važno je biti fleksibilan.

Kako postati generalista? Za početak je važno udaljiti se i posvetiti više pažnje kontekstu u kojem donosite odluke.


Pročitajte ceo članak, a ne samo odeljak o vašoj industriji. Da li su vaš primaran fokus ulje i gas? Proučite dinamiku koja utiče na sektor maloprodaje. Da li ste profesionalac iz oblasti finansija? Zašto ne pročitati knjigu o marketingu? Mislite šire!

Druga strategija je razmišljanje o tome kako naizgled nepovezani događaji mogu uticati jedni na druge, nešto što sistemski mislioci rade prirodnim putem. Proučite međusobne veze među industrijama i razmislite kako promene u jednom domenu mogu da poremete poslovanje u drugom.

Budući da generalisti imaju skup alata za crtanje, oni su u stanju da dinamički prilagode svoj tok akcije u zavisnosti od razvoja situacije.

Setite samo kako se svet brzo promenio sa razvojem Interneta i bežičnih tehnologija podataka. Džef Bezos nije specijalista za maloprodaju, koji je pobedio konkurenciju. Bio je relativno pridošlica maloprodaji, ali bio je u stanju da se brzo prilagodi da iskoristi priliku.

Uspeh u karijeri za generaliste

Mnoge kompanije koje gledaju unapred traže višestruko funkcionalno iskustvo prilikom zapošljavanja. Ovo je od suštinskog značaja za velike organizacije poput Gugla, na primer, gde zaposleni skaču iz tima u tim i iz uloge u ulogu.

Lisa Stern Hayes, jedna od Guglovih najboljih rekruterki, rekla je da kompanija ceni one koji rešavaju probleme koji imaju „opšte kognitivne sposobnosti“ u vezi znanja povezanih sa ulogama.

„Razmislite o tome kako se brzo Gugl razvija. Ako samo angažujete nekoga da radi jedan određeni posao, a onda našoj kompaniji trebaju promene, moramo biti sigurni da će ta osoba pronaći nešto drugo da radi u Guglu. Tu dolazimo do zapošljavanja pametnih generalista”, rekla je ona.

Izvor: BIZLife

Foto: Pixabay

Komentari 1

  1. Slobodan Stojicevic

    Poslušajte svoj savet, pa se vi za početak šire edukujte. Kardiolog ne može da postane kardiohirurg. Samo hirurg može da postane kardiohirurg. Inače, članak je koristan, slažem se da je budućnost svih poslova u veštinama, a ne u diplomama. Otuda pojava velikog broja kurseva, uglavnom online, na kojima možete steći nanodegree i postati konkurentniji na tržištu rada.