Međuljudski odnosi su krucijalni za uspeh organizacije

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: SAM

Piše: Branislav Lončar, CFO, Southeast Europe, Publicis One, Mladi menadžer godine 2018 Srpske asocijacije menadžera (SAM)

Organizaciju čine ljudi, organizacija je vredna onoliko koliko su njeni ljudi vredni. Ne treba zaboraviti da organizacija može da bude skup izuzetno vrednih pojedinaca koji su timski apsolutno inferiorni na tržištu o odnosu na druge organizacije. Dakle, kako koristimo pojedinačne talente, različitosti, prednosti, mane i vrednosti naših kolega odnosno način kako spajamo, organizujemo sve te različitosti mera je uspeha jednog tima odnosno organizacije.

Svedoci smo kako u sportu timovi sastavljeni od skupih i talentovanih pojedinaca gube od timova koji se sastoje od prosečnih pojedinaca koji su organizovani na najbolji mogući način. Dakle tamo gde su međuljudski odnosi bolji tamo je duh tima jači i mogu se postizati uspesi čak i ako u tom momentu nismo na zavidnom nivou pojedinačnih talenata odnosno znanja i veština načih članova. Što je bolja harmonija u timovima, jača je organizacija.

Albert Anštajn je rekao da se klonimo loših ljudi jer oni imaju problem za svako rešenje i zaista je bitan sklad psiholoških ličnosti pojedinaca koje treba uzimati u obzir kada se formiraju i organizuju timovi. Jedan od edukativnih programa na kojima sam učestovao u organizaciji moje kompanije u Parizu otvorio mi je pogled o bitnosti skladnog tima. Skladan tim ne znači da svi pojedinci imaju ista mišljenja i slične profile, skladan tim znači da su pojedinačne prednosti i mane, veštine na dobar način izbalansirane kako bi perfektno odgovorile na trenutnu situaciju ili zadatak.

Za tako nešto je neophodno dobro analizirati psihološke profile zaposlenih kako bi se nakon toga najbolje kombinovali. Psiholog je postavljao pitanja a mi smo pojedinačno zapisivali odgovore na pitanja na karticama, pre toga smo imali kratak intervju, nakon toga je uzeo kartice sa našim odgovorima i organizovao na bazi toga 4 tima u svakom timu po 5 članova. To su bili timovi koji su sledećih nedelju dana rešavali različite poslovne simulacije. Fokusirao sam se na analizu mog tima i shvatio da je skup različitih osobina bio organizovan hijerarhijski i po zadacima na pravilan način tako da smo kao tim imali fantastične rezultate.

Tim možemo hipotetički da posmatramo kao biće koje se sastoji iz pojedinačnih ćelija, mozak je zadužen da kao reakciju na određenu situaciju aktivira one ćelije koje su mu najpotrebnije u tom momentu i da ih koordinacijom angažuje na najbolji način kako bi telo uradilo pokrete kojima će najbolje reagovati na novonastalu situaciju.

Naravno iza svake uspešne organizacije pojedinaca stoji Harizmatični lider ili mozak operacije koji predstavlja i viziju i racio jedne organizacije, za dobre međuljudske odnose bitan je rad na socijalnoj i emocionalnoj inteligenciji pojedinačnih članova timova odnosno organizacije, ukoliko su pojedinci sposobni da dijagnostifikuju i prepoznaju sopstvene i tuđe emocije biće u mogućnosti da reaguju pravilno na iste te će i međuljudski odnosi biti bolji. Međuljudski odnosi donose stabilnost u timu koja je neophodna za rast i razvoj organizacije.

Organizacija u današnje vreme teže transformacijama zbog promene tržišnih okolnosti, kako bi organizacija prošla kroz transformaciju ona mora da izađe iz zone komfora u zonu straha, zatim iz zone straha u zonu učenja i sticanja novih saznanja, menjanje biznis modela koja dovodi do zone rasta gde smo zapravo postigli željenu transformaciju, stekli znanja, postavili modele i nastavili sa daljim održivim poslovanjem, ukoliko međuljudski odnosi nisu dobri svaka od ovih faza će biti otežana ako ne i onemogućena.

Savremeni uslovi poslovanja iz perspektive korporacije za koju radim nam donose dosta velike izazove po pitanju međuljudskih odnosa. Korporacija posluje u preko 100 zemalja globalno i sa preko 80.000 zaposlenih. Dakle ovaj podatak već ukazuje na kulturološke različitosti a ujedno neminovnost globalne saradnje i miksanje različitih ljudi iz različitih zemalja, različitih struktura, obrazovanja na istim projektima. Sa druge strane mantra “Power of One“ nam donosi obavezu da klijentima pružimo najbolje iz svake prakse koju imamo i različitih oblasti poslovanja što znači da ljudi iz istraživanja, medijskog, digitalnog, kreativnog, produkcijskog sektora sede za istim stolom i rade na istom projektu za klijenta.

Ako uzmemo u obzir da je Publicis zapravo skup različitih brendova Leo Burnett, Saatchi, Publicis, Zenith, Starcom, Sapient, Epsilon i mnogih drugih sa različitim poslovnim filozofijama i korporativnim kulturama, ekspertizama i oblastima, onda je izazov dobrih međuljudskih odnosa postavljen na još veći nivo izazova. Ipak je miks ovolikih različitosti ono što daje ovom poslu lepotu, prava formula za dobre međuljudske odnose u ovakvim okolnostima je pre svega poštovanje različitosti i delenje iste vizije i misije.

Izvor: BIZLife

Foto: SAM