Employer Branding – pitanje trenda ili podrška biznisu?

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Homepage

Autorke teksta: Milka Negrović & Mihaela Turner, Homepage Creative. Digital.

Poslednjih meseci Employer Branding postao je prilično „vruća” tema, i to ne samo u HR zajednici, već i u marketinškim krugovima.

Da li je u pitanju trend ili konačna osvešćenost po pitanju značaja brendiranja poslodavca? Po svemu sudeći, ima i jednog i drugog.

Tržište rada diktira trendove

Tržište rada se menja. Za nama su vremena kada su se kvalitetni kandidati borili da dobiju šansu da se predstave poslodavcu, pa su se borili da dobiju posao i na kraju da se na tom poslu dokažu, da ga zadrže. Cilj je često bio „državni posao, za stalno”.

Proces se nije mnogo menjao, ali situacija jeste, drastično. I dalje postoje konkursi, prijave, regrutacija i selekcija kroz koju poslodavci biraju kandidate koje će zaposliti. No, pre tog izbora, desio se jedan mnogo značajni – izbor kandidata da se prijave kod određenog poslodavca. Talenti su ti koji biraju, a ponuda koju danas imaju sve je veća i konkurentnija.

Nisu samo mladi talenti ti koji imaju mogućnost izbora. Tu su i razne specifične industrije koje se razvijaju brže nego što to tržište rada može da podrži, pa je tako veća i potražnja za određenim profilima (programeri, tehnolozi, prodavci i drugi). Na kraju, postoje i razni modaliteti zapošljavanja, pa je sve više preduzetnika i freelance-ra koji ne žele da budu deo sistema. Zahvaljujući internetu, tržište rada postalo je globalno i konkurenti su svi poslodavci za koje kandidati mogu da rade na daljinu i koji su im dostupni na „klik miša”.

Zaključak je da kvalitetni kandidati sada imaju mnogo izbora, a samim tim teže je i doći do njih i zadržati ih kao lojalne zaposlene.

Procenat zaposlenih koji bar povremeno razmišlja o promeni posla, iz godine u godinu raste. Tržište rada se menja. Promenila se ponuda poslova na tržištu, ali promenili su se i ljudi. Različite generacije, odrastale su pod različitim uticajima koji su oblikovali njihove vrednosti, pogled na život i posao.


Proces potrage za poslom danas više podseća na proces kupovine u kome kandidati istražuju i informišu se o poslu, baš kao što to čine i pri kupovini proizvoda. Kako su mlađe generacije kandidata „digital native” generacije, njihov način istraživanja i konzumiranja informacija uglavnom se svodi na digitalne kanale komunikacije.

Počev od sajta poslodavca, preko njegovih naloga na društvenim mrežama, foruma, specijalizovanih sajtova i aplikacija (Glassdoor), kandidati istražuju i „isprobavaju” posao. Informacije su dostupne i transparentne, a postojeći zaposleni su medij za sebe i to medij kome kandidati više veruju nego poslodavcu.

Ukoliko se poslodavci ne bave svojim online nastupom, utisak koji će kandidati steći o njima istražujući digitalne kanale biće prepušten trećim licima i prilično nekontrolisan, što može dovesti do kreiranja imidža poslodavca koji nije relevantan. Plansko i strateško bavljenje brendiranjem poslodavca na online kanalima je prilika da poslodavci predstave internu atmosferu i kulturu, i da istaknu benefite i vrednosti koji će privući za njih adekvatne kandidate.

Sve ove promene na tržištu rada dovele su do toga da su poslodavci počeli da prepoznaju koliko je važno baviti se Employer Branding-om. Otuda i povećano interesovanje za ovu temu, pa slobodno možemo reći da su promene rada na tržištu uzrokovale veće interesovanje za Employer Branding i dovele do toga da je ova tema poslednjih meseci postala trend. Potpuno opravdano i potkovano jakim razlozima.

Kako Employer Branding podržava biznis?

Employer Branding poslodavcima pomaže da privuku i zadrže kvalitetne ljude, a osnova biznisa su ljudi. Koliko god da je ideja dobra, potrebni su ljudi da je nose.

Aktivnosti koje usmeravamo eksterno, ka tržištu rada, pomoći će da se pozicioniramo kao poželjan poslodavac. Time privlačimo kvalitetne kandidate, ali i smanjujemo troškove regrutacije i selekcije. Prema istraživanju LinkedIn-a, poslodavci sa jakim employer brand-om smanjili su troškove zapošljavanja za 43% u odnosu na njihove konkurente koji su percipirani kao manje poželjni poslodavci. Isti izveštaj govori o tome da je proces selekcije kod ovih poslodavaca trajao i do 2 puta kraće, jer su za manje vremena dobijali veći broj kvalifikovanih prijava za posao.

Koliko god da je važno kako je poslodavac pozicioniran kod eksternih javnosti, višestruko je važno kako ga vide postojeći zaposleni. Svako od njih je medij za sebe, medij koji stupa na snagu svaki put kada ih neko pita: „Kako je na poslu?” ili svaki put kada na svojim nalozima na društvenim mrežama zaposleni objave post koji je u vezi sa poslom.

Interne Employer Branding aktivnosti mogu imati pozitivan uticaj na iskustvo zaposlenih (employee experience), kao i na angažovanje zaposlenih (employee engagement). Zadovoljni zaposleni su produktivniji i lojalniji, ponosni su na organizaciju u kojoj rade i samim tim su spremni da daju i više nego što se od njih očekuje. Zbog toga Employer Branding nikako ne podrazumeva samo niz marketinških aktivnosti, već istinsku brigu o zaposlenima, kroz stvaranje zdravog radnog okruženja i pozitivne radne atmosfere, omogućavanje uslova u kojima će zaposleni biti motivisani da daju svoj maksimum i u kojima će rado postati ambasadori koji promovišu svog poslodavca i preporučuju ga.

Izazovi internih komunikacija u Employer Branding-u

Postoje razni alati i taktike koji mogu biti veoma korisni u internim komunikacijama. Počev od intraneta kao online mesta na kome zaposleni mogu pronaći sve korisne informacije i biti u toku sa događajima. Intranet rešenja su posebno korisna za velike timove gde je izazov preneti informacije svim zaposlenima. Pored informisanja, internet je odlično mesto za razna priznanja, pohvale, isticanje timskih i pojedinačnih uspeha. Za unapređenja interne komunikacije koristan alat je i periodični newsletter, kao i razne vrste grupa na društvenim mrežama ili aplikacijama (Facebook grupe, Viber grupe za manje timove).

Ne treba potceniti ni moć offline aktivacija. Zamislite da u ovom trenutku čitate ovaj tekst u svojoj kancelariji dok vam terapeut radi masažu vrata i ramena! Velika je verovatnoća da biste poželeli da taj trenutak podelite na društvenim mrežama, a još veća da biste to iskustvo podelili sa svojom okolinom i rado pričali o tome. Šta je potrebno da se to desi? Potrebna je dobra ideja da angažujete nekoliko masera i napravite prijatno iznenađenje zaposlenima.

Čak i materijali koji se tiču unapređenja internih procesa mogu biti dobar alat za brendiranje poslodavca. Vodiči za (novo)zaposlene kreirani na inovativan i kreativan način, bilo da su štampani ili su u video formi, i te kako mogu preneti kulturu organizacije, učiniti zaposlenog ponosnim što je deo baš tog tima i preneti mu snažnu poruku da je na pravom mestu.


Agencija Homepage, Employer Branding znanja gradi prvenstveno na osnovu bogate prakse i iskustva sticanog kroz projekte realizovane za neke od najuspešnijih poslodavaca u Srbiji. Kroz individualan, konsultantski pristup, zajedno sa klijentima definišemo ciljeve, razvijamo strategije i pružamo podršku u realizaciji redovnih Employer Branding aktivnosti i pojedinačnih kampanja. Ukoliko prepoznajete potrebu za podrškom, biće nam drago da se sastanemo i zajedno definišemo pravac koji vas vodi do pozicije dobrog poslodavca.

Izvor: BIZLife magazin

Foto: Homepage