Šta misliš kada kažeš marketing?

PinterestFacebookTwitterShare

Piše: Bojana Rudović, direktorka marketinga kompanije Bekament

Nije teško primetiti da su viđenja svrhe i značaja određenih profesija koje u svojoj osnovi sadrže opštepoznate termine, kao što su, recimo, finansije ili pravo, uvek doživljena na sličan način od strane različite publike.

Međutim, kada govorimo o marketingu, to nije slučaj. Čini mi se da nijedna delatnost nema toliko različitih tumačenja i ne proizvodi toliko različitih asocijacija: potreba vs. nužno zlo, investicija vs. trošak, dobar, loš, zao.

Tokom svoje karijere nebrojeno puta sam čula različita mišljenja o ulozi marketinga u poslovanju i u mnogima prepoznala repliku iz kultnog filma: „Da se ja pitam, ja bih proterao autobus ovuda.” Dakle, bila sam svedok poimanju da se nekom procesu može pristupiti na bazi nekompetentnog viđenja, samopouzdanja bez pokrića, ličnih afiniteta, da treba pružiti otpor svemu što nije „sada i odmah” i što ne može doneti instant rezultate.

Svi oni koji bi „proterali ovuda”, bez ikakve svesti o multidisciplinarnosti funkcije marketinga – smatraju da je sve stvar intuicije i da je ova delatnost samo nešto „mnogo lepo i kreativno” i da podrazumeva brzu akciju na bazi stava: „Meni se to baš sviđa ‒ ajmo tako!”

Bez obzira na trendove savremenog društva, razvoj inovacija, tehnologije i ekonomije, mahom i dalje nesvesni činjenice da marketing deluje dugoročno i jedan je od ključnih činilaca održivog poslovanja, oni ultimativno očekuju isporuku rezultata baziranih isključivo na povećanju prodaje, i to u što kraćem roku, jer u suprotnom, marketing je čisto bacanje para.

Takođe, pored ovog ograničenog viđenja, marketing je često još i banalno sveden samo na oglašavanje, a ponekad još banalnije interpretiran kao trik ili prodaja magle.

Sva ova pogrešna tumačenja ne bi smela da budu sinonim za marketing, jer nerazumevanje njegove svrhe i značaja otvara potencijalne probleme u poslovanju, bilo da je reč o velikim korporacijskim sistemima ili se govori o malim i srednjim preduzetničkim poduhvatima.

Međutim, imala sam priliku da se upoznam i sa uspešnim primerima preduzetništva. Suprotno kontekstu pomenute replike, vizionari sa obe noge na zemlji znaju da se do cilja ne stiže preko neispitanih mostova. Biraju put kojim se ređe ide. On je dug i kompleksan, iziskuje preispitivanje na svakoj narednoj stanici. Iz autobusa iskrcavaju predrasude, nekompetencije, prevaziđene modele rada i razmišljanja, a ukrcavaju nova znanja, ideje, „insights”. Navigacija je obavezna. Koliko god ovo putovanje obuhvata analitički i strateški pristup, oni znaju da ni on ne garantuje stopostotni uspeh i nije uvek asfaltiran kao u ekonomski razvijenim zemljama.

Preduzetnici tog profila su svesni činjenice da marketing nije nešto što sledi nakon svega, već nešto što prethodi svemu. I pre investiranja oni razumeju kompleksnost, širinu i suštinsku vrednost kreiranja biznisa i u samoj postavci biznis modela marketing stavljaju na početnu poziciju.

Dakle, i pre nego što sednu na mesto vozača, svoju inicijalnu preduzetničku ideju sagledavaju iz različitih uglova, razmatraju ključne resurse za njenu realizaciju i procenjuju vreme neophodno za povraćaj uloženih sredstava. To im omogućava kreiranje polazne tačke za razvoj marketinške strategije, a rezultate dalje uspešno ostvaruju inoviranjem kroz proizvode, distribuciju, cene, promociju, ljude, procese itd.

Marketinški orijentisani preduzetnici nastavljaju putem stalnog postavljanja pitanja:

Kome to treba?, Čemu to služi?, Koju to potrebu zadovoljava?, Da li ima pravu cenu?, Kako ga predstaviti i podići svest o njegovoj vrednosti?

Kako put odmiče, a saobraćaj postaje dinamičniji, podučeni iskustvom i znanjem, svoju vožnju prilagođavaju novim uslovima na terenu. Nikada ne zaboravljaju da se zaustave na novom pit-stopu kako bi obezbedili pun rezervoar goriva, nove gume, instalirali savremenije navigacione mape, a sve bez napuštanja vozila.

Vizija, znanje, iskustvo i upornost mogu svaki preduzetnički poduhvat pretvoriti u uspešan i inspirativan put bez kraja, pun ideja, kreativnosti i inovacija.

Možda je tajna svih onih koji su prigrlili marketing kao svoju preduzetničku filozofiju u jednom jednostavnom, zdravorazumskom životnom stavu: radovati se neizvesnosti.

Kada kažem „marketing”, mislim da je, pre svega, neophodno što glasnije predstaviti njegov značaj i njegovu ulogu, naglasiti činjenicu da između marketinga i kreiranja biznisa stoji znak jednakosti. Smatram da, kao struka, imamo obavezu da motivišemo celokupnu poslovnu zajednicu da teži transformaciji načina razmišljanja, ide ka promeni modela poslovanja i aktivno se razvija u skladu sa globalnim trendovima.

Izvor: BIZLife magazin