Trendovi u digital marketingu 2020. godine

PinterestFacebookTwitterShare

Piše: Ivan Živković, Managing & Creative Director, Pioniri

 Teško je anticipirati godinu pred nama u momentu kada su trendovi koji su oblikovali 2019. tu da ostanu, samo će biti još dominantniji. Čini se da je pred nama godina konsolidacije, boljeg fokusa na zaista bitne kanale i poruke, ali i prilagođavanja promenama koje su se desile ove godine.

Kako bilo, da pokušam da uhvatim one neke nove nagoveštaje promena na regionalnom tržištu i u industriji digitalnog marketinga.

1. Storyselling

Ako moram samo jedan format da izaberem za efektivnu i angažovanu komunikaciju sa potrošačima za 2020. godinu, bio bi to stori – ili format koji prodaje.

Iako je godina za nama bila godina Instagrama, pobednik je, ipak, story. I to ne samo na Instagram platformi već i od Snapchata, primarno, pa preko Facebooka, WhatsAppa, pa do Youtubea, koji je, takođe, skoro uveo ovaj format.

Prema tvrdnjama Facebooka, dodavanjem „story“ formata povećavaju se ad recall, namera kupovine, asocijacija sa brendom, kao i CTR.

Stori samo na Instagramu trenutno ima 500 miliona dnevno aktivnih korisnika, a taj broj nastavlja da raste. „Story“ format u godini za nama definitivno je skoro ubio feed. Za početak, na Instagramu, ali videćemo šta će se dešavati na ostalim platformama.

Kako tvrdi Facebook, jedna trećina najgledanijih storija postavljena je od strane biznis profila ili brendova, što očigledno govori da brendirani sadržaji na storiju uspešno angažuju publiku.2

2. Digital će dostići rekordnu cenu

Cene digitalnih usluga, kao i budžeti koje će klijenti odvajati, narednih godina će dostići rekordnu cenu. Čak očekujem i da će brzo premašiti cene usluga tradicionalnog oglašavanja. Iako svi sad nude digitalne usluge, veliki je raspon njihovog kvaliteta. Samim tim, i raspon cena će rasti.

Sve veći problem kvalitetnijih kadrova u industriji i njihovo zadržavanje uticaće i na cenovnu politiku agencija. Ukoliko se odlučite za kvalitetnu digitalnu uslugu ka vašim klijentima, više i više ćete plaćati kadrove narednih godina, što će, svakako, uticati i na vaše agencijske naknade.

Da li će to domaće i regionalno tržište moći da izdrži ili će doći do nekih drugih potresa, videćemo. A u svetu, godina 2019. prva je kada digital advertajzing potrošnja prelazi polovinu celog budžeta na globalnom nivou. Kod nas do 25 odsto prethodne godine, ali i taj broj će rasti svakako.

3. Digitalne agencije nisu više samo digitalne

Digitalne agencije će sve ozbiljnije konkurisati tradicionalnim agencijama, najpre, kao ravnopravni igrači na mnogim domaćim i regionalnim kreativnim pičevima.

Klijenti se više ne libe da provere i angažuju kreativne kapacitete brojnih digital agencija, što je bilo i naše agencijsko iskustvo u godini za nama.

Sve više klijenata se ohrabrilo da nam, pored digitalnih kampanja, poveri i razvoj identiteta, employer branding komunikacija do tradicionalnih kampanja. Ovo je trend već godinama unazad na nekim razvijenijim advertajzing tržištima i izgleda dolazi i kod nas. Dakle, dalje jačanje i rast primarno digitalnih agencija i transformaciju u kreativne agencije sa celokupnom uslugom videćemo u punom jeku u 2020. godini.

4. Bye bye LIKES

Očekujem konačno radikalnu promenu u digitalnim KPI-jevima, odnosno da se konačno okrenemo onome što je bitno. Facebook nam je u tome malo pomogao ili bar usmerio na svoju vodenicu. Lajkovi u bilo kom obliku, što je metrika od početka digitala, odlazi u istoriju. Kako tvrde, „engagement“ ili, konkretnije, lajk ‒ nema nikakvu korelaciju sa merljivim prodajnim uspehom brenda.

Tako ćemo 2020. godine juriti „reach“ i konverzije sve više. Samim tim, performans marketing i oglašavanje dobijaju još više na značaju u digitalu.

5. Digital konferencije neizostavne u 2020.

Ove godine, od Lisabona do Holandije, od Rovinja do Webiza i Digital Daya, digitalne konferencije izgleda postaju najposećeniji događaji advertajzing industrije. U godini za nama izgleda da se desila migracija kolega iz tradicionalnih agencija ka znanju o digitalu.

Tražila se karta više za digitalne događaje, a u prilog tome ide i činjenica da tradicionalne a relevantne marketinške događaje možete na prste jedne ruke da nabrojite.

6. Antitrend brendovi i komunikacija

Ako uzmemo u obzir činjenicu da sve veći broj brendova ne može da se uhvati u koštac sa svakodnevnim promenama u digitalu, biće sve veći broj onih koji će odlučiti da plivaju suprotno od ostalih.

Tako smo 2019. imali nekoliko primera antitrend kampanja i komunikacionih strategija. Pojedini brendovi su ukinuli naloge na društvenim mrežama i time skrenuli pažnju na sebe, bilo pozitivno ili negativno. Sa druge strane, Diesel je sa svojom globalnom kampanjom „Be a follower“ primer brenda koji stvara trendove i kada su oni antitrendovi.

7. DATA vs. GDPR ‒ jaz sve veći

Nikada nije postojala veća potreba da komunikacijom brendova upravljamo uz pomoć podataka i nikada nisu postojala veća ograničenja za prikupljanje i obradu ličnih podataka, bar u Evropi. Taj jaz između potreba i mogućnosti, neophodnosti i kompleksnosti biće sve veći. I uticaće na celu industriju ozbiljno i nastupajuće godine.

Dok klijenti već traže naprednije data usluge, agencije sve ozbiljnije pristupaju prikupljanju i obradi podataka suočeni sa rigoroznom GDPR regulativom i novim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

Domaće agencije idu još dalje i pokreću svoja data odeljenja. Dok trenutno tri beogradske agencije imaju svoje data timove, pojedini globalni lanci, poput Wunderman Thompsona, repozicioniraju se u agenciju Data – Creative – Technology.

(Tekst je prvobitno pisan i objavljen za portal Trendovi.rs.)

Izvor: BIZLife magazin