Kredit za nove avione Jat potrošio na stare dugove

PinterestFacebookTwitterShare

Kredit od 51,5 miliona evra koji je „Jat airways“ još 2010. godine, uz garancije Vlade Srbije, uzeo od Societe Generale i Unikredit banke potrošen je najvećim delom na vraćanje starih dugova prema dobavljačima goriva, serviserima, aerodromima, ali i na refinansiranje ranije uzetih kredita.

Prvobitno je bilo predviđeno da se dva miliona evra izdvoje i za zakup dva aviona, što je navedeno i u Zakonu o davanju državne garancije „Jatu“, ali do toga nikada nije došlo. Umesto toga, taj novac je, kako kažu u nacionalnoj avio-kompaniji, potrošen na osposobljavanje sopstvene flote.

Sva sredstva od tog kredita povučena su u periodu od 13. do 27. decembra 2010. godine. Posle svega, Vlada Srbije je 24. januara ove godine uputila Skupštini Srbije i predlog zakona o davanju garancija na kredit Komercijalne banke od 10 miliona evra za refinansiranje kratkoročnih obaveza „Jat airways“-a. Period otplate kredita je tri godine, uključujući godinu dana mirovanja.

I taj novac će, kako navode u „Jatu“, biti utrošen na održavanje tekuće likvidnosti, za remont motora, redovno održavanje flote, rezervne delove, aktuelni najam aviona, gorivo… Istovremeno je, kako saznajemo, „Jatu“ je poručeno da je ovo poslednji novac koji će biti izdvojen za tu kompaniju.

Najveći deo kredita od 51,5 miliona evra je, prema podacima koje smo dobili iz „Jata“, otišao na plaćanje dugova prema „Jat tehnici“, Naftnoj industriji Srbije, „Lufthanza tehnici“, Aerodromu „Nikola Tesla“ i vraćanje kredita Komercijalnoj banci.

U „Jatu“ ističu da su sve pare potrošene uz odobrenje Vlade, odnosno međuresorne grupe, kao i da su sve prenamene novca urađene uz njihov blagoslov. Tako je, kako kažu, bilo i s prenamenom sredstava koja je trebalo da budu utrošena na zakup dva aviona novije generacije. U srpskoj avio-kompaniji, zato, odbacuju primedbe da su, prilikom uzimanja kredita, obmanuli Vladu u pogledu toga na šta će pare biti potrošene.

– Planirani najam velikih aviona „boing“ ili „erbas“ nije mogao da bude sproveden, prvenstveno zbog nerealizovanog ugovora s „Erbasom“, a za koji je zadužena posebna radna grupa u Vladi Srbije. Bilo je ideja da se iznajme manji avioni, tipa ATR 500/600, kako bi bio pojačan regionalni saobraćaj, ali aviona tog tipa nije bilo na tržištu za iznajmljivanje. Kako do početka letnje sezone najam nije bilo moguće realizovati, međuresorna radna grupa se složila s predlogom da se sredstva utroše na osposobljavanje sopstvene flote – navode u „Jatu“.