Potrošači u Srbiji sve teže pune korpu

PinterestFacebookTwitterShare

Pad prometa u trgovinama tokom decembra 2011. godine od 16,5 odsto, prema zvaničnoj statistici, potvrdio je pad standarda građana Srbije.
 
Tako alarmantni podaci o domaćoj potrošnji uslovili su da potrošači sada najčešće biraju samo najjeftinije proizvode, jer za skuplje i kvalitetnije para nema. Nekada su se trgovci radovali decembru, jer su im uobičajeno u tom mesecu kase – prepune. Iz godine u godinu, promet je i uoči novogodišnjih praznika, u padu.
 
Istraživanja pokazuju da je svaka druga porodica u Srbiji prošle godine bila u lošijoj finansijskoj situaciji, nego 2010. godine. Podaci evropskog statističkog zavoda o bruto domaćem proizvodu po stanovniku potvrđuju da je Srbija čak tri puta siromašnija od proseka Evropske unije. Realna potrošnja po stanovniku, koja govori o kvalitetu života, u Srbiji je dva i po puta niža od proseka Starog kontinenta.
 
 
„Podatak o prometu pratim, ali mu ne verujem”, kaže Miroslav Zdravković, ekonomista. „Na osnovu kretanja fonda isplaćenih zarada i penzija, a pod pretpostavkom većih izdvajanja bankama na ime servisiranja dugovanja, pad prometa mogao je da iznosi pet do osam procenata. Pre pet godina Institut ekonomskih nauka procenjivao je položaj velikih trgovinskih lanaca na srpskom tržištu i tada je Republički zavod za statistiku registrovao mnogo veće stope rasta prometa u odnosu na bilansne podatke trgovaca. Ispalo je da se pri njihovom rastu i širenju na tržištu zapravo smanjuje njihov tržišni udeo.”
 
Zdravković ukazuje da su tako, pre krize podaci o prometu bili precenjeni, a sad misli da su potcenjeni. Trgovci su se pre početka ekonomske krize hvalili kako su im pazari na mesečnom nivou bili u decembru i do 30 odsto veći. Proteklog decembra je promet opao za 16,5 odsto na godišnjem nivou, dok je prodaja u decembru 2010. bila za 18,3 odsto veća nego u istom mesecu 2009. godine.