Hoće li Facebook dobro naplatiti podatke korisnika?

PinterestFacebookTwitterShare

Inicijalna javna ponuda Facebooka će, prema nagađanjima, proizvesti stotine novih milionera. Dok je u žiži priča o broju i bogatstvu srećnika, dosta nezapaženo prolazi pitanje šta to Facebook zapravo prodaje? Odgovor je očigledan, ali istovremeno i neprijatan – svoje korisnike.

Facebook svojim korisnicima stavlja na znanje da je korišćenje besplatno, i da će ostati besplatno, i oduvek se predstavljao kao neka vrsta altruističke službe koja pruža društvene usluge. Facebook je, međutim, prošle godine ostvario zaradu od 3,7 milijardi dolara, odnosno čist profit od milijardu dolara. Ako se zarada ostvaruje, a korisnici ne plaćaju, logičan zaključak je da oni nisu mušterije. Oni su, naime – roba.

Facebook je, zapravo, ogromna reklamna mreža. Njegov model poslovanja sastoji se u prikupljanju informacije o korisnicima i prodaje podataka oglašivačima.

Glavni dokaz da je upravo tako predstavljaju podaci sadržani u prijavi koju je ova mlada i prosperitetna kompanija podnela prilikom svog izlaska na berzu (tzv. S-1 prijava). Tu se vidi da je sve do 2009. poslovala s gubitkom, a da je profit počela da ostvaruje tek otkako je uvela taster „lajk“, koji olakšava utvrđivanje ciljnih grupa potrošača za određene proizvode. Facebook ima 845 miliona korisnika koji voljno pružaju podatke o svojim potrošačkim navikama, zajedno sa svojim ličnim podacima.

Te informacije postaju vlasništvo Facebooka koji njima može da trguje i ostvaruje dobit. Kada se korisnik uloguje, iskaču upravo reklame proizvoda za koje je sam pokazao interesovanje, tako da je ovakvo oglašavanje efikasnije nego u drugim medijima.