Slaba potražnja investitora za placevima

PinterestFacebookTwitterShare

Mogućnost da građevinsko zemljište dobiju bez naknede – a zauzvrat zaposle određeni broj radnika iz konkretne opštine, proredila je potražnju investitora za placevima. To potvrđuju i oglasi u kojima je ponuda višestruko veća od potražnje.
 
Primera radi, među tek četiri zahetva za kupovinu zemljišta ima samo jedan ozbiljniji investitor, dok se čak 116 oglasa odnosi na prodaju, navodi “Dnevnik”.
 
Jedan od problema je i što višestruka ponuda nije ono što traže retki i probirljivi investitori koji traže specifične lokacije, kojih, uglavnom nema.
 
Iako su u ponudi manje parcele i „zabačene” lokacije, još ima placeva koji bi mogli interesovati investitore. Na putu Novi Sad – Srbobran u ponudi je lokacija za benzinsku i gasnu pumpu od 4.000 kavdrata – front prema putu od 100 metara, zatim 11.500 kvadrata na autoputu Novi Sad – Subotica… Međutim, investitore interesuju komunalno opremljene parcele.
 
Stručnjaci ocenjuju da je administracija glavni kamen spoticanja za investitore. Oni koji bi došli ovde traže da se njihova ideja ostvari brzo, pa su od posebnog značaja procedure i vreme dobijanja neophodnih dokumenata. Još uvek za dobijanje građevinske dozvole treba 16 procedura. A i kada se postigne dogovor o izgradnji nekog objekta, ona traje pet puta kraće nego što su trajali pregovori o poslu i prikupljanje dokumentacije, što nije dobro jer to investitore iscrpljuje i odbija.
 
Kod nas je još uvek država vlasnik dela građevinskog zemljišta. Konverzija prava korišćenja u pravo svojine ide sporo pa mnogi kritikuju Zakon o planiranju i izgradnji koji reguliše tu materiju. Oni koji nameravaju da grade uz autoput ne moraju da se plaše konverzije zemljišta jer je ono ranije nacionalizovano prilikom izgradnje saobraćajnice koja ima takozvani putni pojas i njime gospodari javno preduzeće za puteve. Autoput bi mogao ponuditi uslove za razvijanje ugostiteljstva, pumpnih stanica, servisa. Zemljište bi se moglo ustupiti drugima, ali, kažu upućeni, za to bi bio potreban poseban zakon.
 
Ekonomski analitičar Milan Kovačević smatra da bismo privukli više investitora kada bismo imali bolje planiranje i nudili  pripremljeno zemljište, tim pre što zakon predviđa kategoriju uređivanja građevinskog zemljišta. Za investitora je značajno da li na posmatranom zemljištu ima struje, vode, kanalizacije… Veliki problem su i pristupne saobraćajnice, odnosno ulaz na autoput i izlaz s njega, pa mnogi investitori žele da ulože u mesta u blizini glavnih koridora s kojima postoji dobra saobraćajna veza. Zato da bismo privukli investitore, bez kojih nema razvoja zemlje, moramo što pre i pojeftiniti i pojednostaviti dobijanje građevinske dozvole.