Odložen međunarodni tender za održavanje puteva

PinterestFacebookTwitterShare

Sudeći po najnovijim informacijama, čini se da je urodio plodom zahtev Republičkog odbora sindikata putara za odlaganjem međunarodnog tendera za održavanje puteva prvog i drugog reda, koji je JP „Putevi Srbije“ najavilo za polovinu februara.
 
Među razlozima odlaganja konkursa za jesen su loš materijalni položaj domaćih kompanija, koje bi sigurno izgubile trku sa svetskim firmama i manjak novca za održavanje zbog ukidanja novca od akciza na derivate nafte. A i neuobičajeno je da se početkom godine odlučuje o održavanju, piše novosadski “Dnevnik“.
 
Predsednica Sindikata putara Sonja Vukanović izjavila je da je domaćim firmama neophodno vreme da se konsoliduju jer sada nisu spremne za utakmicu sa stranim kompanijama, o čemu su obavestili JP „Putevi Srbije, Vladu, resorno ministarstvo i predsednika države, koji je ujedno i predsednik Nacionalnog saveta za infrastrukturu. Posao redovnog održavanja državnih puteva, dugih 14.700 kilometara, danas obavlja 28 putarskih preduzeća, od kojih je većina finansijski iscrpljena i kapitalno devastirana zbog izuzetno teških uslova u poslednjih dvadesetak godina, čemu je u poslednje tri godine dodatno kumovala i svetska ekonomska kriza.
 
Objašnjavajući zašto su naše kompanije u dubiozi, Sonja Vukanović kaže da su krajem 2008. godine dugovi Republičke vlade za izvedene radove putarskih preduzeća od 2006. godine iznosili približno 30 milijardi dinara, a prosečno vreme naplate iznosilo je više od 240 dana. Da bi održala kontinuitet poslovanja i izvršenja ugovorenih obaveza redovnog održavanja državnih puteva, putarska preduzeća su se kreditno zaduživala, te platili značajan iznos kamata: više od deset milijardi dinara (110 miliona evra).
 
U pregovorima koji su vođeni s Republičkom vladom putari su očekivali da će im biti priznat značajan deo kamata, na šta su po ugovoru imali pravo. Po obračunu zakonskih zateznih kamata radilo se o 7,8 milijardi dinara. U vrlo teškim pregovorima putarska preduzeća su se odrekla kamata na koje su imala pravo i deo osnovnog duga od 8,5 milijardi dinara (27 odsto ukupnog duga) reprogramiran je u narednih pet godina uz indeksaciju stopom rasta cena na malo.
 
Nakon ovog bolnog kompromisa putarska preduzeća su očekivala da će Republička vlada u narednom periodu gubitak od 90 miliona evra koji su pretrpela kompenzovati povećanim obimom radova, međutim, desilo se suprotno, obim radova u periodu 2009–2011. god. činio je tek 50-60 odsto ostvarenog obima iz 2008.