Čist biodizel kvari automobile

Uvoz 7.000 tona čistog biodizela u Srbiju za samo četiri meseca ove godine uskoro bi moglo da dovede do toga ovaj derivat štetan za motore automobila dostigne polumesečni uvoz evro dizela!

Što će, ukoliko se uskoro ništa ne preduzme, ili izazvati veliki broj kvarova automobila, ili će namešavanje biodizela 100 i prodavanje kao evro dizela nastaviti da puni džepove vlasnika pojedinih privatnih pumpi, dok će država i vozači nastaviti biti na gubitku.

I ne samo to podatak da se biodizel 100 prodaje po ceni nižoj za 20 dinara na pumpama stvara nelojalnu konkurenciju svima onima koji poštuju evropske standarde i prodaju na pumpama gorivo evropskog kvaliteta.

Do duše, to što je biodizel nekontrolisano počeo da se uvozi u Srbiju poslednjih meseci, kao što je lane bio slučaj s lož uljem, nije protivno zakonu. Prema Pravilniku iz 2006. godine koji je još na snazi u Srbiju je dozvoljen uvoz biodizela, bez obzira što je u međuvremenu EU propisala da u dizel gorivima može d bude svega sedam procenata biodizela i da se u tom odnosu gorivo jedino sme da prodaje na pumpama, bez posledica po automobile.

Posao im je utoliko unosniji što na ovaj biodizel država nije propisala akcize ni PDV-a pa im je zarada čista. Najgore od svega je što vozačima o posledicama višemesečnog točenja čistog biodizela na srpskim pumpama niko ništa ne kaće, niti ih upozorava.

Kako bi se preventivno odreagovali iz Privredne komore Srbije uputili su zahtev ministarstvima finansija, trgovine i energetike za uvođenje akciza na biodizel 100 u iznosu kakve su one sada za evro dizel od oko 42 dinara po litru, čime će onemogućiti da prometnici prave nelojalnu konkurenciju damping cenama s jedne, ali i da toče gorivo koje ne odgovara motorima automobila s druge strane.

Posebno je opasno ukoliko ovo gorivo stoji duže od šest meseci u rezervoarima, jer dolazi do oksidacije i stvaranja algi što će tek štetiti automobilima.