EK: Cene goriva će rasti do 2020.

PinterestFacebookTwitterShare

Troškovi goriva u Evropi će rasti do 2020, a zatim će početi da padaju, nakon što obnovljivi izvori energije istisnu ugalj, naftu i gas, iako potrošači verovatno ni tada neće uživati u nižim cenama, pokazuje nacrt dokumenta Evropske komisije.

Nakon 2020. troškovi goriva će početi da padaju, pošto jeftinija solarna energija i energija vetra zamene fosilna goriva. Međutim, pad troškova neutralisaće potreba za ulaganjem u novu infrastrukturu i rast cena dozvola za emisiju ugljičnih gasova u EU sa sadašnjih oko pet evra po toni, na 100 evra u 2050, navodi se u dokumentu.

Komisija je analizirala podatke od 2008. do 2012. i utvrdila da su veleprodajne cene električne energije na tržištima EU pale u tom periodu između 35 i 45 odsto, dok su cene gasa oscilovale, ali su u celini gledano ostale stabilne.

U istom periodu, prosečne cene električne energije za domaćinstva su rasle četiri odsto, a prirodnog gasa tri odsto godišnje. Subvencionisane cene za industriju rasle su oko 3,5, a cene gasa manje od jedan odsto godišnje.

Pad veleprodajnih cena nije prenesen na potrošače budući da su naknade za obnovljive izvore energije i za distribucijske mreže rasle osetno snažnije nego što se udeo cena goriva u ukupnim troškovima smanjivao, tumače u Komisiji.

Komisija zahteva smanjenje subvencija za obnovljive izvore energije na minimum, imajući u vidu pojeftinjenje proizvodnje energije iz obnovljivih izvora zahvaljujući razvoju tehnologije.

Takođe ističu da preterano oslanjanje na uvezena fosilna goriva, posebno na uvoz gasa iz Rusije, donosi sa sobom visoke troškove. Brisel predviđa da će do sredine veka troškovi uvoza fosilnih goriva u EU dostići oko 600 milijardi evra godišnje, sa sadašnjih oko 400 milijardi.

Prelaz na obnovljive izvore energije naišao je na žestoki otpor komunalnih preduzeća koja tvrde da distribucijska mreža ne može da se nosi s preteranim oscilacijama u proizvodnji električne energije iz energije sunca i vetra, a otpor stiže i iz industrijskih lobija koji se žale na visoke troškove.