A šta će biti sa spornim vozilima VW u Srbiji?

PinterestFacebookTwitterShare

Skandal Volkswagena koji trese svet zakačio je i Srbiju, međutim evidencije o uvozu modela sa prepravljenim softverom za merenje emisije izduvnih gasova nema, ali se pretpostavlja da je reč o oko 12.000 vozila koja su uvezena od 2009. godine.

"Možemo malo toga da dokažemo. U Srbiji malo toga može da se dokaže. Ne postoji nijedna homologaciona laboratorija za ispitivanje emisije izduvnih gasova, tako da u Srbiji teško bilo kakav vid veštačenja može da dođe u obzir", kaže Milan Božić iz AMSS.

U Udruženju uvoznika kažu da je odšteta za zemlju koja je sporna vozila uvozila i prodavala na svojoj teritoriji izvesna, ali da to zavisi i od broja uvezenih vozila. Primera radi, na pola miliona prodatih vozila u Americi, ta država traži 18 milijardi dolara.

Naši uvoznici traže objašnjenje od predstavnika VW. Međutim, kada je reč o kupcima, procenjuju da proizvođač neće biti izdašan. Milan Vukasović iz Udruženja uvoznika automobila i delova kaže da ljudi koji su kupili VW mogu da očekuju da će sporni softver biti zamenjen drugim.

"Ne očekujem tu nekakava spektakularna dešavanja, pre svega jer zaista ne znamo koliki je broj takvih vozila, a to na funkcionalna svojstva vozila nema nikakav uticaj", kaže Vukasović.

Udruženje potrošača kaže da svi oni koji su kupili sporna vozila imaju pravo na nadoknadu – pojedinačno, ali da je najbolje zbog dokaznog postupka da se udruže i tako smanje troškove tužbe. Pravo na nadoknadu imaju i drugi i treći, ali prvenstveno prvi vlasnici.

"Zakon to prepoznaje kao nesaobraznu robu. Znači, vi ste kupili automobil sa tim karakteristikama, a dobili ste drugo. Znači u pitanju je nesaobraznost, a onda je proizvođač dužan da vam to nadoknadi, odnosno da vam zameni uređaj, u ovom slučaju automobil", kaže predsednik nacionalne Asocijacije potrošača Goran Papović.

Evropska federacija za transport i životnu sredinu u izveštaju navodi da novi automobili proizvedeni u Evropi izbacuju u proseku 40 odsto više ugljen-dioksida nego što laboratorijski testovi pokazuju i da je najnovija situacija sa Volkswagenom samo deo skandala širih razmera.

Pored VW i Audi je objavio da je na 2,1 milion automobila prepravio softver za merenje emisije izduvnih gasova, Škoda kaže da je ugradila 1,2 miliona takvih motora, a Seat oko 700.000.