Luksemburg: BESPLATAN PREVOZ od danas, glavna briga da li će postići CILJ

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Luksemburg je poslednjeg dana februara 2020. postao prva država na svetu koja nudi besplatan javni prevoz.

Vlada taj potez predstavlja kao važnu socijalnu meru, dok kritičari kažu da se radi samo o marketinškom potezu koji neće rešiti probleme koje vlada ističe u svojoj odluci.

“Uvođenje besplatnog javnog prevoza je važna socijalna mera”, rekao je luksemburški ministar saobraćaja, ekolog Fransoa Bauš.

Ta mera će dovesti prosečno do uštede oko 100 evra godišnje svakom domaćinstvu. Luksemburg pritom namerava da investira u projekte čiji je cilj poboljšanje saobraćajne prometnu infrastrukturu.

Za železničku mrežu je predviđeno 3,2 milijarde evra do 2027. godine, plan je adaptacija autobuske linije, dvostruko više mesta za punjenje električnih automobila, poboljšanje mreže biciklističkih staza, te proširenje tramvajske mreže, najavljuje vlada.

Međutim, taj plan nije jednoglasno dočekan raširenih ruku, piše BBC.

“Ulagalo se godinama u izgradnju puteva. Vlada čini napore, ali smo u ogromnom zaostatku kada se radi o razvoju mreža javnog saobraćaja”, rekla je Blanš Veber, predsednica organizacije Ekološki pokret.

Zbog toga, smatra ona, poboljšanje ponude važnije je od odluke da prevoz bude besplatan.

U Luksemburgu se oko 47 odsto ljudi na posao vozi automobilom, autobus koristi 32 odsto, a voz 19 procenata Poređenja radi, u Parizu 70 odsto ljudi putuje na posao javnim prevozom.

Markus Hese, profesor urbanizma na Univerzutetu u Luksemburgu, smatra da je to pogrešno rešenje kompleksnog problema. A i pitanje je hoće li prevoz zaista biti besplatan, kaže on, jer će ga morati platiti porezni obveznici.

Prevoz ni dosad nije bio skup – 2 evra, a dnevna karta koštala je dvostruko više.

Vlada ima nekoliko razloga za svoju odluku: govori o socijalnoj meri, želi da skloni automobile sa puteva – jer Luksemburg ima više automobila na 1.000 stanovnika od bilo koje zemlje EU, želi kroz pet godina 20 posto više ljudi u javnom prevozu, te da upozori stanovnike na probleme okoline.

Luksemburg ima veliki problem gužvi na putevima. U tu zemlju putuje veliki broj ljudi na posao iz Belgije, Francuske i Nemačke, privučeni visokim platama.

Cene benzina su niže u poređenju sa susedima, pa osim vožnje na posao postoje i brojni dolasci u Luksemburg isključivo po gorivo.

Istovremeno, autobusi su zastareli, a železnica poznata po kašnjenju.

Besplatni prevoz neće rešiti problem automobila na putevima, jer zemlja ima “visoke plate i niske cene benzina, pa ljudi kupuju automobile”, rekao je Hese.

Luksemburg nije prvi primer uvođenja besplatnog prevoza. To je učinio grad Talin 2013. ali samo za stanovnike, dok će u Luksemburgu biti besplatan za sve.

Francuski grad Dankirk uveo je takođe 2018. besplatni javni prevoz nakon čega je zabeležio dramatično povećanje autobuskih putnika. To je privuklo pažnju i gradonačelnice Pariza En Hidalgo, dodaje BBC.

Izvor: Poslovni dnevnik

Foto: Pixabay