Budućnost donosi porast digitalnih plaćanja

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Asseco

Kompanija Asseco SEE u Srbiji je lider u oblasti ICT, čija softverska rešenja pokreću čitavu domaću finansijsku industriju, od banaka, preko velikih preduzeća, do državnih institucija. Pod tim imenom u Srbiji posluje od 2009. godine, a njegovi stručnjaci razvijaju softver koji se primenjuje u Srbiji i 25 zemalja sveta.  Asseco SEE ima preko 450 zaposlenih u Srbiji i deo je Asseco South Eastern Europe grupe, regionalnog lidera u razvoju sopstvenih softverskih rešenja i usluga u regionu Jugoistočne Evrope u finansijskom sektoru, javnoj upravi, administraciju i Telekomu.

Sa Pjotrom Jelenskim, predsednikom Asseco South Eastern Europe group, razgovarali smo o poslovanju kompanije, kao i digitalnom transformaciji u Srbiji, ali i u svetu.

Koliko su banke, kao tradicionalne ustanove, spremne da menjaju svoje poslovanje?

Ukupno gledano, veoma su zainteresovane i svesne da je to neophodna opcija za njih, imajući na umu sve veću konkurenciju novih firmi, uključujući one finansijsko-tehnološke. Naravno, postoje banke koje imaju aktivniji pristup i one koje čekaju da neko napravi prvi korak, a da se one samo priključe.

Koliko obično traje proces digitalne transformacije jedne banke, u smislu od kada je vi uzmete „u ruke” da kraja procesa?

Zavisi od toga kako je definisan. Za mali proces transformacije potrebno je nekoliko meseci, a za obimne programe potrebno je više vremena. U svakom slučaju, mislim da se proces transformacije nikada ne završava, jer je neophodno da se kompanije neprekidno transformišu i prilagođavaju novim tehnologijama i inovacijama. To je neminovnost vremena u kojem živimo i poslujemo.

Koje su to specifične „kočnice” koje banke imaju kada je digitalna transformacija u pitanju?

Same banke nemaju te „kočnice”. Odabrani pojedinci ili timovi plaše se promena i oni najviše „koče” ovaj proces. Takav pristup se vidi ne samo kod banaka već i u svim drugim organizacijama gde ljudi misle da ne treba ništa menjati pošto je do sada sve funkcionisalo kako treba. Često se plaše rizika koji nose promene i odgovornosti koja uz to ide. Da bi se to prevazišlo, potreban je pažljiv i detaljan plan, kao i razgovor. Iz našeg iskustva, to je uvek moguće.

Koliko su se promenile usluge „Assecoa” u odnosu na period od pre deset godina? Šta je tada bilo aktuelno, a šta je sada?

 Ako govorimo o bankama, onda je definitivno veći fokus na rešenjima u direktnom radu sa klijentima u odnosu na ostali deo kancelarijskog posla. Kada govorimo o kancelarijskom poslu, postoji veliki pritisak da se optimizuju troškovi. Isto tako, digitalni kanali su postali ključni prioritet, jer se mobilni uređaji sada najviše koriste. Naša ponuda u proteklih deset godina oslikava ovaj trend, uključujući naša rešenja, kao što su Digital Edge i Digital Origination.

Po vašem mišljenju, kakva je budućnost sektora plaćanja i na koji način korisnik to može da oseti?

 Jedna od stvari koja je već sad očigledna jeste porast digitalnih plaćanja u odnosu na gotovinske transakcije. Gotovina će još dugo biti na prvom mestu, ali će plaćanja karticom ili mobilnim uređajem naglo skočiti. Pored toga, možemo da očekujemo nove metode plaćanja i širu ponudu za klijente. Time će, u pogledu konkurencije, pritisak na finansijske institucije biti još veći.

Kako ocenjujete srpsko tržište u sektoru plaćanja?

Teško je davati takve procene. Ono što je vidljivo jeste da se srpsko tržište plaćanja razvija i raste, pri čemu se sve brže usvajaju inovacije na ovom polju. Očekujem da će se ovaj trend nastavi narednih godina, što će dovesti do još većeg približavanja razvijenijim tržištima.

Deo kompanije koji se bavi rešenjima za plaćanja odvojili ste na regionalnom nivou u posebnu kompaniju – „Payten”. Da li planirate neke nove kupovine i koje su prednosti takvih razdvajanja?

Plaćanja su se izdvojila kao poseban sektor zato što više nisu u potpunosti vezana za bankarstvo. Mnoge banke angažuju ili prodaju svoj biznis sa plaćanjima kompanijama koje su specijalizovane za to. Osim toga, to je deo poslovanja koji zahteva drugačiji fokus i uglavnom je zasnovan na procesima gde optimizacija troškova ima važnu ulogu. Planiramo da kupimo nove firme u regionu. Ipak, kao i uvek kad je kupovina u pitanju, ne možete biti sigurni da će do nje i doći sve do konačnog potpisivanja kupoprodajnog ugovora.

Da li ste nedavno kupili lokalnu kompaniju „iPay”? Da li planirate da investirate u rešenja vezana za e-novac?

Nismo kupili nijednu firmu u Srbiji u skorije vreme. Tačno je da proveravamo potencijalne „mete” u segmentu plaćanja i e-novac je segment u koji ćemo ući. Sada je „iPay” naš konkurent i nema nikakve veze sa „Assecom” i „Paytenom”.

Izvor: BIZLife magazin

Foto: Asseco