“Iz ugovora o koncesiji objavljene samo formalnosti”

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Beobuild

Ugovor Vlade Srbije i francuskog Vansija o koncesiji za beogradski Aerodrom verovatno nikad neće biti objavljen, iako je to zakonska obaveza, smatraju stručnjaci za strane investicije.

Savetnik za ulaganja Mahmut Bušatlija je rekao da je na portalu za javne nabavke Srbije objavljen dokument koji je samo dokaz o javnoj registraciji koja je i obavezna za ugovore koji se odnose na državni kapital, i da taj dokument sadrži samo formalne podatke o strankama i predmetu ugovora, ali ne i njihova prava i obaveze.

Premijerka Ana Brnabić je pre dva dana odgovarajući na pitanja poslanika u Skupštini Srbije rekla da su, u skladu sa zakonom, najvažniji elementi ugovora o koncesiji objavljeni na sajtu Ministarstva finansija u odgovarajućoj formi.

Bušatlija kaže da je Aerodrom “Nikola Tesla” akcionarsko društvo i da njegovo poslovanje mora biti javno. Ocenio je da Aerodrom koji je prošle godine imao profit od 30 miliona evra, nije trebalo ni davati u koncesiju jer se to ne radi s profitabilnim kompanijama.

Ne zna se šta će graditi Vansi za obećanih 730 miliona evra investicija, jer se za taj novac može izgraditi potpuno novi aerodrom kao što je sadašnji i aerodromska zgrada veća od sadašnje koja bi mogla da primi 20 miliona putnika, ali to je nepotrebno jer nisu iskorišćeni kapaciteti ni sadašnje”, rekao je Bušatlija, dodajući da Aerodromu nije potrebna ni nova pista jer se ne koristi 80 odsto sadašnjeg kapaciteta.

Bušatlija je rekao da će godišnja koncesiona naknada koju će plaćati Vansi zavisiti od broja putnika na beogradskom aerodromu koji, po njegovoj proceni, ne može da dostigne očekivanih 12 miliona.

“Zemlja kao što je Srbija, sa 7,5 miliona stanovnika, prošle godine je imala oko 1,5 miliona turista koji su ostvarili svega tri miliona noćenja, što je u proseku dva noćenja po turisti, a osim toga i računa se da samo njih 10 odsto putuje avionom”, rekao je Bušatlija.

Vansi je, kako je istakao, uzeo koncesiju računajući na uspešeno poslovanje Er Srbije, ali analitičari sumnjaju da može da opstane ta aviokompanija u vlasništvu Vlade i Etihada. “Velika je nepoznanica kakve će država imati obaveze prema Vansiju ako Er Srbija bankrotira, poput Er Berlina gde je suvlasnik bio Etihad”, kazao je Bušatlija.

Savetnik za strana ulaganja Milan Kovačević je rekao za Betu da je ugovor o koncesiji za beogradski aerodrom “konačno registrovan mesec dana posle potpisivanja”, ali su objavljeni samo formalni podaci, a ne i suština sadržana u 21 prilogu, koju, kako je ocenio, “verovatno nikad nećemo ni saznati”.

“U podacima o registraciji ugovora navodi se da je pet aneksa tajna, a među njima i onaj koji se odnosi na ličnosti i poslovne tajne. Teško je razumeti o kojim ličnostima je reč”, rekao je Kovačević.

Dodao je da su tajnom proglašeni najvažniji delovi ugovora osiguranje, finansijski model, raspodela zaposlenih, ugovori koji se prenose i neke tehničke usluge.

Neobično je i to, kako je rekao, što će onaj koji će sprovoditi koncesiju biti društvo sa ograničenom odgovornšću i malim kapitalom, a koncesiju je dobio francuski Vansi, pa je pitanje ko stoji iza tog posla.

Najvažnije pitanje je, kako je rekao, kakve je garancije Srbije dala za realizaciju koncesije.

Ugovor o koncesiji popisan je 22. marta, pošto je Vansi pobedio na tenderu s ponudom od 501 miliona evra za koncesiju na 25 godina, uz investicionu obavezu od 732 miliona evra i plaćanje godišnje takse od 4,4 miliona do 15 miliona evra.

Izvor: Beta

Foto: Beobuild