JUTJUBERI protiv JUTJUBA kao radnik protiv VELIKOG poslodavca

PinterestFacebookTwitterShare

Nemački producenti videa na Jutjubu žele da tuže paltformu jer su nezadovoljni algoritmom koji im smanjuje prihode od reklama, ali žele da budu priznati i kao „zaposleni“ na ovoj platformi.

U petak je isticao rok koji su nemačka Unija Jutjubera i sindikat IG Metal postavili divovskoj video-platformi tražeći bolje uslove rada za producente videa.

„Ako ne bude odgovora, onda ćemo morati malo da zategnemo stvari i povećamo pritisak“, kaže za Dojče vele Robert Fus iz sindikata, pre nego što je ultimatum istekao. Međutim, Jutjub je u poslednji čas odgovorio i sada bi trebalo da budu pokrenuti razgovori.

Nemački Jutjuberi i sindikat ipak i dalje govore o mogućnosti tužbe, verujući da platforma krši propise o zaštiti podataka i radnička prava. Ali ovde se ne radi o plati ili pravu na odmor, već o netransparentnosti Jutjuba kada je reč o algoritmu i plasiranju reklama.

Od posla iz snova do noćne more

Jerg Šprave se na Jutjubu proslavio svojim kanalom „The Slingshot Channel“ na kojem testira praćke i katapulte koje sam pravi. Imao je sreće i veštine da mnogi njegovi vido-snimci postanu vrlo popularni na internetu i tako je dobro zarađivao.

Jer više klikova značilo je više para od reklama. Ali pre dve godine je Jutjub promenio pravila igre.

Firmama koje se reklamiraju na ovoj platformi ponuđeno je „prijateljsko okruženje“ u kojem mogu da plasiraju svoje reklame. Snimci koje objavljuje Šprave su recimo ocenjeni kao delimično nasilni – njegovi prihodi od reklama su strmoglavo pali.

„Jutjuber je posao iz snova za mnoge mlade ljude“, navodi Šprave u jednom svom aktuelnom videu. Ali sada je to, tvrdi on, noćna mora, jer više nije moguće da se zaradi za život.

Zato je prošle godine osnovao Uniju Jutjubera, prvu takvu interesnu grupu u ovoj branši. Na Fejsbuku grupa broji preko dvadeset hiljada članova.

„Izgleda kao da Jutjub više na svojoj platformi ne želi nezavisne Jutjubere“, ističe Šprave. Tvrdi da se videi običnih ljudi cenzurišu, odsecaju od reklama ili se čitavi kanali blokiraju. Nasuprot tome, dodaje on, medijski koncerni i poznati imaju povlašćen položaj.

Pre dve godine, baš u vreme kada je Jutjub promenio algoritam za reklame, u Nemačkoj je na snagu stupio zakon koji koncernima preti milionskim kaznama ukoliko relativno brzo ne uklanjaju sadržaje koji su „verovatno protivzakoniti“.

Jutjub poslodavac, a Jutjuberi radnici?

Šprave, ostali Jutjuberi i sindikat sada traže da Jutjub otvoreno objavi na osnovu kojih pravila briše snimke ili ih odseca od reklama.

Formalno, Jutjub nije poslodavac onima koji objavljuju na toj platformi. Pa ipak sindikalac Robert Fus vidi jednostranu zavisnost. „Postoji posredna uslovljenost pošto su Jutjuberi stalno prinuđeni da isporučuju novi materijal jer će inače putem algoritma pasti u zapećak“, objašnjava Fus.

Sindikat zato preti da će izvesti Jutjub pred sud kako bi se proverilo da li se radi o „prividnoj samostalnosti“ kakva je u Nemačkoj zabranjena. Takav odnos nastaje kada zaposleni navodno rade samostalno, kao frilenseri, ali su zapravo zavisni od jednog poslodavca.

U najgorem slučaju po Jutjub, platforma bi morala retroaktivno da uplati zdravstveno i penziono osiguranje, kao i da Jutjuberi budu kao i klasični radnici zaštićeni od neutemeljnih otkaza.

Ipak, stručnjaci za radno pravo misle da je to pustolovna tužba i ne vide mnogo izgleda na uspeh.

Izvor: RTS, DW