PRVI PUT ZA SRPSKE MEDIJE – Drugi čovek L’ORÉAL GRUPE : Lepota etike i etika lepote

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: BIZLife photo

Pojam etike u biznisu je, bar za srpske firme, „špansko selo”. Etika se bazira na dobroj volji i moralnim vrednostima vlasnika firme, a neko institucionalizovanje etike u domaćoj firmi još je, čini se, daleko.

Međutim, svet na tome uveliko radi. Jedna od najpoznatijih kompanija kada je reč o ovom pitanju jeste L’Oréal, koja se etikom u svom poslovanju bavi već 35 godina. Emanuel Lulan (Emmanuel Lulin) potpredsednik je ove čuvene kompanije i glavni direktor za etiku. Tokom februara obilazio je L’Oréalove filijale u zemljama regiona, pa je boravio i u Beogradu. Iskoristili smo tu priliku da ga pitamo zašto je etika toliko važna za biznis.

„Nema dobrog biznisa bez dobre etike. Kada radite etički, sa integritetom, kada radite sa poštovanjem, hrabrošću, transparentno ‒ onda stvarate poverenje. A poverenje je valuta etike”, kaže Lulan za BIZLife i dodaje: „A kada ste kompanija, pogotovo kompanija koja se bavi proizvodima za potrošače, iznad svega morate da imate poverenje vaših potrošača, dobavljača, deoničara, zaposlenih. Ako nemate ničije poverenje, pogotovo poverenje deoničara, kompanija će vam manje vredeti, a možda jednog dana i nestati. Najbolji način da na duži period zadržite poslovanje jeste da generišete i sačuvate poverenje. Možete da generišete mnogo poverenja uz veliku laž, ali ne možete ga tako i sačuvati. Naravno da je i ’generisanje keša’ važno, ali je generisanje poverenja važnije.”

Da li znate još neku kompaniju koja ovom pitanju posvećuje ovoliko pažnje?

Veliki broj kompanija tretira biznis na sličan način kao i mi. Ne bi ni bilo dobro da smo mi jedini. Mi se i ne pretvaramo da smo najbolji kada je reč o ovom pitanju, mi samo radimo ono u šta verujemo. Ne tražimo savršenost, samo idemo ka tome da budemo sjajni. Kao velika organizacija, i mi imamo svoje probleme. Radimo u skoro 70 zemalja, imamo 83.000 zaposlenih i ne bi bilo realno govoriti da nemamo problema. Ali ono što ovu kompaniju čini sjajnom kada je etika u pitanju jeste to se ponašamo iskreno. Iskrenost je kritičan faktor za pristup etici jedne organizacije. Mnoge organizacije imaju dobar program, ali ono što ih razlikuje u tome da li su više ili manje etične upravo je iskrenost.

Štampali ste i „Etički kod” kompanije, koji izgleda kao priručnik za vaše zaposlene. Opisana je svaka situacija u kojoj zaposleni može da se nađe, a uz nju ide objašnjenje kako da zaposleni reši određeni problem.

Dosta vremena i energije se u L’Oréalu potroši na traženje univerzalnih koncepata. Radimo u dosta zemalja, pa svaka zemlja ima svoj osećaj o tome šta je to hrabrost, integritet i slično. Mi smo toga svesni, ali to je sjajna početna tačka za kvalitetan razgovor sa kolegama, tako da su nama ti etički principi, u stvari, zajednički jezik u okviru L’Oréala. Tako da, umesto što tražimo da hiljade zaposlenih nauče esperanto, mi im tražimo da nauče jezik kroz četiri reči: integritet, poštovanje, hrabrost i transparentnost. Da bismo bili sigurni da će se to desiti i da će svi naučiti te četiri reči, prošle godine smo odštampali knjigu sa svakim od ovih etičkih principa, ilustrovanih izrekama i citatima iz zemalja u kojima poslujemo i na njihovim jezicima, kojima smo želeli da odamo počast našim zaposlenima. Sjajan je način da se započne razgovor sa kolegom iz druge zemlje tako što ćete nešto citirati na njegovom jeziku.

Da li neki problem zaposlenih završi i na vašem stolu?

Svaki zaposleni koji ima problem ili pitanje u vezi sa etičkim kodom može da se obrati našim korespondentima za etiku, koje imamo u svakoj zemlji u kojoj poslujemo. Korespondent je jako odgovorna osoba koja ima dobru sposobnost slušanja i analiziranja i koja na taj način pokušava da nađe rešenje. Ako se neko ne oseća ugodno da neko pitanje pokrene u svojoj zemlji, može da ga pokrene na nivou cele grupe, i to preko naše „etičke linije”, koja radi 24 časa dnevno i na 25 različitih jezika. Odatle problem koji se prijavi dolazi do nas i mi ga rešavamo.

Šta se desi kada zaposleni prekrši etički kod?

Postoje neke oblasti gde apsolutno tolerancija ne postoji. To su, na primer, korupcija i seksualno uznemiravanje. Mi svake godine objavimo koliko je bilo slučajeva kada se etički kod nije praktikovao, koliko je tih slučajeva sankcionisano, a koliko nije, ali objavljujemo i koliko je ljudi otpušteno zbog nepoštovanja principa kompanije. O tom izveštaju sam ovih dana i pričao sa timom koji radi ovde. Obavestio sam ih o svim podacima i o tome smo raspravljali. Transparentnost dosta pomaže da ohrabri kolege „da progovore” i osete potrebu da o nečemu razgovaraju. Oni znaju da smo mi sigurno mesto, koje ne toleriše represalije. A ohrabrujemo kolege zbog toga što na taj način donosimo i bolje poslovne odluke. Ako radimo na projektu i kolega primeti nedostatak u tom projektu, on neće osetiti strah da to i kaže zato što je šef u prostoriji, već će tim svojim postupkom učiniti da mi, kao kompanija, donesemo dobru odluku.

Kada bi se raspravljalo o radu ili integritetu jedne kompanije, moj predlog bi bio da se zaposlenima postavi samo jedno pitanje: „Da li imaš slobodu da bez straha kažeš svoje mišljenje?”

Etika je i svetska tema kada je biznis u pitanju?

O etici se mnogo priča, posebno u senior menadžmentu. Inovacije sada dolaze jako brzo. Kada se nađete u dilemi, kako doneti odluku? Da li odluke donositi prema svojim vrednostima? Etici? Kada imamo situaciju kao što je ova u 21. veku ‒ da imamo ubrzanje inovacija, a smanjenje proizvodnje ‒ onda se važnost zakona smanjuje, kao i pitanje etike. Sada je etika pitanje i u političkim arenama. I sve je pitanje dobre odluke, pa je etika važnija nego ikada. Ona je sada iznad zakona. Ne postavljamo više pitanje da li nešto imamo pravo da uradimo, već da li je prava stvar da to uradimo. I sada je potrebno da se koncentrišemo samo na ovo drugo pitanje.

Šta je za L’Oréal „prava stvar”?

L’Oréal je u biznisu lepote, a etika je lepota iznutra. U tom biznisu ne možete da ignorišete unutrašnju lepotu. Za našu kompaniju je prirodna stvar da se time bavimo. „Lepota etike i etika lepote” slogan je mog odeljenja. Jedna stvar je to što mi proizvodimo kozmetičke proizvode, ali mi želimo da pomognemo svetu, i to našim etičkim modelima, koji će poboljšati lepotu sveta. Možda je to samo kap u moru, ali je početak.

_______________________________________________________

Ponos

Nedavno ste dobili nagradu od Instituta „Etisfer” za jednu od najetičnijih kompanija na svetu. To je deseti put da ste je dobili.

Ponosni smo kao kompanija što smo po deseti put prepoznati kao jedna od najetičnijih kompanija na svetu. Nismo jedini, ali smo jedna od kompanija koja se ponaša, da kažem, ’u dobroj veri’. Ja bih to opisao jednim primerom. Ako mi je kuća grozna, gost neće oklevati da podigne svoje noge na sto. Ako mi je kuća čista, ako mi je kompanija čista, gost će oklevati. Okruženje u kojem poslujemo ima snažan utisak na ponašanje pojedinaca. Ako radite u kompaniji koja je prepoznatljiva po integritetu, ljudi će se ponašati prikladno takvom okruženju.

__________________________________________

Dame

Zašto je dobro raditi sa ženama?

Preokrenuo bih pitanje. Ja bih rekao: mi zapošljavamo i muškarce, jer oni mogu da rade vredno kao i žene. Ponosni smo što kod nas rade i muškarci i žene, koji u našoj kompaniji mogu da se ostvare, da napreduju i imaju ista prava. Nadamo se da će uskoro i Odbor kompanije činiti podjednako žene i muškarci.

___________________________________________________________

Optimista sam

U svetskom biznisu važna je tema i povećanje broja žena u top menadžmentu kompanija.

Slažem se da muškarci možda dominiraju na najvišim pozicijama u kompanijama, ali ne vidim objektivan razlog zašto je to tako. Ni kao kompanija ne vidimo objektivan razlog. Neke studije čak pokazuju da su žene uspešnije u biznisu. Sada živimo u procesu tranzicije i ja sam optimista. Ja imam četvoro dece, od toga su tri ćerke. Ja ih ohrabrujem da ne prihvataju razlike i iskoriste svaku priliku da uče i napreduju.


Izvor: BIZLife magazin

Foto: BIZLife photo

Piše: M.Miličković