Subvencije samo za BOGATIJE, ostali će “platiti” vožnju STARIH vozila

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Ukoliko država počne da daje subvencije od 5.000 do 7.000 evra za nabavku električnih i hibridnih vozila, ona će i dalje će biti značajno, i do tri-četiri puta skuplja od automobila u istoj kategoriji, pa će podsticaji praktično biti namenjeni imućnijem sloju.

Van mera za smanjenje zagađenja ostaće ubedljiva većina građana koji i voze najveće zagađivače – starije automobile, jer nemaju novca za one sa novijim motorom.

Zbog toga su planirane mere koje je pre dva dana najavio ministar zaštite životne sredine Goran Trivan, prilično hladno primljene u stručnim krugovima gde veruju da je to ipak prvi korak i da će naredni potezi vlasti obuhvatiti i stimulacije za nabavku i korišćenje vozila na metan ili tečni naftni gas, koja su daleko čistija.

Podsećaju i da saobraćaj sa tek sedam do osam odsto učestvuje u ukupnom zagađenju vazduha, pa bi efikasnije mere trebalo ipak usmeriti na glavnog generatora – industriju i domaćinstva.

Hibridna vozila, u nekoliko kombinacija elektromotora i motora sa unutrašnjim sagorevanjem, već su odavno prisutna kod nas i ona su naročito pogodna za gradske prilike, gde smanjuju potrošnju fosilnog goriva pa im je emisija ugljen dioksida već sada ispod 100, što će biti sledeća direktiva EU.

Kada je reč o električnom automobilu, on dok se vozi uopšte ne emituje CO2, ali je proizvodnja baterija na koje radi izuzetno prljava tehnologija kao što je u većini sredina to i sama proizvodnja struje, pa bi korist na jednoj napravila veću štetu na drugoj strani.

Uz to, hibridi svoj elektromotor pune tokom vožnje dok bi za električne to zahtevalo jako razvijenu infrastrukturu jer je za jedno punjenje potrebno najmanje pola sata, objašnjava za Danas Aleksandar Uglješić, osnivač sajta Dmotion.com specijalizovanog za automobilizam.

On naglašava da bi najbolja opcija bilo vozilo na metan ili tečni naftni gas, kaže Uglješić i napominje da bi podsticajne mere ipak trebalo pre usmeriti ka tim kategorijama vozila, koje su dostupnije prosečnom kupcu, a znatno efikasnije smanjuju emisiju štetnih gasova.

Prema njegovim rečima, ni iznos koji bi država eventualno izdvojila za nabavku novih ekoloških vozila ne bi smeo da bude jedina mera.

Trivan: Svi će platiti cenu vožnje starog automobila

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan nedavno je najavio da će uvoz polovnjaka sa “evro 3” motorima najverovanije biti zabranjen od 1. januara iduće godine, dodajući da se još razmatra da li će se ta zabrana odnositi i na “evro 4” motore.

Trivan je istakao da najavljena zabrana uvoza ne znači da će građanima biti zabranjeno da koriste stare automobile koje već poseduju, ali će ti automobili morati da prođu strožu kontrolu emisije izduvnih gasova od 1. jula 2021. godine.

Eliminacioni faktor na tehničkom pregledu neće biti emisiona klasa motora, objašnjava ministar, već šta vozilo ispušta iz auspuha, što znači da će i stariji automobili moći da prođu kontrolu, ukoliko su dobro održavani ili ako su u njih ugrađeni odgovarajući filteri ili katalizator.

Na konstataciju da će vozači, ipak, teško moći sa svojim vozilima da prođu tehnički pregled i registruju vozila sa motorima emisione klase “evro 1” ili “evro 2”, Trivan kaže da je to pitanje za MUP, ali i da će, zbog čistijeg vazduha, svako morati da plati “cenu” vožnje starog automobila, odnosno da uloži u njegovu ispravnost.

Na pitanje kako će se tretirati stari automobili koji se voze na plin, s obzirom na to da manje zagađuju nego i motori sa “evro 5” standardom, Trivan je rekao da se to još ne zna i da će o tome odlučivati MUP.

Izvor: Danas, RTS

Foto: Pixabay

Komentari 4

  1. Haha

    Od ove drzave nista dobro nije ni ocekivano ….
    Kakvi elektricni automobili, e boze, pa da imaju pare svi bi rado promenili auto, dajte dobre plate a ne samo kazne ….
    Svaki kom na angazovanju ove vlasti da nas unisti je suvisan ….

  2. ivan

    od ove drzave stvarno nista ni ocekivati … osim da nas potruju zagadjenjem vazduha sve. barem da su nam plate neke pa da mogu za kucu barem da priustim ruski preciscivac vazduha….

    • Dora

      Sad samo jedino prečiščivači vazduha nas mogu i spasiti..

  3. Dančo

    Zdravlje nema cenu,posebno kad nesto pomaze!