U Srbiji originali ostaju manje originalni

PinterestFacebookTwitterShare

Poznato je da brojni proizvodi koji mogu da se kupe na našem tržištu ne mogu da se uporede sa kvalitetom proizvoda iste robne marke u inostranstvu, a po svemu sudeći, to se neće skorije promeniti.

Kriterijumi po kojima se roba pravi za zapadno tržište sasvim su drugačiji nego za istočno. Tako bi moglo i da ostane jer para za kontrolu proizvoda nemamo, piše Blic.

U Srbiju roba stiže uglavnom iz Rumunije, Bugarske, Mađarske, Poljske, gde velike svetske kompanije imaju razvijenu proizvodnju namenjenu za stanovništvo istočne Evrope, a najviše razlike ima u hemijskim i konditorskim proizvodima.

S druge strane, ovi proizvodi se na isti način reklamiraju kod nas kao i u zemljama gde su kvalitetniji. I ovo nije problem sa kojim se samo Srbija suočava. U sličnoj situaciji su i novije članice EU, a među prvima su se zbog takve diskriminatorske prakse pobunili Česi.

Nakon toga je u Evropskom parlamentu pokrenuta inicijativa da se ta praksa proglasi prevarom. Parlament je doneo odluku da poznati svetski brendovi ne mogu da prave različite proizvode za različita tržišta.

To je prepoznato kao diskriminacija potrošača, kaže za Blic Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije, dodajući da ovu odluku treba da potvrdi i Evropska komisija, nakon čega bi ona ušla u propise.

Očekujem da će se to usaglašavanje završiti za nekih godinu dana, a do tada i Srbija mora da se prilagodi. Mi imamo pravilnike, ali nemamo obavezujuće standarde, pa svako može da radi šta hoće, kaže Papović.

U Srbiji niko do sada nije radio uporedna istraživanja kvaliteta istih robnih maraka koje se prodaju kod nas i u EU, a po svemu sudeći, uskoro i neće. Naime, NOPS je nedavno najavio da će tražiti od Ministarstva poljoprivrede novac za takva istraživanja u ovoj godini.

Međutim, od toga neće biti ništa. Na pitanje Blica da li će ove godine odvojiti sredstva za ova istraživanja, u Ministarstvu poljoprivrede su poručili da oni sredstva iz agrarnog budžeta opredeljuju isključivo poljoprivrednicima. Istraživanja tržišta, dodaju, nisu predmet raspodele sredstava.

Hrvatska „pobedila“ P&G

Hrvatsko udruženje „Potrošač“ je posle nekoliko godina suđenja sa kompanijom Prokter i Gembl (Procter & Gamble), pre osam godina i zvanično dokazalo da na njihovo tržište stižu proizvodi drugačijeg sastava.

Ovaj spor doneo je i konkretnu korist za hrvatske kupce. Umesto iz fabrike u Češkoj, Arijel u Hrvatsku sada stiže iz Francuske.

Izvor: Blic