„Za biznis su važni jasna vizija i dobar kompas“

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: privatna arhiva

Miša Lukić je osnivač “New Startegy”, biznis dizajn konsalting kompanije koja, koristeći principe i iskustva iz dizajna i primenjujući ih na izazove u biznisu, na kreativan način pristupa rešavanju poslovnih problema. Od njega smo potražili savet za one koji su na početku karijere. Ujedno, on se obratio i našim najboljim i najtalentovanijim mladim ljudima koji su se našli na BIZLife listi “30 ispod 30”.

Šta biste savetovali mladim ljudima koji su tek započeli svoje karijere? 

Po meni se može povući interesantna analogija izmedju mladih ljudi koji u današnje vreme započinju karijeru i mladih start-up kompanija koje pokušavaju da ostvare uspeh u 21. veku.

I pred jednima i pred drugima predstoji putovanje u nepoznato, tako da prvo treba da se za to putovanje psihički pripreme i osećaju komforno idući u susret neizvesnosti i višestrukim izazovima. Na tom putu će im biti potrebna i sreća, ali je veoma važno da znaju da sreća nije slučajnost već osećaj koji nastane kada se sretnu pripremljenost i prilika.

Bitno je da budu fleksibilni, agilni i spremni da često menjaju strategiju dolaska do svoje vizije. Jasna vizija i dobar kompas će im mnogo više biti od koristi nego da troše vreme praveći detaljnu mapu za put do uspeha, jer dok je naprave tih puteva možda ili više neće biti ili će se neki bolji ukazati.

I za jedne i za druge je ovo pravo vreme da “THINK BIG, START SMALL & ACT NOW”. Sada je pravi momenat da dožive mnogo brzih, čestih i “jeftinijih” neuspeha iz kojih će učiti i time povećati svoju šansu za uspeh u budućnosti.

Kako te mlade i uspešne ljude zadržati u Srbiji?

Jedan od načina da se zadrže mladi i uspešni ljudi, pa čak možda i privuku oni koji su već otišli, je da se tretiraju kao investitori. Pošto se od njih očekuje da investiraju svoje znanje i svoje mlade živote, fer je da za to dobiju odredjene povlastice, kao što trenutno dobijaju i strane kompanije koje investiraju u Srbiju.

Možda je jedno od rešenja da se napravi nacionalni program u kome bi država ali i inostrane i domaće privatne kompanije u sklopu svojih CSR aktivnosti ulagale sredstva ali i davali svaku drugu vrstu pomoći da se ovaj ozbiljan problem pretvori u ogromnu priliku.

Treba naravno biti realan i prihvatiti da finansijski uslovi, bez obzira na sve državne i privatne programe, neće skoro biti ni približno konkurentni u odnosu na uslove koje mladi ljudi mogu dobiti na zapadu, ali sa druge strane takodje treba imati u vidu da su milenijum generaciji često važniji neke nematerijalni uslovi kao što su balans izmedju vremena provedenog na poslu i van posla, zabava i uživanje čak i za vreme radnog vremena, da se njihov glas uvažava, da im se pruži mogućnost da na poslu budu kreativni i da mogu da eksperimentišu.

Takodje je pored svega gore navedenog, potrebno i smišljeno graditi reputaciju Beograda kao poželjne destinacije za život mladih, ulažući u sadržaje koje su posebno atraktivni milenijum generaciji. To bi ne samo doprinelo da naši mladi ostaju u zemlji već da i neki drugi pametni klinci počnu da razmatraju opciju da žive u Srbiji.

Izvor: BIZLife magazin

Foto: privatna arhiva