Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    „Bolje i vaučeri nego ništa, ali zakon putnicima garantuje POVRAĆAJ NOVCA“

    Udruženje potrošača Efektiva oglasilo se povodom polemike koja se u javnosti vodi oko toga kako će biti obeštećeni putnici čiji su aranžmani otkazani i navode da je putnicima pravo na povraćaj novca zakonski garantovano.

    “Putnici imaju pravo na povraćaj novca i to pravo im je garantovano Zakonom o zaštiti potrošača, kao i Zakonom o obligacionim odnosima. Ovim prvim je baš predviđena ta okolnost, otkazivanja turističkog aranžmana i tada je definisana obaveza agencije da vrati novac putniku”, kaže za BIZLife portal Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača Efektiva.

    Na pitanje da li je to u ovim uslovima realno, s obzirom na to da je cela turistička industrija stala usled nepredviđenih i vrlo teških okolnosti, Gavrilović navodi da su po Zakonu o zaštiti potrošača agencije imale obavezu da obezbede osiguranje ili bankarsku garanciju, čime bi potrošači bili zaštićeni u slučaju da dođe do nerealizovanja putovanja.

    “Ako pođemo od toga, potrošači bi efikasno mogli biti namireni, a agencija bi kasnije rešavala svoj odnos sa bankom. Ako do toga nije došlo, to je još jedan osnov za poništavanje ugovora i povraćaj novca potrošaču. Problem je što u Srbiji postoji mnogo tih „tašna mašna“ agencija, koje uzmu kajmak a nemaju mogućnost da garantuju za bilo šta i tu će verovatno biti problem oko naplate, tj. povraćaja sredstava”, kaže on.

    Kod većih agencija, kako dodaje, ne bi trebalo da bude problema.

    “Ovo je sve posledica nedovoljnog angažovanja resornog Ministarstva trgovine koje godinama unazad ne rešava situaciju sa turističkim agencijama, ne pooštrava kriterijume za njihov rad, pa svake godine imamo pucanja agencije i u normalnim uslovima”.

    Što se tiče opcije koja trenutno izgleda najrealnija, a to je obeštećenje u vidu vaučera, Gavrilović kaže da vaučere smatra rezervnom opcijom, po principu bolje i to nego ništa.

    “Pre toga nadležni treba da forsiraju povraćaj novca gde je to moguće, jer koliko su krizom pogođene agencije, toliko su pogođeni i građani. Smatramo da nije fer da potrošač bude obeštećen nekakvim vrednosnim papirom, da za svoj novac ne dobije ni zateznu kamatu, jer sa druge strane, svako od nas ima obaveze prema drugim poveriocima koje mora da izmiri na vreme”, kaže Gavrilović.

    Ističe da, naravno, treba razgovarati o svemu ali i sadašnju situaciju prihvatiti kao priliku da se konačno reši problem poslovanja turističkih agencija, u smislu da u tom poslu treba da ostanu samo oni koji u svakom slučaju mogu da obezbede poštovanje prava potrošača. “To je uloga ministarstva trgovine, koje se do sada time nije previše bavilo”, objašnjava Gavrilović.

    Ne isključuje, međutim ni mogućnost tužbi.

    “U slučaju da dođe do pokretanja sudskog spora, to bi bio spor za sticanje bez osnova, jer imamo agenciju koja je zadržala novac a uslugu, tj. svoju obavezu nije ispunila. To je potrošački spor u kom se ne plaća sudska taksa, nema veštačenja i generalno nema velikih troškova za podnosioca tužbe, trajao bi kratko, s obzirom da je reč o isključivo pravnom pitanju”, zaključuje Gavrilović.

    Na ovu temu danas smo razgovarali i sa direktorom YUTA Aleksandrom Seničićem a o tome zbog čega smatra da su vaučeri najbolje rešenje možete čitati u posebnom tekstu.

    https://www.bizlife.rs/biznis/poslovne-vesti/100-000-putnika-se-pita-zasto-vauceri-a-ne-novac-za-aranzmane-ovo-je-odgovor/

     

    Izvor: BIZLife

    Foto: YT/Screenshot

    What's your reaction?

    Komentari

    • Djole

      Bravo! Najzad neko ko je izneo misljenje da i pitnici treba da se za stite, a ne samo agencije.

    • Nikola

      Zar agencije neostavljaju depozit NBS,baš zbog nas potrošača koji smo uplatili za njihove usluge. Ja sam za porodicu uplatiio krajem decembra u first minut,za kraj jula,ali optimista sam i verujem da ću uspeti da odem u Grčku. Verujem da ljudi koji su uplatili za šesti mesec da idu na odmor neće uspeti da odu,stoga agencija je dužna da im vrati novac. Treba samo istrajati i upoznati se sa zakonom pre odlaska u agenciju. Sretno nam svima

    • Maja

      Zakon putnicima ne garantuje novac! To nigde u zakonu ne piše! Zakonom je regulisano šta su obavezni elementi Opštih uslova putovanja (i te pravilnike nemaju sve agencije iste) i propisano da će bliže uslove za poslovanje agencija definisati Pravilnici o kategorizaciji i garancijama. Oni su i doneti ali je sve palo u vodu činjenicom da ugovori sa osiguravajućim kućama ne važe u slučaju vanrednog stanja! Da, dobro ste pročitali! Osiguravajuća društva su ponudila a agencije i nisu imale drugog izbora nego da prihvate ugovore u kojima piše da u slučaju vanrednog stanja, pa čak i u slučaju insolventnosti koje je POSLEDICA vanrednog stanja, osiguravajuće društvo nema obavezu da isplati štetu putniku! Dakle, od sad pa na dalje, putnici više nemaju baš nikakvu garanciju! Putnici mogu i da tuže agencije jer drugačije ne mogu doći do svog novca jer je novac isplaćen pružaocima usluga u lancu turističkog proizvoda. Na sudu će se dokazivati da li je agencija zaista novac prebacila. Ako jeste, agencija ima pravo da taj deo klijentu ne isplati (član 71 zakona) i onda će klijent biti na većoj šteti nego da prihvati vaučer.

    • Ivan

      Gospodine Gavrilovicu, bolje se drzite vase tasna masna branse, koja god to bila, jer ocigledno nemate pojma o turizmu. Velike agencije su do sada propadale i tako dovodile sve turisticke agencije u probleme. Godisnje polise svaku agenciju kostaju izmedju 2000 i 5000 eur, za postene agencije su nepotreban trosak, a prevaranti mogu da prevare putnike kad god hoce, sa polisom ili bez. Za vasu dodatnu informaciju, polise ne vaze za vreme pandemije / vanrednog stanja, pa popricajte malo i sa osiguravacima i ministarstvom koju igru igraju protiv privrede. Za jedno 5 godina, kad prodjete sve ove price, javite se sa clankom.

    • Nikola

      Majo, da li je moguce da se za dokazano uplacena sredstva na racun prevozioca ili hotelijera, po aranzmanu, agencija koja je u odnosu sa dobavljacem i bira ga kao partnera, i u ime kupca usluge po ugovoru sa istim , turisticka agencija ne snosi odgovornost, odnosno clan 71 ih lisava te obaveze!Za koga vi radite, ako je za sebe OK! Zbog toga je u usponu konkurencija BOOKING sistem koji i vracaju pare jer od toga zive i vode racuna o komintentima. Mislim da niste u pravu i da pokusavate da zamajete narod! Zasto ne sve tri oprcije vauceri u dve varijante i refundacija, i vuk sit i ovce na broju a ne da se neki tudjom zlom srecom bogate, i bahate.

    • Rubicon

      Dokle god se putnucima garantuje 100% povraćaj novca za nerealizovanje putovanja dotle oni hrle da uplate aranžmane očigledno nenormalno niskih cena u agencijama koje iz nekog razloga sabiru novac i pripremaju svoj bankrot. Formiranje svojih cena je slobodan izbor svake agencije, ali putnik treba da više poznaje usluge koje kupuje.. Kada se uredi da klijent pruzme rizik izbora i usluga agencije, i sam da snosi bar 50% troškova osiguranja, tada će biti oprezniji i neće biti mogućnosti nezadovoljstva putnika.

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE