Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Da li će poskupeti turistički aranžmani? Evo šta kažu agencije…

    Turističke agencije u Srbiji ove godine u novu turističku sezonu ulaze sa znatno većim troškovima osiguranja, što će bitno uticati na broj agencija koje će to moći da plate ali ne i na sigurnost putnika, a verovatno ni na povećanje cene turstičkih aranžmana.

    Razlog za podizanje cena, je pre svega činjenica da su osiguravajuće kuće zbog propasti dve velike agencije u prošloj godini pretrpele štetu od oko 100 miliona dinara, ili skoro jedan milion evra, pa su zbog toga odlučile sa smanje rizik poslovanja, potvrdili su u razgovoru za BIZLife vlasnici nekoliko turističkih agencija kao i direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije-Juta, Aleksandar Seničić.

    Na osiguranu sumu od 300.000 evra, agencije su do sada plaćale od 700 evra pa naviše, u zavisnosti od broja putnika, dok će sada najmanja premija osiguranja iznositi 3.500 evra. Sadašnje polise osiguranja ističu 25. januara.

    „Osiguravajuće kuće su u proteklom periodu od tri godine, od kada je ustanovljena osiguravajuća suma od 300.000 evra, radile u drugačijim uslovima i na pritisak turističkih agencija izlazile u susret sa cenama premija osiguranja. I tada smo znali da te cene nisu realne – nije realna premija u odnosu na iznos osigurane sume od 300.000 evra. Ipak, nadali smo se da neće biti velikih lomova. Međutim, za poslednje tri godine 11 agencija je propalo. Kulminaciju smo doživeli prošle godine kada je propalo 5-6 agencija, od čega su 2 izazvale izuzetno velike odštetne zahteve putnika. Osiguravajuće kuće su pozitivno reagovale i isplateile nastalu štetu. Ali te štete su u prošloj godini iznosile gotovo milion evra i to je uzrokovalo da osiguravači ovo tržište drugačije valorizuju“, kaže direktor Juta Aleksandar Seničić.

    On podseća, da osiguravajuće kuće nisu u obavezi da rade ovaj posao, jer od 10 ili 11 kuća koje se bave neživotnim osiguranjem, samo četiri su prihvatile da uđu u rizik i da rade ovu vrstu osgiruanja, jer zakon predviđa još dve mogućnosti – keš depozit i bankarsku garanciju u iznosu od 300.000 evra.

    „Imajući u vidu da je ovo za većinu nedostižno i ne mogu da ispune te uslove, pribegavalo se polisama osiguranja. Zbog rizika koji preuzimaju, osiguravajuće kuće su izašle sa cenama od 3.500 evra pa naviše u odnosu na promet koji ostvaruje agencija. To je izazvalo bunt najmanjih turističkih agencija, koje tvrde da taj iznos ne mogu da plate“, rekao je Seničić.

    Na juče održanom sastanku sa predstavnicima osiguravajućih kuća nije se došlo do rešenja, jer osiguravači kažu da ukupna premija koja je naplaćivana ranijih godina, za sve tri godine rada osiguravača, nije dovoljna da pokrije gubitak koji su imali smao u prošloj godini. Sa druge strane, kaže Seničić, trenutno ne postoji rešenje koje će zadovoljiti male agencije.

    „Ono što se pojavilo u medijima da će ovo značajno poskupeti turističke aranžmane, mislim da nije realno jer to neće uticati na poskupljenje ni u manjem procentu, iz prostog razloga što ti iznosi osiguranja za srednje i veće agencije jesu veliku u nominalnim iznosima ali u odnosu na posao i broj putnika koji imaju, ne utiču na cenu aranžmana“, kaže direktor Juta.

    On podseća da se u ovu situaciju došlo tako što je država htela da donese novi zakon o turizmu i pravilnik koji je trebalo da reguliše pitanja osiguranja, ali je zakon iz nekog razloga povučen.

    „Umesto zakona i novog pravilnika 15. decembra saznajemo da neće biti ništa od toga i svi smo stavljeni pred svršen čin. I u tom trenutku osiguravači nisu bili zainteresovani da rade pod istim uslovima. Mi smo im tražili da izađu sa nekim uslovima jer nismo više imali vremena da čekamo, imajući u vidu da licence ističu 25. januara“.

    Seničić napominje da je predviđeno da nove polise važe do 1. oktobra, do kad se očekuje da zakon i pravilnik budu usvojeni. Ukoliko do toga ne dođe Juta je za svoje članice ugovorila produžetak polise do 25. januara 2020. godine bez ikakve novčane nadoknade.

    Vlasnik i direktor agencije Dream Land Travel, Uroš Kostić razume da je na ovakvu situaciju najviše uticalo to što je nekoliko agencija prevarilo putnike, ali veruje da se moglo doći i do drugačijeg rešenja.

    „Zamislite samo neku agenciju iz, na primer, Užica koja radi samo školske ekskurzije. Njihova zarada će biti prepolovljena zbog polise od 3.500 evra.Osiguravajuće kuće su ovu odluku donele kartelski, jer su tri puta povećali sumu koju smo ranije plaćali a nismo dobili nikakvu dodatnu zaštitu, ni mi ni putnici. Oni su rešili da pokriju gubitak od prošle godine kada su velike agencije propale – pa ko ima da plati ima, a ko nema nema. Većim agencijama to neće biti problem, putnici će biti zaštićeni isto kao i do sada, a manje agencije će da stradaju“, smatra on.

    Kostić veruje da cene aranžmana zbog ovoga neće bitnije skočiti jer će agencije i dalje biti u borbi za putnike.

    Vlasnik turističke agnecije Ponte Travel, Saša Zarić smatra da se ova situacija neće reflektovati na putnike jer će agencije preuzeti povećane troškove osiguranja.

    „Ono što je potpuno bezveze je što putnici sami sebi ne plaćaju osiguranje svog putovanja. Potpuno je besmisleno da ja vas osiguravam o mom trošku od samog sebe. To je trebalo potpuno drugačije uraditi. Ovo što je sad napravljeno služi da se osiguravajuća društva bolje zaštite, ako nastane šteta da mogu da pokruju svoje osiguranje. Mislim da ovo neće povećavati cene aranžamana jer ćemo, pretpostavljam, mi taj trošak apsorbovati“, kaže on.

    Ljiljana Cerović, vlasnica turističke agencije Cera Travel napominje da će povećanje cena osiguravajućih polisa sasvim sigurno negativno uticati na male agencije, ali i na cene aranžmana.

    Ona smatra da ako vam se u toku poslovanja promenljivi troškovi podignu za 100 ili 200 odsto, nemoguće je da se to ne oseti i na cenama.

    „Država je morala da reaguje posle gašanje dve ogromne agencije i normalno je da osiguravajuće kuće zbog toga traže da se cene povećaju. Ali, zašto da mi ostali plaćamo nečiju neodogovornost“, zapitala se ona.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pixabay

    Piše: Tanja Njegomir

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE