Da li su emocije u biznisu isto što i biznis sa emocijama?
Piše: Dijana Carić, autor knjige ‘Umetnost pregovaranja’
Svaki odnos u privatnom i poslovnom životu je propraćen emocijama i osećanjima. Emocije ponekad, više od činjenica određuju tok i rezultat poslovanja. Ne verujete?
Želite osećaj zadovoljstva? Težite osećaju pripadnosti? Ne želite da vas drugi iznevere, prevare i izigraju? Iznervirao vas je kolega ili poslovni partner? Ljuti ste i razočarani u ponašanje poslovnog partnera? Osećate nepravdu? Osećate da vas druga strana ne razume, da vas laže ili pak da pokušava da manipuliše sa vama?
Zar to sve nisu osećanja? Jesu. Pitanje je samo da li ih pokazujemo ili ne. Događa se da svedočimo situacijama kada burno reagujemo. Neretko potiskujemo emocije, a najčešće nismo u stanju da napravimo balans između svesti o sopstvenoj emociji i njenog izražavanja na pravi način. U tom cilju od velikog značaja je da posedujemo emocionalnu inteligenciju koja nam pomaže ne samo postanemo svesni sopstvenih emocija i da ih izražavamo na pravi način, već da se uspešno nosimo sa pritiscima okruženja ali i da prepoznamo i uvažimo emocije druge strane. Tu već dolazimo i do segmenta socijalne inteligencije koja nam pomaže da razumemo druge ljude ali i da razvijemo dobre međuljudske odnose.
Međutim, da li su emocije u biznisu isto što i biznis sa emocijama?
Danas je sve popularniji tzv. neuromarketing koji se bavi skrivenim okidačima koji iniciraju kupovinu određenog proizvoda. Dakle, to su oni podsvesni okidači kada se nađemo ispred dva proizvoda, različitih proizvođača, čiji su kvalitet i cena identični, na osnovu kojih donosimo odluku koji od ta dva proizvoda ćemo kupiti. Kompanije koje imaju sredstva za istraživanja u oblasti neuromarketinga uveliko su uvidele da je kupovina emotivan i instiktivan proces i upravo zato kreiraju reklamne kampanje u skladu sa tim saznanjima. Oni su odavno uvideli koje su to emocije odnosno podsvesni okidači koji utiču na odluku o kupovini. Međutim, osim neuromarketinga u trgovini, sve je popularniji politički neuromarketing, pa se tako povećavaju njegov značaj i uticaj , ali i posledice.
Izvor: BIZLife
Foto: Pixabay