Iskorak ka savremenoj promociji arhitekture i dizajna

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Iskorak ka savremenoj promociji arhitekture i dizajna

    Piše: Marko Stojanović, istoričar umetnosti, autor izložbe „50 2 50“

    U tržnom centru Galerija nedavno je otvorena sveobuhvatna izložba 50 najznačajnijih srpskih arhitektonskih i dizajnerskih brendova čiji vlasnici imaju do 50 godina

    Svečanim otvaranjem izložbe „50 2 50” (50 do 50), 12. oktobra, u galeriji LAG, koja se nalazi u tržnom centru Galerija, po nekoliko osnova je napravljen važan iskorak ka jednoj drugačijoj, savremenoj promociji arhitekture i dizajna. Do sada smo navikli da se reprezentativne izložbe organizuju u okviru gradskih galerija ili muzeja, ali bi one, zbog svojih prostornih pozicija ili veoma uskog kruga posetilaca, uglavnom bile neposećene. Otvaranje i prilaženje publici kroz izlaganje na nekom komercijalnom mestu, u kojem se kreće veći broj ljudi, a to su u današnje vreme, pre svega, tržni centri – ovaj put je izazvalo krajnje pozitivan efekat. Sa druge strane, odvojena izlaganja arhitekture i autorski dizajniranih komada nameštaja na različitim izložbama ili sajmovima, koja traju već decenijama, takođe se pokazalo kao upadljivi promašaj, a koji je na pravi način korigovan organizovanjem jedne sveobuhvatne izložbe 50 najznačajnijih srpskih arhitektonskih i dizajnerskih brendova čiji vlasnici imaju do 50 godina.

    Tu dolazimo i do kriterijuma koji su postavljeni da bi neko arhitektonsko ili dizajnersko ime moglo da se nađe na ovoj izložbi. Gornja lestvica od 50 godina starosti možda je nekome delovala dikriminišuće, ali se pokazala kao primarni eliminatorni uslov, jer su kreativci, poput arhitekata i dizajnera, stvaralački najplodniji u razdoblju od kraja treće do kraja pete decenije.

    Što se tiče teme izlaganja, ideja nije bila da se prikaže najlepša kuća ili najinteresantniji komad nameštaja, jer za to već postoje namenski formirane izložbe, već oni brendovi koji su u poslednjih pet godina stvorili zavidnu produkciju i kontinuitet u poslovanju – arhitekte su morale da prikažu tri izvedena objekta ili objekta koji su u izvođenju, dok su dizajneri nameštaja morali da imaju uveliko razvijenu serijsku proizvodnju komadnog nameštaja.

    Time smo stavili akcenat na one brendove koji su pre svega tržišno orijentisali svoje stvaralaštvo i poslovanje, dajući svojim kreacijama izvesnu komercijalnu crtu, ali zadržavajući, takođe, estetski kvalitet autorskog stvaralaštva.

    Kada je reč o brendovima sa polja nameštaja, iako su u pitanju brojčano manje serije (od nekoliko do stotinak komada na mesečnom nivou), svi oni su uveliko razvili reputacije kao profesionalni proizvođači, koji su na uspešan način ispunili tri osnovna kriterijuma u procesu dizajna, proizvodnje i prodaje nameštaja – da imaju estetsko-funkcionalno zaokružene proizvode, da svaki komad može da se serijski proizvodi (naravno, u Srbiji) i da svojim cenama mogu da pronađu svoju publiku. Zajednička crta svih izloženih „nameštajaca” jeste da su im komadi izrađeni najčešće u masivu hrasta ili oraha, da imaju kvalitetno rešenu završnu obradu drveta i tapaciranja, ali i da upotrebljavaju sofisticiranu elektroniku koja se vidi na komadima rasvete. Iako je neko više stavio akcenat na kvalitetnije materijale, a neko pak na pristupačnije cene serijske proizvodnje, možda je najpravednije prikazati nekoliko različitih brendova koji su svoje poslovanje proširili i izvan granica Srbije, opremajući prostore ili izvozeći komade kako na nivou regiona tako i širom Evrope ili sveta.

    WOOD MOOD – srpskoj publici možda najpoznatiji brend, iz Čačka, koji se publici nametnuo podjednako zanimljivim dizajnom i pristupačnim cenama. Nameštaj se izrađuje od lamelirane bukve i hrasta, a u svojim formama objedinjuje tradicionalne i modularne forme, koje se uspešno uklapaju u različitim enterijerima. Pored izlaganja na domaćim izložbama i sajmovima, brend Wood Mood je prisutan i na inostranim smotrama, sa kojih se gotovo uvek vrati sa nekom od nagrada.

    WOOD LINE – brend po nazivu sličan prethodnom, ali sa drugačijim pristupom u dizajnu. Brend je godinama gradio svoju reputaciju sa nesvakidašnjim kreacijama na polju stone i podne rasvete, ali i rasvete integrisane u sedeće ili radne komade nameštaja, gde osvaja veliki broj domaćih i inostranih nagrada. Brend Wood Line se uspešno oprobao i na polju dizajna manjih komoda i fotelja, gde već nekoliko godina stvara potpuno originalna ostvarenja, koja užurbano osvajaju šire svetsko tržište.

    FLAME FURNITURE – beogradski brend koji se proslavio po svojim industrijskim formama, ali koje su odavno prevazišle klasično kombinovanje drveta i čelika. Iskustva ovog brenda su pokazala da puno drvo, bilo da je u pitanju neka domaća vrsta ili neka egzota, odlično može da se uklopi sa betonom, staklom ili ekskluzivnom kožom. Pored raznih formi i veličina komada, brend Flame furniture se u Srbiji pročuo kao radionica koja proizvodi nameštaj od starog, već upotrebljavanog drveta, čiji komadi se pronalaze među nosećom građom više decenija starih kuća, staja ili ambara.

    MOD – brend kratkog i jednostavnog naziva, koji u svakom smislu odgovara nameštaju koji proizvodi. Kako su ovom proizvođaču na prvom mestu udobnost i funkcionalnost, od početka su odlučili da se oprobaju na najkompleksnijem polju nameštaja – dizajnu i proizvodnji stolica. Međutim, od početnih nekoliko modela, brend Mod je razvio čitavu liniju sedećeg nameštaja, kojoj su pridodate i fotelje, ali i masivni trpezarijski stolovi. Kompletan senzibilitet odiše retro duhom, koji postaje sve popularniji i među arhitektama, pa domaći autori sve više koriste Mod stolice i stolove u opremanju restorana, kafića, hotela i drugih javnih objekata.

    HOOKL UND STOOL – ako govorimo o kvalitetu autorskog dizajna i finalne obrade materijala, ne možemo zaobići ni ovaj beogradski brend. Nameštaj koji proizvodi ovaj brend odiše apsolutnom ekskluzivnošću i linijom svojih komada traži odabranu publiku. Pored klasičnih stolica, stolova, komoda i troseda, brend Hookl und stool stavlja akcenat na udobnost i uživanje, pa su razne vrste fotelja i ležaljki okosnica njihove ponude. Forma svih komada oslanja se na linije starih majstora, ali kroz prizmu savremenog dizajna.

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE