Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Javni nastup i trema: Kako da je ne proglasite neprijateljem?

    Istraživanja koja su nastojala da rangiraju ljudske strahove ukazuju na to da je strah od javnog nastupa po svom intenzitetu izrazitiji od straha od smrti. Ljudi posle lošeg javnog nastupa teško žive sa sramotom zbog grešaka ili propusta koje su napravili. Sa druge strane, „kada umremo, nema posle“.

    Racionalno razmišljanje

    Kako bismo savladali tremu uoči javnog nastupa, važno je da izgradimo adekvatan i realan stav uoči prezentovanja. Pod realnim stavom podrazumevamo ideju da budete to što jeste i da ne zahtevate od sebe da budete savršen i spontan govornik. Spontanost i autentičnost u prezentovanju stiču se iskustvom i u redu je sebi dozvoliti da učite na greškama dok se krećete ka prezentovanju kakvom težite.

    Trema kao saveznik

    Iako se čini da je logičan cilj „izboriti se“ sa tremom, važno je prihvatiti je kao sastavni deo svakog javnog nastupa. Naime, pozitivna trema je znak da je naš organizam u stanju pripravnosti i na oprezu što nam pomaže da vodimo računa o svim aspektima prezentovanja i da se vešto nosimo sa pitanjima publike. Problem nastaje ne zato što imamo primarnu tj. pozitivnu tremu već zato što je proglašavamo neprijateljem i pokušavamo da je suzbijemo i iskontrolišemo. Na taj način, zahtevom da ne smemo osećati tremu i da je moramo suzbiti, stvaramo sekundarni problem – tremu povodom treme tj. sabotirajuću tremu.

    Poput živog blata u koje upadnemo i boreći se protiv njega tonemo dublje, borba protiv treme nas ometa i još više pogoršava stanje. Kao i u živom blatu, jedini način da isplivamo na površinu je da uspostavimo kontakt sa blatom tj. u ovom slučaju sa tremom, dozvolimo da je ona tu i putem prihvatanja isplivamo na površinu i skoncentrišemo se na ono što govorimo. Nije problem trema sama po sebi, već iscrpljujuća borba da je uklonimo koja nam ne dozvoljava da se skoncentrišemo na ono što govorimo.

    Autor: Mia Popić, psiholog

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pixabay

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE