Kada na stranom tržištu vaše proizvode ocene kao najbolje - BIZlife

Prijavite se na naš newsletter "PREGLED DANA"

Kada na stranom tržištu vaše proizvode ocene kao najbolje

Naša prehrambena industrija je na zadovoljavajućem organizacionom i tehnološkom nivou. Industrija je spremna da odgovori na izazove koji dolaze od sve zahtevnijeg tržišta, ali i od sve obrazovanijeg potrošača. Sve relevantne fabrike koje se bave proizvodnjom prehrambenih proizvoda implementirale su najviše međunarodne standarde za hranu i njihovom primenom obezbeđuju plasman kvalitetnih i zdravstveno bezbednih proizvoda na tržište, kaže Dragan Šašić direktor Mlekare Šabac, ali dodaje da je, shodno prilikama oko nas, poput drugih, i srpska prehrambena industrija izložena različitim problemima i preprekama, sa kojima svakodnevno mora da se suočava.

„Kao najveće izazove, naveo bih nabavku sirovina i pomoćnih materijala, obezbeđenje energenata, plasman robe i sve veći problem nedostatka stručne radne snage. Jednom rečju, stanje u našoj prehrambenoj industriji predstavlja direktan odraz ekonomskih dešavanja.“

A kada je mlekarska industrija u pitanju?

Isti opis stanja se odnosi i na srpsku mlekarsku industriju. Nakon privatizacija, gde su u slučaju većine velikih mlekara vlasnici strane kompanije, fabrike su modernizovane i proizvodna postrojenja su dovedena na nivo zapadnoevropskih mlekara. Time je dostignut i prilično visok kvalitet proizvoda, čime je omogućen plasman ne samo na domaćem tržištu već i na izvoznim tržištima.

Mlekare se suočavaju sa problemom nabavke kvalitetnog sirovog mleka, jer za plasman na izvozna tržišta proizvodi moraju biti proizvedeni od mleka koje odgovora strogim direktivama EU. Takvog mleka u Srbiji nema dovoljno i sve nas zajedno očekuje veoma naporan rad kako bismo tu situaciju popravili. U tom smislu, smatram da je neophodno da država dodatno subvencioniše i stimuliše ovaj deo poljoprivredne proizvodnje.

Poput ostalih proizvođača hrane, i mlekare u Srbiji se suočavaju sa sve većim zahtevima velikih trgovinskih sistema, u kojima se insistira na plaćanju različitih naknada i obaveza, kojima se snižava prodajna cena proizvoda na štetu mlekara kao dobavljača, a pri čemu marža trgovinskih sistema ostaje nepromenjena. U mnogim zemljama EU su već preduzete ozbiljne mere kojima bi bio zaustavljen sve veći pritisak na proizvođače hrane, a samim tim i uticaj na cenu u maloprodaji.

Kada se pominje mleko u Srbiji, javnost se uglavnom seća afere oko aflatoksina, koja se desila pre nekoliko godina. Kako sada gledate na taj problem i kako vi ocenjujete kvalitet mleka u Srbiji?

Problem prisustva aflatoksina u mleku nije nikakva pojava niti pošast koja nas je niotkud pogodila i koja je zauvek bespovratno nestala. Aflatoksini su mikotoksini koji stvaraju posebne plesni na poljoprivrednim usevima kada se za to stvore pogodni uslovi. Njih je uvek bilo i biće ih, kako na poljoprivrednim usevima, tako i u mleku, a jedino pitanje koje se stalno postavlja jeste pitanje gornje granice regulisane pravilnicima. Prošla godina je bila prilično pogodna za razvoj aflatoksina na kukuruzu, tako da je i njegov sadržaj u mleku blizu gornje granice koja je propisana pravilnikom u Srbiji.

Situacija sa kvalitetom sirovog mleka na tržištu Srbije nije baš najsjajnija. Procenjujem da veći deo sirovog mleka koje se industrijski preradi odgovara domaćem pravilniku, ali da samo mali njegov deo odgovara striktnim direktivama EU. Evropska unija ima mnogo strože zahteve po pitanju higijenskog i zdravstvenog kvaliteta sirovog mleka. Jedan od preduslova za unapređenje kvaliteta sirovog mleka na teritoriji naše države jeste i pokretanje Nacionalne laboratorije za kontrolu mleka. Više od 75% sirovog mleka koje otkupi Mlekara Šabac odgovara kriterijumima EU i Carinske unije. Sirovo mleko tako visokog kvaliteta nam je neophodno za proizvodnju kvalitetnih proizvoda namenjenih domaćem tržištu, ali i izvozu.

Koliko se u Srbiji prate svetski trendovi kada je reč o proizvodnji mleka u Srbiji i koliko Mlekara Šabac prati trendove?

Pouzdano znam da sve velike mlekare u Srbiji imaju izgrađene moderne proizvodne sisteme, obezbeđen „hladni lanac” kako sirovog mleka, tako i gotovih proizvoda, kontrolisani sistem upravljanja bezbednošću hrane, da su fokusirane na kupca i da imaju implementirane standarde kojima se upravlja u svim procesima rada. Dakle, sve ono što bi se u žargonu moglo nazvati svetskim trendovima. U takvoj konstelaciji snaga Mlekara Šabac se svrstava u velike mlekare.

Koja je najveća promena koja se dogodila u Mlekari Šabac od 2015. godine, kada je dobila novog vlasnika?

Pre promene statusnog pitanja, Mlekara je nekoliko godina bila u veoma teškoj situaciji. Nakon preuzimanja Mlekare od strane novog vlasnika – „Mediolanum invest grupe”, tačnije, od 2015. godine, otpočelo je intenzivno strateško, plansko i organizaciono uređenje sistema. Organizaciona struktura je dovedena u red i ponovo je uspostavljen jasan sistem rada, sprovedene su kadrovske promene i na ključne pozicije postavljeni su obrazovani mladi ljudi. Istovremeno, sve obaveze prema farmerima i dobavljačima izmirivane su na vreme i time je vraćeno poverenje u partnerski odnos, realizovan je čitav niz projekata kojima su revitalizovane tehnološke linije, uređena infrastruktura, realizovana prva faza investicija u iznosu oko tri miliona evra, ali i podignuta motivisanost zaposlenih – kroz sigurnost zaposlenja, veće zarade i bolje uslove rada.

Kakva je trenutno pozicija Mlekare Šabac na srpskom tržištu?

Mlekara Šabac jedna je od najvećih mlekara u Srbiji, ali istovremeno možemo reći i da je najveća srpska mlekara, zato što domaći kapital učestvuje stoprocentno u njenom vlasništvu. Što se tiče pozicije i prodaje na domaćem tržištu, u prethodnom periodu fokus šabačke mlekare bio je na prodaji sira „mediteraneo” (feta-sira), „sirka” (sirnih namaza različitih ukusa) i proizvoda bez konzervansa, koji je, verujem, svima poznat – „a la kajmaka”.

Svakako, tu je i UHT mleko, s tim što je u lokalu bila zastupljena i prodaja jogurta i ostalih kiselomlečnih proizvoda. Dodao bih da smo prošle godine investirali i u novu tehnološku liniju za proizvodnju „ABT” i „šabačkog jogurta” u PET bocama, kao i u proizvodnju čokoladnog mleka „poppy”. Ovim proizvodima mlekara je potpuno osvojila domaće tržište i ojačala svoju poziciju među tri najveće mlekare u Srbiji.

Mlekara Šabac je usredsređena i na izvoz. Šta je potrebno da bi se jedno domaće mleko našlo na policama stranih supermarketa?

Veoma je teško naći se na listi objekata kojima se odobrava izvoz na strana tržišta, ali je istovremeno i moguće uz ozbiljan, stručan i odgovoran pristup radu. Svako tržište reguliše njegov zakonodavni okvir i zato danas imamo paralelne procese u proizvodnji, a u odnosu na regulativu u Srbiji i izvozna tržišta. Izuzetno je lepo doživeti da na stranom tržištu vaše proizvode ocene kao najbolje, kao tržišne lidere, kao referencu, a upravo takve proizvode ima Mlekara Šabac.

Koji su vaši planovi za narednih nekoliko godina?

Upravo završavamo projekat za novu proizvodnu halu, čime ćemo obezbediti moderan proizvodni prostor sa novom tehnološkom opremom za preradu do 250 tona sirovog mleka dnevno. Pored toga, jedan od najvažnijih petogodišnjih ciljeva nam je da na našem sirovinskom području razvijemo preko sto farmera sa više od hiljadu litara sirovog mleka, čime bismo obezbedili kvalitetnu sirovinu za proizvodnju. To nameravamo da postignemo stalnim radom na terenu, i to pružanjem materijalne pomoći i kroz edukaciju.

Cilj nam je da zadržimo lidersku poziciju u prodaji sirnih namaza („sirko” postoji već 40 godina, a i dalje je vodeći originalni sirni namaz u Srbiji), da ojačamo poziciju u prodaji feta-sira „mediteraneo”, jogurta i čokoladnog mleka, ali i da se na tržištu pojavimo sa nekoliko potpuno novih proizvoda i da potrošačima ponudimo nešto apsolutno drugačije.

_____________________________________________________________

Na koji proizvod Mlekare Šabac ste najponosniji?

To je veoma zanimljivo pitanje i lako se poveže sa onim iz života kada vas pitaju koje dete najviše volite. Iako su nam finansijski najbitniji feta-sir i sirni namazi, lično sam najponosniji na čokoladno mleko „poppy”. U taj proizvod smo utkali puno znanja, iskustva i ljubavi. Siguran sam da je to najbolji proizvod u svojoj kategoriji na domaćem tržištu. Proizveden je od najkvalitetnijeg farmskog mleka, belgijske čokolade i najkvalitetnijeg kakaoa. Prava poslastica!

Koji proizvod Mlekare Šabac je svaki dan u upotrebi u vašem domu?

S obzirom na to da u kući imam dvojicu tinejdžera, koji se aktivno bave sportom, gotovo svi proizvodi Mlekare Šabac se svakodnevno nalaze u našem frižideru. Od jogurta za razne šejkove, sirnih namaza i kisele pavlake za sendviče, feta-sira za salate, milerama za kuvanje, pa do mleka i čokoladnog mleka, koji se troše u velikim količinama.

Da li ponekad degustirate i proizvode konkurencije?

Naravno, to je moja i poslovna obaveza. Pored toga što u mlekari periodično testiramo proizvode iz iste grupe od različitih proizvođača, imam naviku i privatno da probam sve novo što se nađe na tržištu. Smatram da time samo mogu da stvorim jasniju sliku o tome gde su šabački proizvodi u odnosu na konkurenciju.

Odgovorno mogu da kažem da svi proizvodi Mlekare Šabac predstavljaju najkvalitetnije proizvode na domaćem tržištu, jer su proizvedeni od najkvalitetnijeg sirovog mleka, pod strogo kontrolisanim proizvodnim uslovima, i zbog toga što je u njih unesena emocija iz srca Srbije.

Izvor: BIZLife magazin

Foto: Promo

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium Factory. | powered by Premium Hosting
Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE