Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Kilogram CRNIH BISERA sa 2.000 RSD na jedva 150…Kako je propala PRILIKA VEKA?

    Cena sveže aronije kreće se ove godine između 100 i 400 dinara, kako se ko snađe od proizvođača da je proda. Međutim, kada je aronija tek stigla u Srbiju, za kilogram ovog antioksidansa u svežem stanju je bilo potrebno platiti i do 2.000 dinara, a za sok i do 3.000.

    Šta se desilo u međuvremenu?

    Osim što joj je cena već neko vreme u padu, ova specifična 2020. godina prouzrokovala je obustavu mnogih privrednih aktivnosti, te se mnogi voćari sada kada je sezona voća susreću sa nedostatkom hladnjača i organizovanog otkupa.

    Jedan od takvih slučajeva je i porodica Stanković iz Donjeg Dušnika kraj Niša. Naime, hladnjače u ovom delu zemlje ne otkupljuju, te iako je godina što se tiče roda bila izuzetna, velika količina svežeg voća će im propasti. Ono što ne prodaju po 100 dinara za kilogram.

    https://www.bizlife.rs/biznis/poslovne-vesti/aroniju-sa-obronaka-suve-planine-kupci-nece-ni-za-100-rsd/

    Ipak, neki proizvođači su zbog prevelikog prinosa ove godine i uprkos tome što imaju problema sa otkupom, pronašli način da prodaju aroniju. Moglo bi se reći da je najisplativije prodavati prerađevine od ovog voća.

    Cena soka od aronije kreće se od 300 pa sve do 1.000 dinara, u zavisnosti od proizvođača i količine. Od aronije se proizvode i alkoholna pića, poput likera, vina ili rakija i njhove cene su „jače“ od ostalih proizvoda, idu od 700 pa sve do 1.500 dinara.

    Uzgajivači ovih „crnih bisera“, prave i džemove, slatka, prelive, sirća itd.

    „Ni proizvodnja nije idealno rešenje“

    Jedna od uzgajivača aronije i proizvođača produkata je i Bojana Jakovljević Đukić iz Novog Sada. Sa svojom porodicom proizvodi aronije i prodaje je svežu, ali i u obliku soka.

    „Mi smo mladi proizvođači i krećemo se među ljudima tako da uspevamo da plasiramo svežu aroniju jednom od većih trgovinskih lanaca, a ostalo prerađujemo u sok koji prodajemo cele godine„, kaže Bojana za BIZlife portal.

    Kako navodi, uglavnom su u prednosti oni koji prave svoj proizvod od aronije i shvataju da je neophodan i internet marketing da bi se prodaja pokrenula.

    Međutim, ni to običnom poljoprivredniku nije idealno rešenje.

    Kako navodi Bojana, za proizvodnju matičnog soka potrebno je uložiti u mašine koje koštaju par hiljada evra, a to se može isplatiti tek kroz par godina. S druge strane, džem je moguće napraviti u kućnim uslovima, ulaže se samo u tegle, ali, kako kaže, „nikada ne računaš da svoj rad i da li ti se to isplati“.

    Virtuelna sezona oborila cenu voća

    S obzirom na to da je 2020. godina nimalo slična prethodnim, proizvođači su i sami morali da se prilagode aktuelnoj situaciju. Stoga je veliki broj njih odlučio da svoje voće i proizvode koji se od voća naprave plasira na Fejsbuk grupi Mali proizvođači hrane u Srbiji.

    Ipak, kako smatra Bojana, cena je ove godine pala upravo jer se u ovoj grupi aronija prodaje za 150 dinara po kilogramu, a to „nije održivo“, navodi ona.

    Osim toga, aroniju prodaju i jednom velikom trgovinskom lancu, ali ni to nije cena koja se isplati ako se prodaje samo kao sveža. „Jer onda ulažeš u barkod koji platiš 25.000 dinara, pa nalepnice, pa ambalaže, da ne računamo radnike„.

    Porodica Nikolić čije se plantaže aronije nalaze nadomak Vlasinskog jezera, smatraju da, iako je ova grupa bitna, ona ne može mnogo da poboljša situaciju, jer kako navodi vlasnik, tu nije moguće prodati sav rod. „Bez organizovanog otkupa ma koje voćne vrste, sve je džabe i ide u nestajanje„.

    Kada kaže „organizovan otkup“ Nikolić podrazumeva otkup po „razumnoj ceni, a ne za 80 dinara, dok vas berač košta 40“.

    Iz tog razloga su ljudi, kako kaže, prinuđeni „da se snalaze kako stignu“. „Tu je prerada kao mogućnost, ali ne može se sve ni preraditi„, smatra on.

    Uvezena aronija

    Proizvođači aronije u Srbiji susreću se i sa problemom uvezene aronije. Kako navodi Milica Stojković za BIZlife, veoma je problematično to „što naš narod kupuje kandiranu aroniju iz Rusije.

    „Iz nje je izvučen sav sok, a ljudi je plaćaju po 1.000 dinara za kilogram. Neznanje će da ubije i proizvođače i kupce“, objašnjava ona.

    Izvor: BIZlife/Jelena Jevtić

    Foto: Pixabay

    What's your reaction?

    Komentari

    • Gojko

      Ovako velika oscilacija od 100 do 1.000 dinara govori samo o krajnjim prodavcima, koji bi da otkupe po 1 dinar a prodaju po 1.000 dinara. A i taj 1 dinar na odloženo ili da i njega ne plate. Proizvodjači prevareni a kupci sa malo para.

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE