Predstojeći Sajam turizma donosi niz noviteta
Predstojeći beogradski sajam turizma, koji će se održati od 23. do 26. februara, donosi niz noviteta: predstaviće se tri nove države, velike agencije biće izdvojene u posebnu halu, slovenačke i ruske agencije ući će u trku za naše turiste, dok se neke naše uopšte neće ni pojaviti na ovoj tradicionalnoj manifestaciji.
Očekuje se da će broj izlagača na Međunarodnom sajmu turizma, Sajmu hotelske opreme i Sajmu vina biti možda i veći nego lane, kada ih je bilo 880 iz 43 zemlje. Nastupaće i veći broj zemalja – 46, pošto se prvi put srpskim turistima predstavljaju Izrael, Nemačka i Češka.
„Najveća promena biće Hala 3 u kojoj će se naći svi veliki beogradski turoperatori“, kaže Nikola Andrić, organizator sajma. „Strane turističke organizacije i ostale agencije nalaziće se u halama 1 i 2, a srpske banje, salaši, planine i hoteli tradicionalno biće u Hali 4. Nedostajaće desetak agencija, jer su mnogi odustali iz finansijskog razloga. Neke su propale, ali su se i nove pojavile.“
Ipak, broj turističkih agencija na sajmu godinama opada, a glavni razlog je – termin. Od kada je sajam postao član Evropske asocijacije turističkih sajmova, održava se od 23. do 26. februara kada nikom nisu poznate tačne cene aranžmana. Takođe, ulaznica od 300 dinara je problematična u vreme kada svi programi mogu da se vide besplatno na sajtovima agencija.
U frebruaru se još uvek ne zna u kom pravcu ide turizam na Mediteranu, a prve cene aranžmana poznate su tek tokom aprila. Pritom, vlasnici agencija trenutno više rade kao geostratezi nego turistički radnici. Naime, kompletan Mediteran, gde letuju naši turisti, nalazi se u turbulenciji. Uporedo sa tim, cena barela nafte skočila je za 10 odsto – što će se odraziti na cene aranžmana.
Poslednjih godina, razapeti između ponuda stranih turoperatora i domaćih agencija, putnici uveliko prelaze na kupovinu aranžmana internetom, zbog čega neke agencije odustaju od pojavljivanja na sajmu, a sredstva će umesto za štand, preusmeriti u razvoj kompjuterskog sistema kako bi bili pristupačniji korisnicima.
Na većini međunarodnih sajmova, u svim evropskim zemljama, ne izlažu turističke agencije, niti se na njima prodaju aranžmani. Predstavnici agencija obilaze štandove nacionalnih turističkih organizacija i na njima sklapaju poslove.
Među mogućim problemima nastupajuće turističke sezone javlja se nepoznati kapacitet JAT-a za čarter saobraćaj, kao i koje će od stranih aviokompanija dobiti dozvolu da lete za Beograd.
Neizvesnot povećava i mogućnost vojne intervencije u Siriji u kom slučaju bi nebo iznad Antalije bilo zatvoreno, a ukoliko se zakomplikuje odnos Izraela i Irana avioni neće leteti direktno na Hurgadu, nego preko Libije, što poskupljuje karte. Problematična je i situacija u Egiptu i Grčkoj, a Španci i Italijani planiraju uvođenje novih taksi za hotelijere što će takođe znatno povećati cenu aranžmana.