Saveti za mirnu noć: Pršuta i tvrdi sir su neprijatelji dobrog sna

PinterestFacebookTwitterShare


Nedostatak sna utiče negativno na vaše raspoloženje i zdravlje. Da se ne biste prevrtali u krevetu celu noć ili budili prerano, da biste legali na vreme i sa lakoćom ustajali, isprobajte neki od ovih saveta:

1. Sat vremena pre leganja u krevet ugasite sve ekrane. Svetlost kompjutera, iPadova, mobilnih telefona, video igrica i televizora utiče na smanjenu proizvodnju melatonina, hormona koji se proizvodi u toku noći a koji ima važnu  ulogu u održavanju ritma sna i budnosti.

2. Izbegavajte kofein posle podne. Mnogi ljudi ne shvataju do koje meri kofein može da poremeti zdrav san. Organizmu je, kod većine ljudi, neophodno od četiri do šest sati da razgradi kofein. On blokira adenozin, hemijsko jedinjenje koje ima ulogu u promovisanju sna i supresiji uzbuđenja. Stoga razmislite dva puta, pre nego što popijete večernju dozu kafe.

3. Proverite termostat. Većina studija pokazuje da je idealna sobna temperatura za spavanje između 15 i 22 stepena Celzijusa. Razlog za to je što temperatura ljudskog tela u toku sna opada, a taj pad temperature signalizira mozgu da ode na spavanje. Topla soba može onemogućiti taj proces.

4. Izbegavajte pršutu i tvrde sireve pre spavanja. Stari tvrdi sirevi i suhomesnati proizvodi sadrže aminokiselinu tiramin koja pospešuje oslobađanje hormona norepinefrina. Ovaj hormon promoviše budnost u stresnim situacijama.

5. Jedite hranu koja promoviše zdrav san. Dobar izbor su proizvodi koji sadrže esencijalnu aminokiselinu triptofan, koja oslobađa napetosti tako što hemijski stimuliše proizvodnju neurotransmitera serotonina i smanjuje bol, kao što su mlečni proizvodi, orašasti plodovi, semenke i žitarice.

6. Ne unosite svoje brige u spavaću sobu. Bar tri sata pre odlaska u krevet, zapišite sve probleme i njihova rešenja na papir i ostavite ih po strani do ujutru.

7. Redovno se rekreirajte. Mnoge studije su pokazale da ljudi koji se redovno rekreiraju lakše padaju u san i spavaju čvršće, nego ljudi koji su neaktivni. Skorašnja studija je čak razbila i mit koji kaže da radi dobrog sna, ne bi trebalo da se trenira kasno uveče. Prema ovoj studiji, čak su i ljudi koji su se rekreirali pred sam odlazak u krevet, spavali bolje od onih koji to nisu radili uopšte.