Istorijsko gostovanje srpske opere u Rusiji

PinterestFacebookTwitterShare

Redovni profesor Fakulteta muzičke umetnosti i jedna od najangažovanijih dirigenata u Srbiji Vesna Šouc Tričković, izjavila je da je nedavno gostovanje Orkestra i solista Madlenianuma u Sankt Peterburgu istorijski događaj, jer je to bilo prvo gostovanje srpske opere u ovom gradu.

“Pre dvadesetak dana gostovali smo sa operom ‘Mandragola’ savremenog srpskog kompozitora Ivana Jevtića u čuvenom Aleksandrovskom teatru u Sankt Peterburgu, predstava je izvanredno primljena, imali smo zaista veliki uspeh na koji smo svi ponosni”, kazala je Šouc u intervjuu Tanjugu.

Prema njenim rečima, mnogo je ansambala i naših umetnika gostovalo u Sankt Peterburgu, ali ovo je bilo prvo gostovanje srpske opere. Sa ovom produkcijom Madlenianuma nastavljaju se gostovanja, već za sedam dana biće u Mariboru koji je ove godine Evropska prestonica kulture.

U Mariborskom pozorištu biće izvedena Jevtićeva “Mandragola” na srpskom, kao i u Sankt Peterburgu gde je publika sjajno primila operu, kako je kazala dirigent, pratili su pažljivo tekst na dva monitora i vrlo su angažovano učetvovali, bilo je puno smeha, jer je to komična opera.

“Utisak je izuzetan, publika je bila oduševljena, bile su ovacije, sve je fantastično organizovano iako je složeno i skupo gostovanje. Išlo je oko 80 ljudi, orkestar, solisti, tehnika, ali sve je bilo izvanredno, radujemo se što smo dobili poziv za gostovanje “Mandragole” u Minsku u aprilu”, kazala je ona.

Simfonijski, pozorišni i horski dirigent, Šouc je dirigovala više od 400 predstava, nekoliko stotina koncerata u zemlji i inostranstvu, učestvovala na brojnim domaćim i inostranim festivalima. Gostovala je u Nemačkoj, Danskoj, Švajcarskoj, Letoniji, Grčkoj, Slovačkoj, Kanadi, Turskoj, Mađarskoj, dirigovala u slavnoj Gavo sali u Parizu u kojoj je samo nekoliko naših umetnika nastupalo.

Uspešna, otvorena za nove projekte, među našim najangažovanijim dirigentima, Šouc kaže da to nije rezultat koji dolazi brzo i lako. To je veliki trud koji traje punih 20 godina, počela je kao horski dirigent, nastupala sa kamernim i simfonijskim orkestrima i u teatrima, gde je najangažovanija. Diriguje baletsku predstavu “Grk Zorba” u Srpskom narodnom pozorištu, mjuzikl “Neki to vole vruće” diriguje još od studentskih dana u Pozorištu na Terazijama, balet “Kraljica Margo” u Narodnom pozorištu.

“Mogu da se pohvalim, da su skoro sve moje predstave, koje sam radila i koje sada radim, dugovečne, neke imaju 50, 100 ili čak 300 izvođenja. Taj kvalitet se ne odnosi samo na mene, nego na sve nas koji učestvujemo u predstavi ali u svakom slučaju znači, da brižljivo gajimo, negujemo kvalitet predstave”, kazala je dirigent rođena u poznatoj muzičkoj porodici.

O tome kako se opredelila baš za dirigovanje, Šouc je ispričala da je u srednjoj muzičkoj školi završila klavirski odsek, išla na takmičenja i republička i savezna iz klavira iz kamerne muzike, spremila je i prijemni ispit za klavir a onda odlučila da ne bude pijanista, upisala je odsek za opštu muzičku pedagogiju koju je i diplomirala.

“Već posle prvih nekoliko časova predmeta dirigovanja koja sam imala na tom odseku, shvatila sam da je to to, da želim da budem dirigent, upisala sam taj odsek kod profesorke Darinke Matić Marović čiji sam prvi student”, kazala je Šouc.

Prema njenim rečima, logično je što je muzika njen izbor jer je odrasla uz muziku, uz oca koji je poznati kompozitor, u porodici u kojoj su svi rado slušali klasičnu i džez muziku. Ona smatra da je izuzetno važno koju muziku deca slušaju od najranijih detinjstva, šta im se plasira, ako je to kvalitetna muzika, teško da će u kasnijim godinama slušati nešto drugo što nije kvalitetno.

Za dirigovanje se opredelila jer voli ljude, to ju otvara, inspiriše, raditi sa ansamblom je sublimacija svih znanja i kvaliteta koji su negde u njoj samoj. Za uspeh i opstanak u tom pozivu za koji većina vezuje autoritet, kaže da su potrebni snaga, veština, mudrost, znanje, inspiracija, sa godinama dolazi i iskustvo.

“Biti uspešan pre svega znači konstantno se potvrđivati, svaka predstava je izazov jer donosi neku novu problematiku, za mene je autoritet pre svega znanje i nisam svih ovih godina osetila neku težinu što sam žena, inspiraciju nalazim u porodici, taj balans između profesionalnog i privatnog života je prava stvar, mislim da ne treba biti preambiciozan, inače možemo otići stranputicom”, kazala je dirigent Šouc, majka petogodišnje Katarine koja obožava da ide u pozorište.

“Nekad moram da krijem da imam predstavu, da ne bi išla na svaku jer neke traju do kasno uveče. Ima sluha i pokazuje veliko interesovanje za balet, čak ide na časove baleta, ali videćemo šta će budućnost doneti. Važno je da ona napravi svoj izbor, ja ću da je osluškujem i podržim onako kako su se moji roditelji ponašali prema meni, nadam se da ću prepoznati to što ona želi i voli”, kazala je Šouc.