Odobriti kulturnu razmenu između Muzeja avijacije u Beogradu i Americi

PinterestFacebookTwitterShare

Direktor Muzeja avijacije iz Amerike Džef Tomas nada se da će zvanični predstavnici Muzeja vazduhoplovstva Beograd odobriti kulturnu razmenu između ove dve institucije, kao i da će se uskoro sastati sa direktorom Predragom Grandićem i ostalim predstavnicima.
 


 
Razmenom samo tri oštećena i istrulela dela preostala od američkog aviona tipa P-38, Muzej vazduhoplovstva Beograd dobija veliku donaciju u iznosu od 30 miliona dinara, kao i autentičnu repliku modela blerio XI-2, koja je napravljena po uzoru na prvi srpski borbeni avion iz 1912. godine. Procena stručnjaka je da nakon provere stanja ova tri dela biće potrebne hiljade evra da se oni restauriraju i dovedu u funkcionalno stanje.
 
Tomas kaže da će ova velika donacija pomoći da se zadovolje potrebe Muzeja vazduhoplovstva i obezbedi odgovarajuća zaštita za originalne avione iz istorije srpskog vazduhoplovstva. ,,Naš sporazum će biti zaključen bez korišćenja javnih ili državnih sredstava. U ovom trenutku duboke finansijske krize u Evropi i usporene globalne ekonomije, nije svrsishodno tražiti javna ili budžetska sredstva’’, navodi Tomas. „To bi samo povećalo krizu javni dug Srbije i dodatno finansijski opteretilo građane Srbije.’’ 
 
Avion blerio XI-2 koji predstavlja raritet i koji se gradi za Muzej u Beogradu jedan je od najznačajnijih aviona u istoriji vazduhoplovstva Srbije i regiona i popunjava muzejsku kolekciju važnih tipova srpskih aviona. ,,Sa istorijskog i kulturnog aspekta, to je najvažniji avion u istoriji srpske avijacije zato što je ,,prvi’’. Od njega je sve krenulo’’, kaže Tomas, a potvrđuju i drugi istoričari širom sveta. Blerio koji je planiran za Muzej u Beogradu predstavlja reprodukciju visokog kvaliteta i košta preko 100.000 evra.
 
Nigde u svetu ne postoje originali ovog tipa aviona koji su na prodaju. Nacionalni muzeji prihvataju kvalitetne reprodukcije kada ne postoje originali. Muzej u Beogradu ima izložene najmanje dve reprodukcije – njupor XI i Šarić No. 1.,,To znači da Odbor Muzeja u Beogradu uvažava i prihvata kvalitetne reprodukcije’’, kaže Tomas.
 
,,Razlog za ovako veliku donaciju leži u našoj želji da vratimo kući delove američkog aviona P-38 latinoameričkog pilota Majka Brezasa koji je njime leteo’’, kaže Tomas, dodajući da ,,Naš Muzej avijacije smatra da će ovom razmenom građani Srbije i Muzej u Beogradu biti na velikom kulturnom dobitku. ,,Direktor Predrag Grandić i njegov tim imaju pravu ideju o ovoj razmeni. Njihova odluka da sprovedu ovaj dogovor treba da dobije pozitivnu podršku’’, tvrdi Tomas. ,,To je mudar i pametan potez i savršen primer razmene za oba muzeja i za obe zemlje.’’
 
 ,,Muzej u Beogradu je simbol istorije srpske avijacije. Naš muzej je simbol američke avijacije. Više od četiri godine ulažemo velike napore da postignemo dogovor povoljan za obe strane. Ovi oštećeni delovi su od kulturnog značaja za našu zemlju i potrebni su nam da bismo kompletirali repliku aviona na kom radi naš Muzej Avijacije. Biće to simbol uspomene na američko učešće u Drugom svetskom ratu. Zato se nadamo da zvaničnici Muzeja u Beogradu razumeju značaj ove razmene i da će nam pomoći.“