Aplikacije koje vam omogućavaju da unovčite svoje lične podatke

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Šaljemo mejlove, kupujemo preko interneta, naručujemo hranu, odeću, koristimo GPS, lajkujemo na Fejsbuku. Svesno ili nesvesno, u svakom slučaju, svuda „sejemo“ naše podatke. U većini slučajeva naš digitalni trag “namirišu” velike kompanije poput Fejsbuka, Amazona, Gugla. Prikupljaju ih, provlače kroz algoritme, a onda prodaju marketinškim kompanijama, političkim propagandistima i reklamnim agencijama koje prema tim podacima kreiraju personalizovane oglase. Prema poslednjim istraživanjima, Fejsbuk može zaraditi i do 2.000 dolara s podacima samo jednog korisnika.

Mobilna aplikacija koja funkcioniše kao “decentralizovana berza”. Korisnik sam odlučuje koje će podatke staviti na prodaju i kome će podatke prodati, a zauzvrat dobija tokene (WIB) isplaćene u korisnikov digitalni novčanik. Aplikacija će korisnika nagraditi s 10 WIB-a ako podeli svoju lokaciju. Deljenje Fejsbuk i Linkdin naloga, nagradiće se s 20 tokena, a Gugl podatke s čak 25. Novinar BBC-a u jednom je danu, deleći sve svoje podatke, uključujući i medicinske podatke, i pristajući na sve ponude za otkup, koje su uglavnom stizale sa univerziteta, prikupio 430 tokena koje može zameniti za mesec dana besplatnog Spotifaja, Visa poklon bon od 10 dolara ili besplatne Uber vožnje. Da jedan korisnik za godinu može zaraditi i do 240 dolara, tvrdi Mat Travizan, osnivač i izvršni direktor Wibsona, prema podacima koji se odnose na SAD. Wibson trenutno broji više od 5.500 korisnika i 10 kompanija klijenata, a osim u SAD-u, dostupan je i u Španiji, Ujedinjenom Kraljevstvu, a uskoro i u ostatku Evrope.

Datum

Kompanija koje je nedavno počela s poslovanjem, opisuje se kao “blockchain skladište za podatke i monetizaciju”. Prema svim dostupnim iskustvima, s Datumom teško da će se neko obogatiti. Prodajom svoje lokacije, Datum korisniku daje jedan DAT. Bilo bi to oko 0,01 dolar. Ipak, prema obećanjima Datuma, njihovih 95 hiljada korisnika u proseku zaradi 15 dolara mesečno. Planiraju da ponudu prošire i na medicinske podatke. Prodajom svojih zdravstvenih informacija osiguravajućim kućama korisnik bi mogao da zaradi i do 2.000 dolara godišnje, prema njihovom obećanju.

CitizenMe

Kompanija koja daje “stvarnu vrednost za virtuelni život”. Reč je o ispunjavanju onlajn upitnika. Najčešće su to pitanja o ličnim sklonostima i stavovima koje koriste političke stranke i nevladine organizacije. Prema pisanju BBC-a nakon 10 odgovorenih pitanja, CitzenMe na PayPal račun ispitanika pošalje 0,13 dolara. Čini se malo, ali valja uzeti u obzir da za ispunjavanje treba tek nekoliko sekundi. Problem je što se vrlo brzo ispune svi upitnici i više nijedan nije dostupan.

Permission.io

„Gledaj reklame i zaradi“, tako bi se mogla sumirati ideja iza Permission.io. Tvrde da su blockchain platforma koja povezuje oglašivače i ljude spremne na prodaju svojih podataka. Oglašivač u ovom slučaju korisniku plaća za svaku pregledanu reklamu umesto da to plaća Guglu ili Fejsbuku. Kako objašnjavaju iz Permission-a, slično je kao kada se gledaju reklame na YouTube, za automobile, filmove, muzičke spotove, samo što YouTube neće platiti korisniku za preglede.

Doc.ai

Aplikacija koja se bavi medicinskim istraživanjem od korisnika traži da podele svoje medicinske podatke kao što su lekovi koje koristi i mikrobiološke informacije. Iza platforme stoji veštačka inteligencija, a svi se podaci beleže na blockchain. Plan je Doc.ai da medicinske informacije i kartoni pacijenata u bližoj budućnosti budu transparentni, a korisnik prema podeljenim ličnim podacima može dobiti i predloge lečenja. Takođe, piše Wired, moguće je, zavisno od sezone, prijaviti se za učešće u alergijskim ispitivanjima. Tako korisnik koji je alergičan na, na primer, polen, može u aplikaciji da beleži svaki put kada kine. Zauzvrat Doc.ai daje svoj token NRN.

Izvor: novac.hr

Foto: Pixabay