Forbs o Balkanu: JUGONOSTALGIJA kao šansa za BIZNIS

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: screenshot

Na Balkanu se traga za novim načinima da se komunistička prošlost pretvori u profit, piše magazin Forbs navodeći da jugonostalgija polako postaje prilika za zaradu u oblasti turizma.

Dizajner Mario Milaković odlučio je da svoju strast za prošlošću pretoči u „Jugodom“ (Yugodom), muzejsku zbirku predstavljenu u gostinskoj kući ili, jednostavno rečeno, muzej u kojem se može odsedati, piše Forbs.

U pitanju je originalna jugoslovenska kuća sa sredine prošlog veka, sa nameštajem, dekorom i suvenirima iz jugoslovenskog doba, sa originalnom etiketom „Made in Yugoslavia“.

„Želeo sam da napravim mesto gde će se gosti osećati kao da su putovali kroz vreme i vratili se u prošlost, ali ne neprijatnu prošlost već da se osećaju kao kod kuće. Zato se i zove ‘Jugodom’ – Jugo od Jugoslavije i dom – kuća“, objašnjava Milaković.

U muzej-hotel dolaze gosti iz celog sveta, ali i iz bivših jugoslovenskih republika.

„Većina gostiju nije iz bivše Jugoslavije. Mnogi kažu da je osećaj kao u bakinoj kući“, kaže Milaković dodajući da „Jugodom“ izaziva osećaje melanholije i nostalgije.

„Jugodom“ je odličan primer za to kako se komunistička prošlost može pretvoriti u preduzetnički uspeh pretvarajući zanimanje za prošlost u zaradu.

Sva je prilika da je jugonostalgični turizam rastući trend ne samo u Srbiji nego u svim bivšim jugoslovenskim republikama.

Titov bunker za turiste

Atomsko sklonište izgrađeno za Josipa Broza Tita i njegovog užeg kruga saradnika koji bi brojao do 350 osoba, takođe je postala veoma popularna turistička atrakcija u Konjicu, malom gradu u BiH.

Bunker, koji je bio državna tajna do raspada Jugoslavije 1990. godine, očuvan je i potpuno netaknut sa svim svojim simbolima društvenog, ekonomskog, političkog i ideološkog sistema bivše Jugoslavije. Ture su redovne.

Fabrika odeće sa sedištem u Hrvatskoj, „Titos“, prodaje svoje proizvode širom sveta. U ponudi su majice i dukserice sa kapuljačom sa slikama i sloganima komunističkih simbola Jugoslavije, poput petokrake – crvene komunističke zvezde, i betonske arhitekture.

Jugonostalgija kao rastući trend

Nedavna anketa pokazala je da se mnogi u bivšoj Jugoslaviji s velikom radošću prisećaju svoje bivše domovine. U Srbiji, oko 81 odsto ispitanika smatra da je raspad Jugoslavije naštetio njihovoj državi. Stanovnici Bosne i Hercegovine ne zaostaju mnogo jer samo četiri odsto manje ispitanih žali zbog njenog raspada.

Jugonostalgija ne živi samo na posterima, garderobi i u retro tapetama. U pitanju je rastući trend kako za strance tako i za mlade ljude u regionu koji žele da saznaju više o eri Jugoslavije.

Oživljavanje estetike jednog prošlog doba i doživljaj socijalističke prošlosti pokazali su se, makar do sada, kao isplativi i preduzetnički uspešni.

Izvor: RTS

Foto: screenshot