Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Mentalna transformacija marketinga

    Piše: Miloje Sekulić, suvlasnik Homepage Creative. Digital.

    Ovih dana društvene mreže na kojima sam najduže me opominju koliko se već družimo. Tviter mi je pre neki dan javio da sam nalog otvorio pre punih 12 godina a Fejsbuk me malo, malo podseti sa kim sam taj isti broj godina na njemu prijatelj. Nije da i pre toga nisam imao naloge na nekim, tad aktuelnim a sada arhaičnim, mrežama. MySpace me nije nešto “kupio” dok sam na forumima bio vrlo aktivan, na nekima i moderator.

    U to praistorijsko doba posla koji se danas smatra posebnim segmentom marketinške struke alata je bilo malo i sve se svodilo na sajtove, promociju i forume. Penetracija interneta bila je oko 30%. B92 je bio u zenitu i imati svoj blog na njemu je bila stvar prestiža. HTTPool kao isključivo online media bajing agencija je nastao negde tih godina i u početku se koprcao da opstane jer novca na srpskom vebu nešto i nije bilo sve do 2010. recimo.

    Big Bang, koji to nije, je počeo tu negde pre desetak godina. Fejsbuk je suvereno zavladao vebom u Srbiji i kreirana je čitava jedna nova industrija oko njega, naročito za razvoj aplikacija. “Nogu su povukle” male, novonastale, nezavisne i “digitalne” agencije. Blogosfera je bila u zenitu, uskoro se Tviter postavio na tron “must have & must be” aplikacije a izbori 2012. su značajno doprineli tome. U proteklim godinama svedoci smo porasta internet penetracije na preko 70%, vrtoglavog pumpanja influence marketing hype-a sa naglaskom na tubere, zamene Fejsbuka Instagramom kao mrežom koja nam je, posebno mlađima, prvi izbor i “bega” tinejdžera na messingere i u poslednje vreme na Tik Tok.

    “Velike agencije” su se osvestile od indiferentnog odnosa prema internetu koji je početkom veka vladao, prošle kroz proces koji se pompezno nazivao “digitalna transformacija marketinga”, zaposlile ljude koji su vešti i / ili popularni na mrežama i došli smo u fazu koju opsiju reči jednog poštovanog kolege: “U svakoj kampanji imamo nešto i na Fejsbuku”. Dobili smo naizgled još jedan kanal kroz koji ćemo moći da guramo ista kreativna rešenja mada se “Look & Feel” koji vlada na internetu sve češće uzima kao osnova vizuelne komunikacije. “Digitalne agencije”, bar je naša takav primer, su odavno izašle iz zabrana digitala. Sve češće su pozivane i pobeđuju i na “kreativnim” pitchevima. Deluje da je sve u redu i da je prilično glomazna i troma, a marketinška industrija to uistinu jeste, može da se opusti. Izazovi digitalizacije su uspešno neutralisani.

    Kako funkcioniše “mentalna transformacija”?

    Osim što nisu. Ono što se u suštini već dešava je proces koji sam u prethodnom “Je l’ umro Mad Men?” tekstu nazvao “mentalna transformacija marketinga” i definisao ga: “Od kreatora sadržaja i njihovih promotera putem plaćenih oglasa, neminovno ćemo postati motivatori kreiranja i deljenja sadržaja na društvenim mrežama, i to ništa manje nego direktno iz glava i srcâ publike”. Suština ovog procesa leži u prihvatanju činjenice da je internet, mobile .. priključivanje ljudi direktno njihovim nervnim sistemom na Mrežu doneo nešto sasvim i novo i potpuno drugačije. Od objekta kome smo posredno na različite načine (TV, radio, štampa, OOH, BTL, …) transformacijom kroz čula ulivali željene ideje ljudi, zahvaljujući napretku tehnologije, postaju subjekti, vršioci radnje. Oni koji stvaraju, oni čije se misli povezuju direktno na računarske mreže i oni koji kreiraju poruke, koncepte, .. proizvode, trendove, .. uzdižu ili urušavaju ideje, pokrete i proizvode na kraju krajeva. Dobro došli u vrlo novi “Power to the people” svet!

    Kako da se “marketari” snađu u njemu i ostanu potrebni, ako ne koliko već tokom 2020. a onda neminovno u narednoj deceniji?

    Nova 4P marketinga

    Duboko verujem da će, ako ne krajnja posledica, a ono značajan korak na putu mentalne transformacije marketinške industrije biti prihvatanje nove 4P mantre marketinga koja se svodi na termine: “Planiranje, Pronalaženje, Podsticanje, Promocija”.

    Planiranje: Ako ne znaš gde ideš svaki je put dobar” (istočnjačka mudrost)

    U ovom će delu naš posao biti sličan onome na šta smo navikli. Istraživanje, otkrivanje potreba, osmišljavanje tipova proizvoda, određivanje strategija, direkcije (ali ne i nametanja) za sadržaje, .. sve će to i dalje biti posao (ob)učenih i iskusnih profesionalaca.

    Pronalaženje: Život uvek nađe način”, (film “Park iz doba Jure”)

    Razlike u odnosu na današnju praksu kreću odavde. Umesto da sami kreiramo proizvode, načine njihove distribucije i promocije moraćemo da se zagledamo u nepregledno more inovacija i kreacija koje nastaju svakog trenutak svuda oko nas i da iz njih izvučemo ono što nam se u prethodnom koraku pokazalo kao potencijalno tržišno isplativo. Umesto nametanja radićemo na uočavanju, izdvajanju i unapređivanju. “Street fashion” je primer iz budućnosti koji se dešava već sada.

    Podsticanje:I’m a firestarter, twisted firestarter” (The Prodigy – Firestarter)

    Novostvorene mogućnost ljudi da se iskažu, virtuelno povežu i udruže i da tako kreiraju daju nam mogućnost da iskoristimo “inteligenciju mase” i da podstaknemo procese u smeru i sa tokom koji nam odgovara. Koristeći ovo pametno i tako da deluje spontano usmeravamo dešavanja i poentiramo na kraju. Kao najbitnije od svega u ovoj fazi podstičemo kreiranje sadržaja kakvi nam odgovaraju.

    Promocija:We can be heroes. Just for one day” (David Bowie – Heroes)

    U budućnosti će borba za pažnju biti sve oštrija i nalaženje pravog načina promocije će deliti uspešne i propale projekte. Promocije prilagođene onima kojima se zaista obraćamo a ne interesima medija i agencija.

    Hoće li se stvari zaista kretati u ovom pravcu? Ubeđen sam da hoće, da su promene već u toku i da će biti brže nego što očekujemo. Vreme će uostalom pokazati, ono je najbolji sudija.

    Izvor: BIZLife magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE