Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Nije vreme da svi rade samo ono na šta su navikli

    Roberto Mankuzo pre tri meseca imenovan je za generalnog direktora METRO Cash & Carry Srbija, dok će istu funkciju zadržati u Hrvatskoj. Kao prvo pitanje u intervju za BIZLife magazin nametnulo se upravo pitanje: koje su razlike između ova dva tržišta.

    „Ima mnogo razlika, ali i sličnosti. Na oba tržišta HoReCa sektor se jako brzo razvija i to ide „ruku pod ruku“ sa biznisom kojim se i Metro bavi i koji pored Srbije i Hrvatske radi i u drugim državama. I to zato što će Metro u zemljama u kojima radi i u kojima će početi da radi u narednim godinama biti fokusiran na B2B biznis – s jedne strane na ugostiteljski sektor, a sa druge strane na samostalne trgovine koje su veoma razvijene i u Srbiji. To će biti šansa i za Metro da nastavi sa rastom. Na primer, HoReCa sektor je u Hrvatskoj izuzetno jak, što omogućava kompaniji kao što je Metro da se fokusira samo na jedan deo usluga i da posluje samo sa tim sektorom. U Srbiji se razvija ugostiteljski sektor, ali on nije dovoljno jak da bi se radilo samo sa njima, pa ovde radimo i sa preduzetnicima i sa samostalnim trgovcima, koji za svoje prodavnice kupuju robu u Metrou“, kaže Mankuzo.

    Šta su njihove specifičnosti?

    Snaga hrvatskog tržišta dolazi iz činjenice da imaju prosečno 20 miliona turista godišnje. Hrvatska je relativno mala zemlja, ali tokom ta četiri letnja meseca praktično „eksplodiraju“. Takvu ekspanziju turizma ne vidim u nekoj bližoj budućnosti u Srbiji.

    Srbija, sa druge strane, raste iz godine u godinu, ne samo u toku letnje sezone, već cele godine, i što se tiče biznisa i što se tiče turizma, to je za Metro prednost, jer Srbija ne zavisi samo od pika sezone, već se poslovni rezultati stvaraju u toku cele godine. Praktično, Hrvatska ima četiri meseca, i ako za ta četiri meseca nešto ode u pogrešnom smeru, neće se oporaviti u toku godine. Dok je u Srbiji potpuno drugačije.

    Metro na globalnom nivou godinama prolazi kroz veći broj promena. Kako se to odražava na Metro u Srbiji?

    U Metrou sam već 18 godina i u tom vremenskom periodu  se mnogo toga dogodilo u kompaniji. U svim zemljama u kojima sam radio video sam fokus na profesionalni deo našeg biznisa. Metro je u skoro svim zemljama počinjao tako što je prodavao sve – i svima. To je bio ključni faktor kada Metro počinje biznis u nekoj zemlji. U Srbiji je bilo isto. Tržište je bilo „gladno“ međunarodnog lanca koji bi im ponudio širok spektar proizvoda i jedini problem Metroa u Srbiji je bio da otvori što više prodavnica za što kraće vreme i napuni ih robom, jer su građani bili spremni da dođu i da kupuju. Ista priča se svaki put ponavljala i u drugim zemljama.

    Kako se to rešilo?

    U određenom trenutku, sve se više igrača pojavljivalo i novi lanci su ulazili na tržište, otvoreno je mnogo više prodavnica koje su bile bliže potrošačima. Tako je početni biznis Metroa koji je bio usmeren stanovništvu sada počeo da pada, a raslo je poslovanje sa HoReCa sektorom i nezavisnim trgovcima. U tom trenutku tranzicije sam i ja došao u Srbiju i tada sam morao da identifikujem koje su to grupe potrošača sa kojima poslovanje treba da bude poboljšano. Na primer, Hrvatska je pre tri godine donela odluku da ode i korak dalje i rešila je da posluje samo sa jednom grupom potrošača. I to zato što nijedna druga grupa ne nudi šansu za dalji rast. Tako da se Metro u poslednjih 10-15 godina specijalizovao za B2B biznis i to na taj način što je snabdevač i partner za preduzetnike koji su u mogućnosti da unaprede svoj biznis.

    Šta je onda sledeće kada je Metro u Srbiji u pitanju?

    Šta je sledeće? Kao što sam rekao ranije, Srbija je vrlo atraktivno tržište za Metro, pogotovo u ugostiteljskom sektoru. I sami vidite da se svake godine otvara sve više restorana, hotela, a i postojeći se menjaju, zato što shvataju da i oni moraju da idu napred, jer da biste danas mogli da funkcionišete morate da budete drugačiji.  Nije vreme da svi rade samo ono na šta su navikli.

    I tu Metro mora da odigra veliku ulogu. Jer naša je prednost u tome što radimo i sa jakim i dobro opremljenim lokalnim proizvođačima, a Srbija ima veliku prednost kada je u pitanju kvalitet hrane. Vino, meso, sir, kajmak i u principu sve kada je u pitanju hrana. I to će rasti sve više i više, što će pomoći ugostiteljskom sektoru i vlasnicima ugostiteljskih radnji da privuku još više mušterija u svoje objekte. Takođe, tu je i pitanje ishrane kod kuće i ishrane van kuće. Jer sve više ljudi, zbog posla i drugih obaveza, ima sve manje vremena da sprema hranu, pa ljudi imaju potrebu da jedu van kuće i u ugostiteljskim objektima koje Metro snabdeva. Srbija je geografski relativno mala zemlja, pa smo mi već našim biznisom pokrili one delove koji su važni za nas.

    Investicije?

    Metro posluje ne na način da tera svoje mušterije da sednu u auto i dođu do naših objekata, već da im mi donosimo naše proizvode. Poslednje tri godine smo mnogo investirali u razvoj naše dostavne službe. Danas, u svim našim objektima imamo servise u okviru kojih primamo narudžbine, pripremamo ih i sledećeg dana distribuiramo do naših klijenata, tako da oni mogu da se fokusiraju samo na važne stvari, svoj biznis, svoje mušterije i drugo, a da ne gube vreme na nabavku, kako su radili ranije.

    _____________________________________________________________

    Posao i život

    Moj život se ne odvija u jednoj ili dve, već tri zemlje.  Zbog posla sam u Hrvatskoj i Srbiji, a moja porodica se značajan vremenski period nalazi u Češkoj. Provedem par dana ovde, pa u Zagrebu, pa uhvatim avion za Prag. Ponekad se probudim ujutru i ne znam gde sam. (smeh) To je ipak stvarnost koja mi se dešava kada živiš život koji ja živim, kaže Mankuzo.

    _____________________________________________________________

    Srpsko vino

    Strastven sam poznavalac vina, a dobro u vezi sa mojim poslom je to da su i Srbija i Hrvatska, u kojima radim, proizvođači vina, i ja kao ljubitelj vina volim da istražujem novo. Kao male zemlje, one nisu u mogućnosti da u velikoj meri izvoze na strana tržišta, pa na primer srpska vina možeš da probaš i istražiš jedino ako si u Srbiji. Veoma sam iznenađen kvalitetom vina u obe zemlje. Probao sam vina iz svih delova Srbije, iz Vojvodine, južne Srbije, i kvalitet je vrlo dobar. Kada situaciju sagledate iz ugla trgovine vinom, odnos cene i kvaliteta srpskih vina je neverovatan, jer na primer u Italiji, ako hoćete da popijete dobro vino, moraćete dobro da platite za to. Ovde za par evra imate pristup vrlo kvalitetnom vinu, kaže Mankuzo.

    _____________________________________________________________

    Italijani i novac

    Italijani su vrlo oprezni kada su finansije u pitanju, jer je njihovo poverenje u političke prilike tokom godina veoma opalo. Italijani gledaju u budućnost, u smislu, ako se nešto desi, dobro je imati nešto za „crne dane“. Umesto da investiraju u finansijsko tržište, na berzi ili slično, Italijani prvo kupe kuću za svoju porodicu i onda to „nadgrađuju“. Nismo kao Amerikanci koji troše više nego što zarađuju, Italijani su potpuno drugačiji. Možda smo konzervativni po tom pitanju, ali takvo ponašanje je spasilo ekonomiju zemlje u teškim trenucima, govori direktora METRO Cash & Carry Srbija.

    Izvor: BIZLife magazin

    Foto: BIZLife

    Piše: Milovan Miličković

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE