Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ovaj grad je dokazao da gradski prevoz može biti besplatan

    Glavni grad Estonije Talin uveo je početkom 2013. godine besplatni javni prevoz, što se tri godine kasnije pokazalo kao efikasan i, na iznenađenje, profitabilan potez.

    Besplatni prevoz uveden je nakon što je populistički gradonačelnik Edgar Savisaar sazvao referendum o tom predlogu. U to vreme, kritičari su ideju nazivali politikantskim trikom koji grad ne može sebi da priušti.

    Tri godine kasnije, iako je Savisaar suspendovan zbog optužbi za korupciju, grad nije odustao od programa. Šta više, iz grada tvrde da im je, umesto gubitka, program doneo profit od 20 miliona evra godišnje, piše Gardijan.

    Poređenja radi, u Londonu mesečna karta za prevoz u gradu iznosi oko 220 evra, u Kopenhagenu oko 175, dok u Parizu karta za samo pet dana stoji 66 evra.

    Pravo na besplatni prevoz tramvajem, autobusom, trolejbusom ili vozom imaju svi građani Talina. Sve što treba da urade jeste da kupe zelenu kartu za 2 evra. Opština takođe dobija po 1.000 evra od poreza na prihod koji građani plaćaju.

    Otkad je program uveden, dodatnih 25.000 ljudi registrovali su se u Talinu, gde je dotadašnja populacija bila 416 hiljada. Oded Cats, stručnjak koji je sproveo jednogodišnju studiju o projektu, objašnjava da tu leži i izvor tenzija između Talina i okoline.

    Interesovanje od Rumunije do Kine

    Do realizacije projekta trebalo je proći godinu dana, budući da je bilo teško pronaći gradove na koje bi se mogli ugledati. Belgijski grad Haselt imao je 16 godina besplatni prevoz, ali morao je da ga ukine kad je postao finansijski neodrživ.

    Sada, tri godine nakon što je besplatni prevoz u Talinu zaživeo, za projekat su i te kako zainteresovani i drugi gradovi – od Bukurešta do kineskog Čengdua, koji ima 14 miliona stanovnika.

    Talin nije velik ni posebno zakrčen grad. Većina vožnji ne traje više od 15 minuta. U tramvajima i vozovima, koji su čisti i uredni, sedište može naći svako. Prema anketama, čak 90 odsto građana podržava projekat.

    „Ideja i dalje nailazi na protivljenje političke opozicije i posetioca koji koriste javni prevoz i negoduju što moraju da plaćati više nego lokalci“, kaže Cats. Međutim, u Talinu se turisti uglavnom služe privatnim autobusima, taksijima i Uberom.

    Talin ne može neograničeno računati na nove poreske obveznike koji će pokrivati troškove. Sa 10.000 novih prijavljenih u prvoj godini projekta, broj je već pao na 3-4 hiljade u ovoj godini.

    Isto tako, postoji rizik da će se u besplatni javni prevoz manje ulagati, pogotovo u slučaju rezova u budžetu. Ipak, Alakula je optimističan u vezi održivosti projekta i tvrdi da je grad uspe da prihoduje dovoljno novca za proširenje mreže javnog prevoza.

    Izvor: Index

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE