OVO vodi ka POSKUPLJENJU novih automobila
Evropska komisija od 1. januara 2020. kažnjavaće proizvođače automobila za svaki prekobrojni gram ugljen dioksida iznad zacrtanog proseka od 95 grama po pređenom kilometru, i to iznosom od 95 evra po gramu.
To proizlazi iz rigorozne Uredbe o utvrđivanju standardnih vrednosti emisije CO2 za nove automobile i nova laka privredna vozila kojom EK od proizvođača automobila traži da prosečni automobil prodat na tržištu Evropske unije (EU) već sledeće godine emituje isključivo niskih 95 g/km, a samo pet odsto prodatih vozila moći će da ima veću emisiju ugljen dioksida od zacrtane.
Sve to vodi i prema poskupljenju cena novih automobila jer prodavci neće sami moći da kompenzuju penalizaciju. Prema proceni konsultantske kuće Euler Hermes, cena novog automobila već će u 2020. godini u proseku porasti za 2,6 odsto, što je tek početak talasa poskupljenja, navodi Jutarnji list.
Prosečna emisija CO2 dizelskih automobila je 121,5 g/km, te su vrlo blizu emisiji benzinskih automobila koja iznosi 123,4 g/ km. Naime, od 2010. do 2016. događao se konstanti pad prosečne emisije CO2 iz ličnih automobila za gotovo 22 g/km, no emisija se 2017. povećala za 0,4 g/km, a u 2018. za 2,0 g/km.
Neki od glavnih činilaca koji doprinose povećanju emisije novih ličnih automobila u 2018. su rastući udeli benzinskih automobila u novim registracijama, pogotovo u segmentu SUV vozila koja troše više goriva i emituju više CO2.
Prosečna emisija CO2 novih automobila prodatih u EU tokom 2018. bila je 120,6 g/km, a ako tako bude i 2020, proizvođači će morati da plate ogromne kazne.
Procene stručnjaka govore o kaznama čiji se iznos kreće od 20 pa do 35 milijardi evra, a iznosi kazni će se izračunavati na osnovu broja prodatih, a ne proizvedenih automobila.
EU, uz ostalo, nastavlja da zateže kaiš te će nakon 2021. godine smanjiti ciljeve CO2, za 15 odsto u odnosu na 2021. godinu do 2025, a 2030. smanjenje bi trebalo da iznosi 37,5 odsto.
S obzirom na to da je razvoj tehnologije kojom bi se zacrtani cilj EK trebao ostvariti prilično skup, deo troška preliće se na kupce već sledeće godine.
Uredba EK vodi i forsiranju „ekološki“ prihvatljivih verzija vozila, što znači da bi već 2020. na tržištu moglo biti puno hibrida, plug-in hibrida i električnih automobila.
Izvor: N1
Foto: Pixabay