PREDUZETNIČKE PRIČE: Kako da plasirate svoj modni brend
Dizajnerka Marija Ivanković Jurišić vlasnica je umetničke radionice Marija Handmade. Ovim poslom bavi se duže od 10 godina i za to vreme dobila je nekoliko prestižnih priznanja. U proizvodnji koristi isljučivo prirodne materijale a njene kolekcije inspirisane su tradicionalnom odećom, čije su forme prevedene na jezik savremenog odevanja.
“Umetnička radionica ‘Marija Handmade’ osnovana je u novembru 2007. Pomoć porodice, podrška Udruženja poslovnih žena Srbije i simbolična podsticajna sredstva Nacionalne službe za zapošljavanje su bila podrška na samom početku”, kaže Marija.
O tome koji su bili motivi da započne privatan posao i kako je izgledao početak poslovanja, Marija priča:
“Diplomirala sam na odseku za dizajn kože, kožne galanterije i konfekcije, ali sam znala da tkanje koje sam zavolela još u detijstvu ostaje moje opredeljenje i da ću tu ljubav prevesti u svoje zanimanje. Tkanjem sam mogla da počnem da se bavim iz svoje sobe, za početak. Radila sam, najpre, u zlatari, učila o plemenitim metalima i dragom i poludragom kamenju, potom se zaposlila kao dizajnerka u proizvodnji sportske odeće. Tu sam videla šta znači biti u kolektivu, raditi timski, industrijski. Nakon svih ovih iskustava, shvatila sam da želim da se samozaposlim i potpuno posvetim onome što volim”.
Marija je zajedno sa mamom osnovala umetničku radionicu “Marija Handmade”.
“Kad je mama otišla u penziju, nastavila sam sama da vodim ovaj posao i da vremenom zapošljavam i druge žene. Usledile su nagrade, od kojih su mi najdraže ‘Cvet uspeha za ženu zmaja’ u kategoriji samozapošljavanja, koju dodeljuje Udruženje poslovnih žena Srbije i priznanje Evropske mreže preduzetništva, za uspešno učešće u njihovim programima u tekstilu, u prvoj deceniji rada u Srbiji. Sada, nakon 10 i više godina, umetnička radionica Marija Handmade angažuje oko 10 žena za poslove tkanja, šivenja, krojenja i svih ostalih tehnika ručnog rada za potrebe autorskih kolekcija odeće za žene, koje osmišljavam i plasiram na tržižištu Srbije, kroz radnju u Čumićevom sokačetu u Beogradu, ali i u inostranstvu kad god se za to ukaže prilika”.
Marija navodi da u izradi odeće koristi isključivo prirodne materijale a sve kolekcije su inspirisane tradicinalnom odećom, čije forme prevodi na jezik savremenog odevanja. Materijali se izrađuju ručno, najpre tehnikom tkanja, ali i pletenja, heklanja i veza.
„U proizvodnji koristimo isključivo prirodne materijale, vlakna pamuka, svile, lana, ali se poslednjih godina dosta oslanjam i na lokalne sirovine, u prvom redu našu domaću, srpsku vunu. Dosta me okupira i tema reciklaže u tekstilu, obzirom da je tekstilna industrija danas jedan od najvećih zagađivača naše planete, i toga moramo biti svesni”.
”Marija Handmade” od početka posluje po principu održive mode i njena poruka damama je da pažljivo biraju odeću koja će im duže trajati a ne jednu sezonu. Marija savetuje da se ne zatrpavaju odećom koju će ubrzo baciti i time zagaditi prirodnu sredinu, ali i da nose isključivo prirodne materijale.
Svaki posao iziskuje investicije. O svojim početnim ulaganjima ona govori sasvim otvoreno.
“Dovoljno je bilo imati razboj, koji košta oko 600 evra, količinu materijala za tkanje u vrednosti od 1.000 evra. Potrebno je bilo iznajmiti prostor koji je koštao 400 evra, mašinu za šivenje, mašinu za obrađivanje ivica, peglu – za šta je trebalo još oko 1.000 evra. Dakle, bilo mi je potrebno oko 3.000 evra da počenm ovaj posao”, kaže ona.
U početku je bilo problema, ali Marija kaže da je osoba koja koje se ne osvrće na ono što je prošlo i ide dalje.
“Ono što u modnoj industriji u Srbiji jeste generalni problem je nedostatak profesionalnog kadra za modelovanje, krojenje i šivenje. Nemamo škole ni smerove tog tipa, pa tako ni stručno osposobljene mlade ljude i potencijalne saradnike dizajnera i svih nas koji se bavimo modom u Srbiji. Na tržištu mode danas su izazovi veliki, jer su uslovi poslovanja još neafirmisanih, mladih dizajnerskih bredova veoma nepovoljni, jer je era fast fashion industrije, tzv. ‘brze mode’, koja traje jednu sezonu i svako ko ulaže jedan ozbiljniji umetnički rad i svoju dušu u kolekcije, ima problem da to zaživi i traje, jer se sve tako brzo menja”.
Da biste se nametnuli na tržištu danas, pored ozbiljnog znanja i rada morate da uložite i velika sredstva u marketing da biste se upustili u tržištnu utakmicu sa većima i snažnijima, smatra ona.
“Uvek postoji šansa da se originalan rad i kvalitet prepozna i nametne sam po sebi. Pored svega, potrebno je mnogo sreće, kao i u svemu u životu. Mislim da brend Marija Handmade najpre karakteriše moja ogromna ljubav sa kojom radim, ali i ljubav mojih saradnica. Tu ljubav koju kroz ručni rad isporučujemo, osećaju žene koje nose ovu odeću širom zemljine kugle. Ima ih u Australiji, Americi, Kanadi, Evropi. One znaju da ova odeća ističe ono najlepše u njima i uvek nam se vraćaju”.
Marija veruje da je upornost ključ do uspeha a otvorenost za nove ideje, nove ljude, nova saznanja – dobitna kombinacija. Planira otvaranje još jedne radnje u Beogradu ili Novom Sadu a neostvareni san je plasman kolekcije na tržište Pariza.
“Naše žene treba da se udružuju, da zajedno krče put i lakše dođu do cilja. Posvećenost u poslu, jasno definisana vizija i cilj i ne odustupanje od toga, mora dovesti do rezultata”, poručila je ona.
Izvor: BizLife
Foto: Marija Handmade
Piše: Tanja Njegomir