Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ivan Minić za BIZLife: Od Bureka do Telenora

    Ivan Minić je osnivač najveće internet zajednice na ovim prostorima, Burek.com koja broji preko 2.500.000 korisnika, bloger, konsultant u oblasti internet marketinga i glavni i odgovorni urednik projekta ’Moja firma’. On, u susret predstojećem 11. Business Cafe-u na kojem će gostovati, a koji će se baviti temom ‘Mali su veliki’ 4. maja u Mikser Hausu, za BIZLife priča o preduzetništvu, razvoju karijere, odlivu mozgova i specifičnim karakteristikama tržišta kao što je Balkan.

    Samostalno ste osnovali najveću internet zajednicu na ovim prostorima uprkos izuzetno nezahvalnom tržištu. Kako ste uspeli da u Srbiji ostvarite svoju zamisao i kojom ste se idejom vodili uvezujući ceo region?

    Samostalno, uz veliku pomoć prijatelja i ljudi koji su sa nama delili iste vrednosti. Burek je nastao u specifičnom trenutku pre 14 godina. U trenutku kada je internet bio, pre svega, mesto za ljude koji žive od IT-a, kao i one kojima je to hobi, strast, interesovanje. Oni su se družili, međusobno komunicirali kroz razne internet zajednice, od kojih su neke aktivne i danas. Informativni sajtovi su postojali, ali u veoma rudimentarnom obliku, bez ikakve interaktivnosti – najčešće kao osiromašena verzija štampanog izdanja. „Obični ljudi“ nisu imali gde da pričaju o temama koje ih zanimaju – sportu, muzici, filmu, politici, seksu… Ja prvi sam želeo neko takvo mesto, a u razgovoru sa ljudima iz mog okruženja video sam da nisam jedini, i odlučio sam da pokušam. Zašto Burek? Pa burek je jedina stvar koja ujedinjuje sve nas sa ovih nekih bivših zajedničkih prostora. Sve nas koji se, ako se makar malo potrudimo, razumemo. Burek ne diskriminiše, vole ga ljudi svih nacija, veroispovesti, klupskog i bilo kog drugog opredeljenja. Muško i žensko, i staro i mlado. Najmanji zajednički sadržalac.

    Koje su najveće prepreke na koje ste naišli na tom putu, a koje su prednosti ovog tržišta kada je o poslovanju reč?

    Mnogo je izazova bilo. Najteže je sa ljudima. Naročito ako se zaista trudiš da budeš fer prema svima, bez obzira na lične preferencije.  A ljudi je mnogo, i zakon velikih brojeva čini svoje. Ako još tome pridodamo anonimnost, jer u okviru forumskih zajednica ljudi ne koriste imena i prezimena, lične slike i ostalo, već nadimke i avatare. U mnogim situacijama to znači da će svoja mišljenja iznositi daleko slobodnije, pa i iskrenije… Recimo da je to u mnogim slučajevima razočaravajuće. Znate, svi ovi čudni ljudi što „žive u komentarima“ na vestima na novinskim sajtovima, sve smo ih mi videli još pre pet ili deset godina.

    Sa druge strane, razvoj takve zajednice je prilično skupa zabava za slobodno vreme, naročito u periodu pre sedam, osam godina, a prihoda prvih pet godina nije bilo, jer tržište internet oglašavanja nije ni postojalo. Ipak, zahvaljujući znanjima koja sam stekao razvijajući tehnički deo platforme koju koristimo, uspevao sam da finansiram sve do trenutka kada je postalo održivo.

    Prednosti… Ne znam da li postoje, osim u smislu da smo postali veoma snalažljivi, i da je „razvoj“ relativno jeftin, a kvalitetan. U nekim situacijama taj naš mentalitet je velika prednost, a u mnogim drugim omča oko vrata.

    Da li vam je država pomogla i da li bi mogla danas još više da pomaže ambicioznim, samostalnim ljudima?

    Nije mi pomogla, ni na koji način. Lično smatram da je zadatak države da ne odmaže, s obzirom na to da smatram da nema baš previše načina i kapaciteta da pomogne. Postoje određeni napori, i to je pohvalno, ali suštinski mislim da se ne može stići daleko. Verujem da će u narednom periodu biti inicijativa u smeru ozbiljnijeg subvencionisanja radnih mesta za mlade firme, što je možda najbolje što država može da uradi. Problem je, naravno, potencijalna zloupotreba ovakvih stvari.

    Da se razumemo, mislim da postoje mogućnosti za ljude sa idejom. Da li ih je dovoljno? Ne, naravno, ali daleko od toga da nema nikakvih mogućnosti. Mi nismo društvo koje je vekovima unazad preduzetničko. Nadam se da će i privatnih i državnih inicijativa biti više. Pogledajte samo šta je ekipa Startit-a uradila! Dubok naklon.

    Mladi ljudi odlaze već dve i po decenije. Ne mogu da kažem da ih ne razumem, i mnogo mojih prijatelja je otišlo. Neki su pobegli od ludila i prizvuka rata, neki su otišli da „na izvoru“ pokažu koliko su dobri. Neki su se vratili i ovde okupili fantastične ljude oko sebe i napravili svetske stvari. Voleo bih da verujem da će ovih poslednjih slučajeva biti više u narednom periodu.

    Ivan-minic-2

    Koliko se stvari menjaju kada ste se kao preduzetnik spojili sa velikom korporacijom Telenorom zarad jedinsvenog projekta Moja Firma?

    Godinama unazad sarađujemo kroz razne projekte. Kada je Telenor doneo odluku da posebnu pažnju posveti segmentu malih preduzeća, nekako je bilo logično da i na tome sarađujemo. Osmislili smo projekat – njima se ideja dopala, zatim smo oformili tim autora – i to im se svidelo. Dogovoreni su uslovi i krenulo se u realizaciju.

    Portal je počeo sa radom 1. septembra 2015. godine, i od starta prihvaćen sa oduševljenjem stručne, ali i ciljne javnosti. Prihvaćen je tako jer mi ovo zaista ne radimo kao još jedan od desetina i stotina projekata koji nam prođu kroz ruke. Telenor to zna, i veruje u nas, i daje nam maksimalnu podršku. Nama je do ovoga zaista stalo, i zaista želimo da pokušamo da ljudima pomognemo.

    Pomoćićemo im tako što ćemo im objasniti kako šta od najvažnijih procedura mogu da urade samostalno. Tako što ćemo im precizno i razumljivim jezikom objasniti njihova prava i obaveze. Tako što ćemo ih na vreme obaveštavati o svemu relevantnom novom što se dešava, a tiče se njihovog poslovanja. Tako što ćemo odgovarati na njihova pitanja i dileme. Tako što ćemo pokušati da im pomognemo da prošire svoja znanja iz oblasti o kojima možda nisu razmišljali previše, a koje su svakako bitne za svakog preduzetnika, kao što su prodaja, marketing, ljudski resursi i menadžment. Tako što ćemo im pričati zanimljive priče, iz istorije biznisa, ali i filma, muzike, kulture… Jer sve dobre stvari su počele od dobrih priča i dobrih ljudi.

    Pored toga, svake nedelje imamo veliki intervju sa zanimljivim malim preduzetnicima. Osim što čitaocima ispričamo ceo razvojni put, ne libimo se da pričamo i o dobrim i o lošim poslovnim odlukama. Verujemo da mnogima znači da čuju da je neko bio u sličnoj situaciji kao oni, i kako je našao snage i mudrosti da te situacije prevaziđe. Povremeno umesto preduzetnika, popričamo sa nekim od stručnjaka koji mogu zaista pomoći malim biznisima da unaprede neki segment svog poslovanja. Tek smo počeli i imamo još mnogo ideja.

    Zašto više mladih ne kreće vašim stopama? Na koji način ih možemo motivisati?

    Mislim da je problem u nama. Mladim, ili manje mladim, nebitno. Često pričam godinama unazad sa preduzetnicima, i nažalost, kod nas je to najčešće poslednje utočište onih koji nemaju nikakav drugi izbor. Da preformulišem, rizikujući da se nekome zamerim, ljudi koje niko drugi nije hteo da zaposli, odlučuju se na to. Naravno, ima i onih drugih koji godinama razmišljaju o tome da pokrenu nešto svoje i u nekom trenutku ta želja bude jača od svih kočnica.

    Često imam priliku da govorim pred studentima o preduzetništvu, marketingu i informacionim tehnologijama… Ne brojim koliko me je njih slušalo, ali znam da ih ima bar desetak hiljada, i ta tema se često provlači – Kako motivisati nekog da krene u preduzetništvo? Kako motivisati nekog da radi na sebi? Ako vam okolnosti u kojima živite nisu dovoljna motivacija, ne verujem da postoji išta što ja mogu da kažem po tom pitanju. Pričam im jer se nadam da ću dopreti do jedan ili dva posto njih. Nemam iluziju da će ih biti više. Ali jedan po jedan, napravićemo razliku, siguran sam.

    Pre pet godina smo konstatovali da nam fali 10.000 programera. To je nešto što zrela, mlada, temeljna, posvećena jedinka, može naučiti za godinu do godinu i po dana, do nivoa da može polako biti uključen u neki sistem kroz koji će se usavršavati. Startna plata je kao dve ili tri prosečne, a u perspektivi raste i dalje, i do deset prosečnih. I, pet godina kasnije? Imamo 20.000 novih menadžera, mastera i čega sve ne, a programera i dalje fali 10.000, sada možda i više. Kažu fakulteti su krivi. Kažu nema ko da ih nauči. Većina ljudi koja se time danas bavi nije to naučila na fakultetu. Nije ih neko naučio. Naučili su sami. Zanimalo ih je, bilo im je stalo, i zagrejali su stolicu. Takvi ljudi će naći način da uspeju uvek i svuda, bez obzira na sve okolnosti. Takvih je malo.

    Kada bi svaki treći od nas odlučio da bude makar malo bolji nego što mora, verujem da bi živeli u daleko zdravijem društvu. Za početak, krenimo od svog mikrokosmosa.

    Koji su trenutno najveći potencijali Srbije u oblasti kojom se bavite, a koji su vaši planovi za budućnost?

    Najveći potencijal Srbije je činjenica da postoji toliko mnogo prostora za napredovanje. Naše lično. Ne moramo biti zemlja koja izvozi jeftine sirovine. Ako već ne možemo izvoziti skupe proizvode, možemo izvoziti poluproizvode. Ne moramo biti jeftina radna snaga, jer smo kvalitativno daleko iznad tih zemalja, možemo da unapredimo svoje usluge i proizvode.

    Za klince tu je IT, kao jedan od smerova u kojima se mogu razvijati. Čak iako se neće možda baviti direktno IT-jem, treba da ga razumeju, da se zanimaju za tehnologiju – ona će diktirati razvoj svih industrija, kakve god one bile.

    Takođe, smatram da je šansa u malim firmama. Upravo onim kojima se obraćamo portalom MojaFirma.rs. Neke će porasti, neke će ostati male, ali će omogućiti porodici ili krugu prijatelja da žive od svog rada.

    Što se mene lično tiče, ja ću se i dalje na svim frontovima truditi da napravim tu, makar malu, razliku. Kroz MojaFirma.rs, Burek.com, i kroz konsultantski rad u oblastima marketinga i razvoja za web i mobilne platforme. Radim i radiću na zanimljivim projektima, a potrudiću se i da ostanem okružen dobrim ljudima.

    Najviše uživam kada mogu kroz projekte da spojim svoje strasti – sport i tehnologiju, tako da ću u narednom periodu raditi dodatno na tome.

     Ulaznice za 11. Business cafe se mogu kupiti online ili na licu mesta Mikseru do početka događaja.

    Izvor: BIZLife

    Foto: facebook

    What's your reaction?

    Komentari

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE