Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Kako da napravite proizvod koji je i reklamno i umetničko delo

    Pre 10 godina, mladi entuzijasti odlučili su da naprave svoju firmu i nov proizvod, do tada ne previše poznat na našem tržištu. Kompanija „Match and Art“ osnovana je u avgustu 2008. godine i bavi se proizvodnjom reklamnih šibica. Direktorka Sonja Ilić kaže da posao koji radi predstavlja efektan, nekonvencionalan način da prenese reklamnu poruku ali i mogućnost da iskaže kreativnost i stvori malo umetničko delo.

    „Odvažili smo se da se bavimo ovim poslom u trenutku kada smo shvatili da smo osobe od inicijative, koje poseduju želju za inovacijama, uz određenu dozu kreativnosti. Meni su prethodno iskustvo u odnosima sa javnošću i razgranata socijalna mreža pomogli da lakše i brže dođem do željenih kontakata i klijenata. Pomoć nismo imali pa je za nas početak bio vrlo težak. Početna ulaganja su bila minimalna a sav zarađeni novac smo dalje ulagali u razvijanje biznisa“, kaže Sonja.

    Kako je sve počelo? Sonjin deda je imao običaj da sa svojih putovanja, iz hotela u kojima je boravio, donese uzorak reklamne šibice. Nije bio kolekcionar, ali su ga šibice podsećale na priče i ljude koje je upoznavao.

    „Posebno mi se sviđalo kada bi prokomentarisao kako šibicu koriste pravi šmekeri. I bio je u pravu! Otuda se izrodila ideja da od šibice napravimo malo umetničko delo. Pored toga što je voleo da putuje, upoznaje druge kulture i običaje, deka je inspiraciju nalazio u laboratoriji gde je voleo da provodi puno vremena. Uvek mi je kao detetu bilo interesantno da vidim šta je to podrazumeva njegov posao hemičara. Dugo i sa nesrtpljenjem sam čekala  dan kada će me povesti sa sobom da vidim to čuveno mesto gde se magija dešava. Valjda je čekao trenutak da dovoljno porastem i razumem šta znače te silne bočice i tečnosti raznih boja“.

    Godinama kasnije, nakon sticanja iskustva u marketinškim agencijama, Sonja je pokrenula ideju o sopstvenom biznisu – šibicama koje prenose reklamnu poruku. Samo godinu dana, nakon pokretanja privatnog posla, ona je dobila priznanje za „Najboljeg mladog preduzetnika Beograda“.

     „Nekako se to desilo spontano, ali gotovo sigurno da je deka imao velikog udela u celom procesu. Iskru koju sam imala u očima kada je prvi tiraž šibica otišao u štampu, bio je identičan onoj koju smo deka i ja proizvodili u specijalno opremljenim prostorijama, kada sam bila dete“.

    U međuvremenu je počela da usmerava ambicije u IT sektoru jer je shvatila da je to inspiriše i zanima. Kako bi biznis nastavio da se razvija i raste, morala je da uključi više ljudi.

    „Za pokretanje ovog posla bilo je potrebno nešto više od 3.000 evra. U početku smo se susretali sa različitim problemima: likvidnost, nenaplativa potraživanja, nepoznavanje tržišta, mnoštvo izazova u proizvodnom procesu, nejasna pravna regulativa, visoki porezi i dažbine koje teško padaju na teret poslodavca koji se tek upustio u samostalne preduzetničke vode“.

    Principi poslovanja kojima se rukovodi su kvalitetan proizvod i profesionalan odnos prema svim klijentima. Prema njenim rečima, ključni izazov sa kojim se susreće na tržištu je naplata, koja je u našoj zelji visoko rizična.

    „Svake godine raskidamo saradnju sa nekoliko klijenata od kojih nismo u mogućosti da naplatimo sredstva. Iako je valuta plaćanja 40 dana, kašnjenje je česta pojava. Problem je i komplikovana izvozno-uvozna procedura, koja podrazumeva visoke troškove carinjenja za naš, relativno jeftin proizvod. Nažalost visina tih troškova opterećuje naš minimalni tiraž za gotovo 40 odsto“.

    Planova za budućnost ima i uglavnom su vezani za proširenje tržišta i dalji plasman proizvoda. Biznis su do sada uspeli da razviju u zemljama u regionu a sada planiraju da tržište prošire na države EU.

    „Razvijanje preduzetničkog duha je posebno značajno za Srbiju gde je velika stopa nezaposlenosti, posebno među mladima. Oni su socijalna kategorija koja bi trebalo najviše da razvija kreativnost, hrabrost i preduzimljivost. Preduzetništvo je simbioza znanja, veština i sposobnosti, a vi u sebi morate pronaći pokretački duh“, poručila je Sonja.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Promo

    Piše: Tanja Njegomir

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE