Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    „Kupovina domaćeg nije IRACIONALAN PATRIOTSKI čin, ima direktan ekonomski uticaj“

    Snabdevanje tokom krize zbog koronavirusa bilo je veoma otežano zbog restrikcija koje su uvedene da bi se sprečilo širenje virusa. Potrošačima je bilo teže nego inače da se obezbede neophodnim životnim namirnicama, a preduzetnicima da snabdeju svoje prodavnice namirnicama iz uvoza.

    Može se reći da je epidemija podsetila na višestruk značaj domaćih proizvoda, a nužne prilike su učinile vidljivijim mnogobrojne platforme i inicijative za promociju i prodaju domaćih proizvoda.

    U želji da se pažnja i novac potrošača usmere ka najzdravijem delu naše ekonomije-malim proizvođačima, preduzetnica i vlasnica „Anđela“, kompanije koja se bavi proizvodnjom zdravih kolačića, Milica Čalija, je u saradnji sa urednikom podcasta „Pojačalo“, Ivanom Minićem pokrenula inicijativu „Kupujmo iz Srbije“.

    Ova inicijativa pokrenuta je u toku vanrednog stanja, kada su mali srpski proizvođači bili izuzetno ugroženi. Pijace su bile zatvorene, radno vreme smanjeno, pošte i poštanske službe su radile ograničeno.

     

    „Mali proizvođači su najvitalniji deo ekonomije, a često su nevidljivi za medije, često nemaju način i sredstva da se promovišu, i time ostaju nevidljivi za potrošače“, kaže Čalija za BIZLife portal.

    Ideja inicijative je da na profilima društvenih mreža Fejsbuk, Instagram i LinedIn koje nose naziv „Kupujmo iz Srbije“ svakodnevno objavi najmanje jedan provereni proizvođač. Prema rečima Milice Čalije, kvalitet i poslovnost preduzetnika su u početku sami proveravali.

    „Srećom, korisnici su se vrlo brzo uključili, pa su zadovoljne mušterije počele da preporučuju mnoge proizvođače koje još nismo upoznali, a koji će biti predstavljeni na #KupujmoIzSrbije“, objašnjava ona.

    Sajt je za sada info stranica sa linkovima ka društvenim mrežama, a poziv za proizvođače i zadovoljne korisnike da se prijave i preporuče proizvođača je stalno otvoren, podstiče Čalija.

    „Bilo nam je važno da tako postavimo stvari u početku jer potrošači i jesu na društvenim mrežama, pa smo želeli tu da im se obratimo“ kaže ona i najavljuje sledeći korak, koji bi mogao biti razvrstavanje prema kategorijama, ili razvrstavnje prema veličini operacije proizvođača.

    Naglašava i da je njihov plan da predstavljaju i male biznise u fazi lične dostave, ali i one koji su već u asortimanu velikih lanaca.

    Potreban je realan novac da bi ekonomija opstala

    Ipak, mali proizvođači/preduzetnici imali su problem i pre nego što je nastupila epidemija. Potrošači uglavnom nisu fokusirani na potrebe svojih sugrađana koji proizvode robu i namirnice koristeći sirovine države Srbije i koji izmiruju obaveze prema njoj. Činjenica je da se uglavnom kupuje ono što je lakše, jeftinije i poznatije.

    Ono što je potrebno proizvođačima da bi ekonomija mogla da opstane je realan novac, kaže Čalija. Odatle, prema njenim rečima, i potiče ideja da se utiče na potrošače da kada god imaju mogućnost izbora, izaberu domaće umesto uvoznog.

    „Na taj način će podstaći ponovno kretanje novčanih tokova kroz zajednicu i jedino na taj način ekonomija će moći da opstane“.

    Ona smatra da je malim proizvođačima, kada je edukacija u pitanju, najviše podrške potrebno u marketingu, ali i poslovnom planiranju. „Zato bi u budućnosti sajt kupujmo.rs mogao da bude zajedničko mesto i za proizvođače i za kupce, pa i neka vrsta inkubatora za nove male proizvođače“, najavljuje vlasnica „Anđela“.

    Kako da više kupujemo domaće?

    Ipak, ne treba očekivati od kupaca da kupuju nešto samo zato što je iz Srbije, a da je pritom slab ijeg kvaliteta nego uvozno, ili pak znatno skuplje. Zato i sami proizvođači moraju da budu svesni da njihov proizvod mora da bude kvalitetan i konkurentan, smatra Čalija.

    „Druga nužna stvar jeste da naš potrošač uopšte bude u prilici da može da bira, da ima dovoljno novca za racionalnu kupovinu, a ne da sastavlja kraj s krajem, te da donosi odluku o kupovini samo na osnovu cene“, naglašava.

    Inicijativa “Kupujmo iz Srbije”-  projekat društvene odgovornosti

    Ovo nije prva inicijativa ovog tipa. I pre koronakrize podsticali su se građani da kupuju lokalno i domaće, da podrže male preduzetnike. Međutim, koronakriza je ovaj problem uvela u novu dimenziju. Mali preduzetnici odjednom su se našli pred izazovom  koji je zahtevao da se koliko-toliko održi posao, bez standardnih prihoda. U jeku epidemija je trebalo održavati sirovine, isplaćivati radnike, održavati poslovni prostor, a situacija je slična i sada.

    Upravo je motivacija pokretača ove inicijative to: da privatni sektor preživi krizu izazvanu pandemijom, kaže Čalija.

    Prema njenim rečima, iako postoji nekoliko udruženja, izbora, akcija koji biraju “naj iz Srbije”, ne postoji niko ko kontinuirano i bez takmičarske dimenzije jednostavno promoviše male, kvalitetne, domaće proizvođače.

    „Ovo je prva inicijativa na koju ne morate da se prijavite, ne morate da skupljate glasove, ne morate da platite kotizaciju, nema takmičenja, niti biramo pobednika, jednostavno želimo da damo vidljivost malim prozivođačima“, objašnjava ona i naglašava da ceo tim, njih četvoro, ovo radi potpuno besplatno.

    Ipak, prema njenim rečima, svaka inicijativa koja podržava domaću privredu je značajna, i potrebno je još mnogo raditi na tom polju kako bi se razvila svest potrošača o važnosti kupovine lokalnih proizvoda.

    Za pozitivan uticaj potreban je trud

    Osim što ima ekonomski uticaj, kupovina domaćih proizvoda ima i veliki ekološki uticaj.

    „Kupovina domaćih proizvoda nije nekakav iracionalan patriotski čin, ona ima snažan ekonomski uticaj jer direktno pokreće lokalnu privredu, takođe ima i ekološki uticaj jer roba ne prevaljuje dugačak put od proizvođača do kupca, a pravi i dobru klimu za razvoj novih malih biznisa“, smatra Milica Čalija.

    Da bi se domaća privreda podržala, činjenica je da je neophodan je trud svih nas. Potrebno je stalno raditi na promociji kapaciteta domaćeg, a paralelno s tim bi trebalo pomoći proizvođačima da unaprede svoja poslovna znanja i veštine koje se odnose na plasman, promociju, dostupnost robe, pakovanje itd. Ono što bi time trebalo postići jeste veća upućenost potrošača na domaće proizvode.

    Međutim, iako smatra da bi bilo logično da ovaj projekat podrži neko zvanično telo, ili neka organizacija poput Privredne Komore Srbije i iako naglašava da će pokušati da ostvare saradnju, ona kaže da su, bez obzira na to da li za inicijativu ima sluha neka zvanična institucija, „rešeni da ovaj projekat živi“.

    „Naša misija je da ukažemo na kvalitet i kreativnost malih proizvođača, da im pomognemo da dođu do kupaca, da utičemo na proizvođače da što je moguće više koriste lokalne sirovine, da ulažu u male, lokalne pružaoce usluga, jer jedino takva cirkularna ekonomija je održiva“, zaključuje ona.

    Izvor: BIZlife/Jelena Jevtić

    Foto: Screenshot, Pixabay/Privatna arhiva

    What's your reaction?

    Komentari

    • Zoran

      Kako bi se osecali nasi izvoznici da na trzistima na kojima prodaju svoje proizvode ima slicni pristup?

      • Купујмо домаће

        У многим Европским земљама постоје програми Купујмо домаће и све више се развијају од јавних установа, трговина до електронске продаје производа. купци из других земаља купују у иностранству, оно што нема и не производи се од производа у њиховим земљама. Сада је и званичан став ЕУ да су трговински ланци штетни по мала пољопривредна газдинства и локалне економије, јер доносе робу из других земаља под неповољним условима и новац - профит из малих средина односе у богате средине и седишта својих фирми. На такав начин је створена и непоштена конкуренција да велики произвођачи и трговци са бројним субвенцијама од држава са дампинг ценама гуше мале пољопривреднике, и не дају им шансу за опстанак. Програм Купујмо домаће је један од кључних алата за опстанак малих газдинстава и локалне економије.

      • Milan Zavišić

        Kako bi se osećali nemački preduzetnici, kada bi nemačka vlada subvencionisala dolazak srpskog maloprodajnog lanca koji bi sa sobom doneo gomilu srpske robe upitnog kvaliteta i damping cenama izbacivao domaću konkurenciju sa tržišta? I još sve to promovisao kao napredak i privredni razvoj :(

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE