NASTAVNICA engleskog pokrenula pijacu na FB, već okuplja 10.000 ljudi

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Ubrzo nakon što je proglašeno vanredno stanje u Srbiji, zatvorene su i sve pijace na javnim površinama. Ova mera, osim što je nanela štetu kupcima, predstavlja veliki problem i za male proizvođače koji su svoje proizvode prodavali na pijacama.

Ipak, obostrani interes doveo je do organizovanja ljudi na društvenim mrežama koje su omogućile da se spoje oni koji imaju nešto da prodaju i oni koji bi želeli da taj proizvod kupe.

Daleko bolji i brži način kupovine-Fejsbuk

Do domaćeg voća i povrća u Valjevu moguće je doći preko Fejsbuka.

Pokretač Fejsbuk grupe Online pijaca VALJEVO, nastavnica engleskog jezika Smiljka Kuzmanović, građanima tog grada i okoline omogućila je da lakše prodaju i kupe proizvode.


Ova Fejsbuk grupa postoji deset dana i za to vreme okupila je skoro 10.000 ljudi koji žele da izađu u susret jedni drugima u periodu kada fizički pijace ne postoje.

Više od 100 članova grupe se bavi proizvodnjam mlečnih proizvoda. Do 50 povrtara, sezonsko voće i povrće. Oko 10 onih koji proizvode suvomesnate proizvode na tradicionalan način. Više od 50 proizvođača zimnica, sokova, džemova. Oko 10 proizvođača rakije i meda”, navodi Kuzmanović za BIZlife portal i dodaje da ima dosta i onih koji prodaju male količine od svega što proizvode.

Prema njenim rečima, Fejsbuk grupa i onlajn prodaja ovih namirnica nastaviće da postoji i nakon pandemije.

„Svakako da postoji mogućnost i opravdana šansa za ozbiljniji i profesionalniji pristup u dodatnom razvoju cele priče i nastup na tržištu van našeg grada. Ali za tako nešto bila bi poželjna pomoć bar lokalne samouprave. Imamo ideje kako dodatno pomoći ovim proizvođačima i u normalnim uslovima. Nadamo se da će  imati ko da sasluša“, kaže Smiljka.

Ona smatra da ovaj način funkcionisanja i trgovine svakako može da olakša nabavku trgovcima i vlasnicima restorana i hotela, ali da će postojati problem zakonske prirode.

Tu će biti problem zakonske regulative. Uz dobru volju i to se može prevazići“, objašnjava ona.

Velika prednost ovakvog tipa trgovine je to što nije potrebno izaći u kupovinu da bi sebi obezbedio namirnice. Pored toga, Kuzmanović smatra da postoji još prednosti.

Možda je najveća prednost ove priče to što smo izbacili prekupce i nakupce kao posrednike između proizvođaca i kupaca“.

Od prošle nedelje u Srbiji je počela da radi Elektronska pijaca koju je osnovalo Ministarstvo poljoprivrede. Već u prvih sat vremena, jedno gazdinstvo iz Trstenika uspelo je da proda tonu šargarepe, prenela je novinska agencija Beta.

Ipak, Kuzmanović smatra da je ovakav način trgovine komplikovan.

„Država nema svest da je vrhunac elektronske pismenosti kod našeg naroda korišćenje Fejsbuka. Imamo dosta članova, kojima je prva objava na Fejsbuku bila post u ovoj grupi, bez slike, a da ne govorimo o ceni na toj slici. Mnogima deca postavljaju objave. Očekivati od tih ljudi da idu na Gugl, pa da nađu taj sajt, pa da se registruju, pa da tu sad nešto aplauduju i ko zna šta ne, je u ovom trenutku smešno, a isto je u sa prosečnim kupcem. Treba isto da ide na Gugl, ili da skida posebnu aplikaciju, pa da kuca određeni grad, pa proizvod. Komplikovano”, smatra ona.


Dok je, prema njenim rečima, na Fejsbuku sve jednostavno.

„Na Fejsu možeš da kupiš i prodaš ono što te zanima. U šali mnogi kažu da otvore Fejs da vide šta ima na pijaci. Uz to vidiš i slike tog kupca, šta još objavljuje. Složićete se, daleko bolje i brže za naš mentalitet”, zaključuje Kuzmanović.

E-pijaca Srbije

Kao što smo več napomenuli, prošle nedelje je počela da radi onlajn platforma E-pijaca Srbije. Ovaj sajt je uslužnog tipa i namenjen je onima koji žele da prodaju i kupe domaće proizvode.

Na portalu e-pijaca Ministarstva poljoprivrede početkom nedelje bila su prijavljena 723 proizvođača, koji mogu da se registruju besplatno i ponude svoju robu potrošačima.

Kupci na mapi Srbije mogu da izaberu kraj koji im odgovara, pretragu ubrzaju birajući određeni tip proizvoda i proizvođača sa kojim mogu da se čuju i naruče šta im je potrebno.

Iz ovog Ministarstva nam je rečeno da je pokretanje sajta bio logičan korak zbog situacije koja je takva kakva jeste.

„Ovo je jedini način na koji proizvođači mogu da ponude, a sa druge strane i da kupe robu”.

Ipak, pošto je ovo u svetu sve zastupljeniji način trgovine, pretpostavlja se da će zaživeti „kako god”, navela je za BIZLife portal predstavnica za medije Ministarstva poljoprivrede, Jelena Pavlović.


Nama je to bio jedan od načina da pomognemo proizvođačima, a s druge strane da pomognemo i onima koji robu kupuju zbog same pandemije“.

Kada su u pitanju nove informacije o prometu, prema njenim rečima, za vikend je kupljeno dve i po tone krastavca, a za juče je bilo najavljeno da će od jedne zadruge biti uzeto još četiri. Na pitanje ko je kupio toliko krastavaca, ona kaže da „je u pitanju dobavljač koji snabdeva velike trgovinske lance”.

Ministarstvo poljoprivrede je za vikend saopštilo da je u prvih sat vremena rada E-pijace Srbija „jedno gazdinstvo iz Trstenika prodalo tonu šargarepe”.

Od Ministarstva poljoprivrede smo želeli da saznamo i da li su prijavljeni proizvođači u direktnom kontaktu sa kupcima, ili imaju posrednike, koje su namirnice najtraženije i proizvođača kojih namirnica ima najviše, kao i informaciju ko je kupio toliko šargarepe u prvih sat vremena rada E-pijace, ali nam je rečeno da je ministar poljoprivrede Branislav Nedimović to već ispričao drugom mediju.

Iako je najavljeno da će jedna od prvih mera kojom će biti relaksirana zabrana rada biti otvaranje zelenih pijaca, nadamo se da će onlajn trgovina koja je počela da se razvija u novim okolnostima i praktično iz nužde nastaviti da se širi jer ima brojne prednosti i za kupce i za trgovce.

Izvor: BIZlife/Jelena Jevtić

Foto: Pixabay