„Bez porodičnog biznisa, nema uspeha i to posebno za male firme“

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Moravica d.o.o.

Porodična firma „Moravica“ iz Arilja osnovana je 1991. godine. Jedan od vlasnika, Predrag Radovanović, kaže da je to bilo vreme sankcija, kada je poslovanje sa inostranstvom bilo gotovo nemoguće. Radovanovići su, ipak, bili pioniri u poslu prerade i prodaje voća. Napravili su prvu mini hladnjaču u ovom kraju i zahvaljujući tome uspeli da pokrenu nove proizvodne programe. U poslovanje firme uključena je porodica – tri brata i njihove supruge. Predrag kaže da je upravo to i tajna njihovog uspeha jer je porodičan biznis jedini pravi put.

„Otac je osnovao firmu 1991. godine. Tih godina je bilo veoma teško poslovati. Nije bilo dovolljno opreme pa se po kompresor, na primer, moralo ići u Solun, kako bi se napravila mini hladnjača“, kaže Predrag.


Otac ih je naučio poslu, pa se i svako od tri brata školovao za određeni segment koji sada rade – jedan je ekonomista, drugi mašinac a treći prehrambeni tehnolog.

„Ulazili smo u posao sva trojica postepeno i u skladu sa potrebama firme smo se školovali. Danas sva trojica radimo zajedno. Svako ima svoj resor koji vodi i aktivno smo u firmi skoro 25 godina“.

Njihov koncept razvoja baziran je na proizvodnji hrane, prvestveno voća. Ariljski kraj  poznat je po proizvodnji maline pa je i razvoj ove firme krenuo u tom pravcu. Imali su hladnjaču i zamrzavali maline sa sopstvenih plantaža. Uočivši da imaju slobodne kapacitete za skladištenje, osmislili su i započeli proizvodnju zamrznutih peciva. Tako se posao razvijao, korak po korak.


„Posedujemo oko sedam hektara svojih zasada pod malinom. Trenutno beremo malinu, koja se plasira na inostrano ali i domaće tržište. U pitanju su nove, jesenje sorte maline, koje su veoma tražene. Ova proizvodnja odvija se delom u plastenicima a delom na otvorenom“, kaže Predrag.

Govoreći o problemima koji su bili ključni na početku ali i tokom razvoja, on navodi da se najveći nedostatak osećao u sferi finansija.

„Niko nije imao dovoljno svojih finansijskih sredstava za ulaganje. Zaduživalo se kod banaka a kamatne stope su bile velike, kretale su se i do 30 odsto na godišnjem nivou. Najveći problem je bio kako finansirati investicije. Nakon 2000. godine došle su nove promene, uvodili su se novi standardi, ali sve se to prevazilazilo postepeno“, navodi on.

Danas kompanija „Moravica“ izvozi u CEFTA zemlje i  EU i to uglavnom zamrznut program i sveže voće. Od prošle godine uveli su i program voćnih kompota, za koji kažu da je jedinstven proizvod na ovim prostorima.


U poslu je važno mnogo toga, ali jedan od važnijih principa je fer odnos kako prema dobavljačima tako i prema kupcima, smatra on.

„ I prema dobavljačima i prema kupcima uvek postupamo fer i korektno. Znali smo kroz šta smo mi prošli da bi došli na današnji nivo. Trenutno poslujemo sa oko 500 kooperanata od kojih otkupljujemo jagodičasto voće. Obezbeđujemo za njih   repromaterijal, avansna plaćanja i trudimo se da im budemo podrška i da mogu da nam se obrate za neke svoje potrebe“.

Predrag smatra da su današnji uslovi na tržištu daleko bolji nego što su ranije bili.


„U vreme kada smo gradili firmu nije bilo bespovratnih sredstava. Da je tada neko reko da daje pet odsto bespovratnh sredstava, bili bi zadovoljni. Dok danas može da se dobije i do 70 odsto bespovratnih sredstava za neku investiciju. Kamatne stope su sada oko tri odsto u proseku, a kada smo počinjali nisu bile ispod 13 procenata  Zato mislim da su sada povoljniji uslovi za privatno poslovanje nego ranije“.

Predrag smatra da je porodica vrlo važna za biznis, naročito za male firme koje su na početku.

„Naš otac je govorio:’Hajde da radimo ono što radi pčela. Hajde da napravimo dobru zajednicu pa tek onda da se rojimo. Pčela je najsavršenije biće na ovoj planeti. Ona neće da pravi sirotinju. Već, tek kada je košnica puna i kad ima dovoljno meda, ona tek onda ide u prirodu da se roji i pravi novo društvo’.  Ako nemate porodicu, džaba vam i firme i novac. Sve je to prolazno. Bez porodičnog biznisa, nema uspeha i to je posebno važno za male firme“, poručio je Predrag.

Izvor: Bizlife

Foto: Moravica d.o.o.

Piše: Tanja Njegomir

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Polja označena sa * su obavezna.