Od ideje do realizacije biznisa na primeru servisa Uradi-zaradi

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Uradi-zaradi

Piše: Tim Uradi-zaradi

Na ideju Uradi-zaradi servisa smo došli tako što je jedan od osnivača, Ivan Palikuća, koji je tada studirao u Americi primetio da je platforma TaskRabbit (platforma za povezivanje zauzetih profesionalaca sa ljudima iz najbliže okoline u cilju autsorsovanja svakodnevnih zadataka) doživela BUM u popularnosti i rastu broja novih korisnika. To je bila sasvim nova vrsta usluge na tržištu SAD, čija je parola bila ‘’Bringing back neighborhood spirit’’. On je koristio nekoliko puta tu platformu za svoje potrebe i došao na ideju da to isto prenese u Srbiju. Ivan je programer i pozvao je još jednog programera (prijatelja iz Srbije) Dušana Cemovića i zajedno su krenuli sa razvojem web servisa. Kada je razvoj dostigao određeni nivo, potražili su pomoć u razvoju biznisa, prodaji i prikupljanju korisnika. U tom cilju su se pridružile dve koleginice Jelena Joksimović i Dragana Jovčić. Svo četvoro su bili studenti master studija i već su radili full-time u drugim firmama.

Tada je tim bio potpun što se tiče raznovrsnosti, ali niko nije imao iskustva u praksi kada je izlazak na tržište u pitanju. Odlučili smo da se upišemo na prvi semestar Founder Institute-a kako bismo uz predavanja i podršku mentora pronašli put validacije ideje i izlaska na tržište. Prijavili smo se i bili primljeni.

Founder Institut za nas je bio kao vojska za preduzetnike, šest meseci u ovom akceleratoru zahtevalo je razna odricanja za nas foundere, kao i otvaranja novih vidika, priznavanja sebi da ideja bez realizacije ne vredi ništa, da sujetu ostavimo kod kuće i da moramo izaći iz zone komfora tako što ćemo izaći na ulicu i pričati sa ljudima. U toj priči sa ljudima, došli smo i do imena za naš servis. Upravo ljudi koje smo intervjuisali u Knez Mihajlovoj su predložili ovo ime ‘’Uradi-zaradi’’ kao najbolje sa našeg spiska. Naučili smo da osluškujemo tržište i učimo direktno od korisnika i podataka, umesto da slepo pratimo ideje osnivača. Jer ko bolje zna šta treba klijentu od samog klijenta?

Nakon završetka Founder Instituta, Ivan Palikuća je zbog veslanja koje ga je i odvelo u SAD morao da napusti naš tim, a nas troje je krenulo u redizajn platforme i smanjenje broja i obima funkcionalnosti, kako bismo što pre izbacili beta verziju sajta, stekli prve korisnike i od njih naučili u kom smeru da dodajemo funkcionalnosti. Prvo smo sakupili buduće izvršioce zadataka (do njih smo došli veoma lako, sam naziv nam je omogućio da nas prepoznaju kao pravo mesto gde mogu da urade neki poslić i zarade džeparac), oni su uglavnom studenti, domaćice i osobe koje imaju neke posebne veštine kojima mogu pomoći nekome, a uz to i dovoljno slobodnog vremena da budu dostupni za rad i fleksibilni. Oni su prošli komplet našu formu selekcije i provere, morali su da se registruju na sajtu, da naprave svoje profile sa slikom, da odgovore na razna pitanja o sebi, o svom iskustvu, da odgovore na pitanja koja se odnose na pravila ponašanja u našoj zajednici i zatim da se učlane u zatvorenu Facebook grupu samo za njih. Na taj način smo znali da su ljudi koji prođu sve te korake u velikoj meri pouzdani i da će biti spremni da rade.

Kada smo sakupili prve izvršioce (oko 100tinak) krenuli smo u marketing kampanju na Facebook-u kako bismo došli do klijenata – ljudi koji traže ovakve usluge. To su programeri, preduzetnici, ljudi koji rade u velikim korporacijama prekovremeno, imaju dovoljno novca, ali malo slobodnog vremena, kao i mame sa malom decom i mladi bračni parovi koji nemaju decu ali puno rade.

Da li je to bila početnička sreća ili kako god da se može nazvati, za prvi mesec prikupili smo veliki broj zahteva od strane klijenata, te tako i počeli sa testiranjem rada našeg servisa. Do danas smo imali preko 1,000 zahteva klijenata za različite usluge, od kojih potraživanje za čišćenjem i peglanjem prednjači (75% svih potraživanja). Izvršilaca u bazi na koje možemo da računamo sada imamo oko 2,000. Takođe, imamo veliki broj zadovoljnih korisnika koji svakodnevno računaju i oslanjaju se na naše usluge i život im je prosto lakši od kad postojimo.

Naša platforma ima svrhu da objedini nekoliko misija: da olakšamo brz život ljudima u gradovima, da se ne opterećuju vremenom i obavezama kod kuće, da se konačno posvete sebi i pravim vrednostima, umesto što trče da pospreme kuću i vikend provode ribajući. Zatim da razbijemo predrasude o pravoj domaćici koja mora sama da čisti svoju kuću da ne bi izgledala lenjo u očima ljudi koje poznaje, da razbijemo predrasude da je unajmljivanje pomoći u kući tlačenje siromašnijih od sebe, i da pokažemo da je to dugoročna saradnja i pružanje poslovnih prilika ljudima kojima posao treba uz obostranu korist i poštovanje. Da pružimo odgovarajuće obuke ljudima koji nemaju stalan posao u raznim sverama, kako da ostave što bolji utisak kod klijenta, kako da se bore za što bolji review na website-u tako što će biti ažurni, ljubazni i odgovorni, kako da stvaraju kontakte, da koriste tehnologije i da nauče da se predstave na svom profilu – na taj način oni postaju vidljivi na Internetu, prave svoj portfolio koji prodaje i na taj način će kada dođe vreme lakše naći posao negde drugde, jer će znati da se predstave u pravom svetlu. Ovo je naša socijalna misija i nadamo se da ćemo je ostvariti.

Cilj nam je širenje na druge gradove u Srbiji i regionu – već pregovaramo o širenju na teritoriju Sarajeva, a naš cilj su i primorski gradovi, kao i gradovi Evrope – Beč i Pariz. Za ovo nam je svakako potrebna investicija, ali očekujemo da ćemo automatizovanom platformom koju ćemo lansirati u septembru smanjiti obim operativnog posla i omogućiti sebi da radimo na dobijanju sredstava i širenju.

Od platforme očekujemo da bude #1 asocijacija ljudi na pomoć u kući, da imamo Uber model povezivanja ljudi u cilju autsorsovanja poslova po kući. Da lokalnu pomoć ljudima iz najbliže okoline automatizujemo i stavimo na internet.

U toku svog rada imali smo mentorsku podršku mnogih ljudi koji se bave preduzetništvom u Srbiji, istakli bismo Nebojšu Lazića i Ivana Bjelajca, kao i podršku ICT Hub-a i Startup Centra.

Izvor: BIZLife

Foto: Uradi-zaradi