Počeo je u svojoj sobi sa jednim kompjuterom a danas obučava druge kako da budu uspešni u biznisu

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Privatna arhiva

Pre sedam godina, Milan Trbojević osnovao je knjigovodstvenu agenciju „Knjiški moljac“.  Imao je dovoljno znanja za ovaj posao, ali mnogo toga morao je i da nauči. Danas njegova firma ima 20 zaposlenih i planira da razvija biznis na zemlje regiona. Pored knjigovodstva on se bavi i edukacijom, jer je shvatio da za tim postoji velika potreba.

„Završio sam srednju ekonomsku školu, a zatim i fakultet za menadžment. Krenuo sam bez puno znanja i bez jasne predstave šta me čeka, ali sam mnogo toga naučio. Počeo sam prvo da radim u sopstvenoj sobi. Agenciju ’Knjiški moljac’ osnovao sam 2012. godine, a sada u njoj radi 20 zaposlenih“, priča Milan.

Kaže da početak nije bio nimalo lak. Imao je 22 godine i nije imao presiju da li će novac zaraditi ili ne.

„Već posle tri meseca zaradio sam dovoljno da pokrijem sve troškove i to mi je bilo super. Nisam morao da pozajmljujem novac za bilo šta, imao sam sopstveni računar, ušteđevinu od 100 evra, kupio sam štampač – i to je bilo dovoljno za početak. Prvi klijent mi je platio knjigovodstveni program tako da nisam imao velike troškove na početku. Otac mi je, takođe, pomagao. Delio sam letke, danju, noću, vikendom i to je tada donosilo neke rezultate, meni  u tom trenutku jako velike. Sa prvim klijentom, koga sam stekao u tom periodu, sarađujem i danas“.


Milan kaže da je u ovom poslu, pored tehničkog znanja, potrebno imati i organizacione sposobnosti, ukoliko želite da budete samostalni.

„Meni je najveći problem bio kad sam već imao 3-4 zaposlena i shvatio da se za sve ja pitam i svaku odluku ja moram da donesem. Tu je bila najveća prekretnica. Nije to samo u knjigovodstvu slučaj već je i u drugim poslovima slično. Vi morate da prenesete deo ovlašćenja u nekom trenutku, jer dođe trenutak kada više ne možete sve da postignete. Problem je što se delegiranje često svodi na to da nekome ’uvalite’ više posla, a niste mu dali ovlašćenja da može o nečemu sam da odluči. I dan danas se borim sa tim, nije to savladano do kraja. Ali ako to ne savladate nema daljeg napretka u poslovanju“, smatra Milan.

Prema njegovim rečima, za pokretanje ovog posla nije potreban veliki početni kapital. Njegova procena je da je sopstveni računar i iznos od  1.000 evra sasvim dovoljan za početak – da platite knjigovodstveni program i neophodne časopise za pravnu podršku u knjigovodstvu.

„Ovo je posao koji ne traži velika ulaganja, ali često ljudi nemaju preduzetnički duh i organizacione sposobnosti za razvoj posla. Oni mogu biti dobre knjigovođe, ali im nedostaje ovaj drugi deo. No, nije ni realno da svi budu preduzetnici. Jedino moraju biti svesni toga da će u početku morati da rade i po 15 sati dnevno ako žele da razviju svoj posao“.

Pored knjigovodstva Milan se bavi i edukacijom. Učestvuje na raznim seminarima i uči ljude kako lakše da razumeju poreze i sve druge elemente knjigovodstva koji su im potrebni.

„Potreba da se bavim edukacijom, javila se dosta brzo, već posle godinu dana od početka rada. U tom periodu prvu put sam se upoznao sa IT zajednicom. Od njih sam dobijao mnogo pitanja za koja sam mislio da su svima jasna. Međutim, shvatio sam da ono što je meni potpuno jasno ne mora biti i drugome. Prvo sam počeo da pišem blog, ali to mi nije išlo jer mi je bilo potrebno mesec dana da napravim jedan tekst. Onda sam uočio da ljudi snimaju vlogove i shvatio sam da meni taj format više odgovara, te sam počeo da pravim video snimke u kojima ljudima dajem odgovore na najčešće postavljana pitanja. U početku o snimanju nisam znao mnogo, ali vremenom sam kupio malo bolju opremu i naučio neke detalje tog posla koji su mi bili potrebni“.


Najčešća pitanja koja mu klijenti postavljaju tiču se oblika poslovanja koji bi trebalo da izaberu i visine troškova.

„Dosta preduzetnika ne razmišlja dovolno o tome šta će biti ako im ideja ne supe. Koliki su troškovi izlaska iz posla? Oni najčešće kreću sa preduzetničkim firmama a kasnije eventualno prelaze na d.o.o. To i jeste najbolji put i ja sam za to da se krene kao preduzetnik. Kasnije će lakše otovoriti veću firmu i to se uradi za desetak dana. Mnogo je gora situacija ako treba da zatvorite d.o.o, jer likvidacija traje četiri meseca, a vi za to vreme morate da plaćate obaveze. Takođe, kod preduzetnika, postoji i opcija zamrzavanja firme, na period u kom nemate troškove za obaveze, što je takođe povoljnije za nekoga ko počinje svoj posao“, kaže on.

Milan je nedavno osmislio i na tržište izbacio društvenu igricu namenjenu preduzetnicima koja se zove „Fali ti jedan papir“.

„Na ideju sam došao tako što sam shvatio da bih budžet koji inače trošim na korporativne poklone za klijente, mogao da uložim u ovu igricu koju sam sam osmislio. Ideja je da se u zanimljivom formatu, kroz igru uči i da se ova tema približi korisnicima. U igrici učestvuju najviše tri igrača, kreću se kroz polja, izvlače pitanja i ako znaju odgovor idu napred, a ako ne znaju idu nazad.  Svi zainteresovani igricu mogu da nabave na mom blogu“.

Svakog ko namerava da se bavi privatnim poslom Milan savetuje da je najbitnije da ne okleva već da krene u posao.

„Najbitnije je da u posao ulaze tako što će da skoče u vodu i onda nauče da plivaju. Biće im možda lakše ili teže, ali svakako će naučiti. Takođe je ne manje važno i to da biraju svoje bitke. Nije dobro da počinju više poslova odjednom. Neka izaberu jedan i maksimalno se posvete“, poručio je on.

Izvor: Bizlife

Foto: Privatna arhiva

Piše: Tanja Njegomir