Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    PREDUZETNIČKA PRIČA: „Da smo znali koliko nam je potrebno novca, verovatno ne bismo ni krenuli“

    Dragan i Biljana Sandić vlasnici su „Iskon mode“  koja danas okuplja brojne dizajnere, vezilje, tkalje, žene koje heklaju i ručno proizvode odeću koju osim u Srbiji prodaju  u mnogim evropskim zemljama. Ideja pokretanju privatnog posla rodila se uoči njihovog venčanja jer je mlada htela posebnu venčanicu a nije imala gde da je kupi.

     „Supruga je želela da nosi venčanicu koja je trebalo da bude inspirisana tradicijom – autentičnu i originalnu, sa što više ručnog rada i od prirodnih materijala ali ipak modernog dizajna i prilagođenu savremenoj ženi. A i sam ambijent gde je bilo zakazano venčanje, Vukov Tršić, savršeno se ukopio u svu tu priču koju smo zamislili“, seća se Dragan.

    Ideja da nosi venčanicu inspirisanu tradicijom i izrađenu tehnikom starih zanata a da nije narodna nošnja, dovela ih je do Iskona. Verovali su da odeća koja je ručno izrađena i inspirisana tradicijom i te kako može da bude nosiva, moderna i prilagođena današnjoj savremenoj ženi.

    Ubrzo nakon venčanja, 2008. godine počeli su da realizuju svoju ideju. Preduzetničku radnju su osnovali u februaru 2010. godine.

    ”U početku smo bili samo nas dvoje. Ideja je bila da pod jednim krovom ujedinimo sva manja udruženja stari zanata, porodične manufakture i pojedinačne proizvođače ručnih radova. Međutim, zbog velikog interesovanja za naše autentične modele morali smo da napravimo reorganizaciju u firmi i pojačamo tim. Krajem 2014. godine  dobili smo bezrezervnu podršku porodičnog kuma Marinka Tomića i od tada smo prisutni na tržištu pod nazivom ’Iskon mode shop d.o.o’”

    Bili su svesni da ako žele da napreduju moraju da koriste ideje i znanje stručnih ljudi iz njihovih oblasti pa su zato sastavili ekipu sastavljenu od profesionalaca i kreativaca. Dragan kaže da je za počinjanje posla novac  neophodan ali nije presudan.

    ”Na svu sreću nismo bili svesni koliko je bilo potrebno novca, jer da smo znali, verovatno ne bismo ni krenuli. Ali kao što kažu – sreća prati hrabre. Najteže je krenuti”, smatra on.

    Svaki, pa i njihov, početak nije bio nimalo lak. Vremenom je bilo potrebno sve više ulagati, pronalaziti iznova i iznova kreativne i stručne ljude, vrsne poznavaoce ručnih radova i starih zanata, što bolje, kvalitetnije i sigurnije materijale i prediva, krojače i modelare, ulagati u marketing.

    ”Jedan od najvećih problema je bio imati kvalitetne i sigurne repromaterijale jer u našoj zemlji ne postoji nijedna fabrika ili veleprodaja koja vam može garantovati kontinuitet. Tako da nam je jedno od najboljih ulaganja do sada bilo to što smo obišli sve velike evropske proizvođače prirodnih materijala i prediva i odlučili se na uvoz”, priča Dragan.

    Iskon_1

    Principi po kojima posluju su istrajnost na kvalitetu i zadovoljani kupci a da u tome uspevaju govori podatak da do sada nisu imali nijednu reklamaciju.

    ”Unikatnost ili limitirana serija, ručna izrada ili ručna dorada, najkvalitetniji prirodni materijali i prediva kao i kvalitet izrade, originalnost, postojanost su osnovni principi našeg poslovanja. Ovim postulatima vodimo se od početka i iz tih okvira ne izlazimo. Osobe koje nose naše proizvode ne nose samo odevni komad, nego nose jednu filozofiju. Mi i ne stvaramo za široke narodne mase nego za ljude koji za sebe hoće samo najkvalitetnije”,  objašnjava Dragan.

    Govoreći o uslovima poslovanja na tržištu on kaže da je opšte prihvaćena tvrdnja da su uslovi veoma teški ali da ih upravo to tera da budu još kreativniji, maštoviti, originalnijih i da pronađu način da budu zapaženi u vremenu masovne produkcije.

    Sreća je, smatra on, da su od početka krenuli da stvaraju unikatne rukotovorine, što je prednost u odnosu na hiperprodukciju. Istina je da se brže dolazi do povrata uloženih sredstava i zarade kroz hiperprodukciju ali je rad za usku ciljnu grupu takođe isplativ a na duži rok i unosniji.

    ”Ne mislim samo na profit izražen u nekoj od valuti. Naravno da je to veoma bitno ali je bitno i to što mi imamo familijaran odnos sa kupcima jer ih ne gledamo kroz valute i kao brojke preko kojih ćemo da ispunimo naše ciljeve. Oni su za nas prvo promoteri pravih vrednosti, pa tek onda saradnici koji nam pomažu da zajedno radimo na tome da se može biti drugačiji, originalan”.

    Dragan tvrdi da ne mora biti kvalitetnije sve što je uvozno od domaćeg proizvoda jer u Srbiji postoji nekoliko modnih brendova koji kvalitetom mogu stati rame uz rame sa najvećim svetskim.

    Prema njegovom mišljenju najlakše je tražiti izgovor u teškim uslovima poslovanja. Ti uslovi su za sve isti ali oni koji imaju kvalitetnu ideju i budu koncentrisani i uporni, su itekako uspešni.

    ”Pogledajte samo šta je Serbia Fashion Week uspeo za samo par godina da napravi. Sada je jedan od najvećih modnih događaja ne samo u regionu nego i u Evropi….Uslovi poslovanja su uvek bili i uvek će biti teški. Svaka generacija govori da je prethodnom bilo lakše. Važno je da svi imaju iste uslove pa će tako kvalitet, rad i ideja uvek biti presudni faktori”.

    Izazovi sa kojma se danas susreću su slatke muke, jer osim Srbije, Iskon rukotvorine se mogu kupiti u Nemačkoj i Švajcarskoj a trenutno su u pregovorima sa još nekim potencijalnim partnerima za prodaju rukotvorina van naše zemlje.

    Iskon_2

    ”To sve dovodi do toga da moramo da pripremamo logistiku za povećanu proizvodnju. Problem repromaterijala smo rešili zahvaljujući italijanskim fabrikama prediva i gotovih materijala. Sada radimo na tome da imamo potreban broj ljudi za ručne radove. Srbija ima tradiciju u tekstilu tako da nije problem angažovati dovoljan broj spoljnih saradnika za usluge šivenja. Sve je manje onih koji znaju tehnike ručnog rada i tkanja koje je veoma sporo”, priča Dragan.

    On naglašava da je za izradu njihovog šala potrebno je između osam i 30 sati, rukotvorina se radi u proseku  oko 18 sati a postoje haljine koje su rađene između 150 i 500 sati.

    ”Već neko vreme radimo na formiranju tima koji može da podrži veću potražnju jer mi radimo unikate ili limitiranu seriju od nekoliko komada. To nam je bio najveći izazov u poslednje dve godine”.

    Dragan kaže da je najbitnije verovati u svoju ideju i dati sve od sebe da se ona realizuje.  Kada su krenuli ovim putem Sandići nisu znali ništa o ovom poslu ali su imali ideju i želju i srcem su u njega ušli.  Danas svedočimo njihovim uspesima.

    Izvor: BIZLife

    Piše: Tanja Njegomir

    What's your reaction?

    Komentari

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE