REVOLUCIONARNO: Srpski softver čuvaće CELOKUPNO znanje svake kompanije

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Teodesk

Zamislite da postoji kompanija koja vam može pomoći da znanje zaposlenih u kompaniji ostane unutar nje i kada je neki od njih napuste. I zamislite da možete da ulažete u zaposlenog bez straha od njegovog odlaska.

A onda zamislite da je kompanija koja to može da vam i omogući iz Srbije.

Iako deluje prilično nadrealano, ako sve bude išlo po planu, upravo ćete to i moći. I ne samo da zamišljate, nego i da doživite. Jer grupa mladih ljudi iz IT kompanije Teodesk upravo razvija takav softver. Kako za BIZLife portal kaže Ivan Ralić, tehnički direkotor kompanije, njima je cilj integracija veštačke inteligencije na velikom nivou u njihov softver koji sada rešava problem neefikasnosti modernog poslovnog okruženja.

„Vrednost svake kompanije je knowledge base koji ona ima i najviše košta svaku kompaniju kad neka nova osoba ode. To znanje koje se izgubi. To je nešto na čemu hoćemo da radimo – na očuvanju znanja kompanije u aplikaciji kroz donošenje odluka kako bi sutradan neki menadžer na primer mogao da ima iskustvo nekog asistenta u okviru veštačke inteligencije. To može da mu pomogne da donosi odluke na nivou prethodnog iskustva svih menadžera koji su radili kroz samu aplikaciju“, kaže Ralić.

Da bi tako nešto uspelo, neophodno je imati kompleksan sistem u pozadini koji tako nešto može da razvije. „Naša ideja je da napravimo sistem koji može da se integriše u jednu kompaniju i da kasnije drži celokupno iskustvo te kompanije“, kaže Ralić.

WIN WIN situacija

Ovo je, kako ističu, win win situacija i za kompaniju i za zaposlene. Kompanije će imati tu mogućnost da čuvaju znanje, a opet će moći više da investiraju u svoje zaposlene, jer iako zaposleni ode u nekom trenutku iz kompanije njegovo znanje ostaje u softveru. Sa druge strane, ljudi će moći više da uče i napreduju.

„Obično sad sistem učenja ide od vrha ka dnu. Cilj je da učinimo da svi uče jedni od drugih i samim tim više napreduju i bolje sagledavaju neke mogućnosti i prilike. Suština je da delujemo kao celina, a ne kao pojedinci. To znanje će nekako i biti najvrednije u budućnosti, to je nešto što će stvarno razlikovati jednu kompaniju od druge i njihova kultura“, kaže izvršni direktor Teodeska Slobodan Jovičinac.

Ovo im je bila ideja i kad su razmišljali o Institutu za veštačku inteligenciju i tome zašto bi tako nešto pokrenuli.


Naime, pre nepunih mesec dana zahvaljujući ljudima iz Teodeska u Naučno-tehnološkom parku (NTP) Beograd otvoren je Institut za veštačku inteligenciju koji će biti mesto gde će mladi predstaviti svoje ideje kompanijama ili dobiti savete koji će ih ohrabriti da pokrenu sopstveni biznis, a kompanijama da lakše dođu do stručnjaka i njihovih inovativnih rešenja.

„Planiramo da se kroz godinu, dve institut registruje kao naučno-istraživačka institucija. Sama ideja instituta trenutno jeste da poveže entuzijaste za veštačku inteligenciju i univerzitete i biznise. Na nekim fakultetima postoje sekcije za veštačku inteligenciju gde se sve to uglavnom teorijski gleda vezano za AI, odnosno akademski deo se isprati, međutim nemaju dosta često studenti ili entuzijasti za AI vezu sa tržištem, biznisima i svim ostalim. Mi smo sad stvorili neka partnerstva sa nekim velikim imenima poput Gugla i Majkrosofta, dobili smo neke resurse koje možemo da delimo dalje i cilj je da ne samo povežemo entuzijaste sa biznisisma ili univerzitetom nego i koliko god možemo da damo i resursa, fizičke infrastrukture da se nešto stvarno i razvije, da se napravi neki proizvod koji će nekome da koristi“, kaže Ralić, koji je i jedan od osnivača Instituta, a ističe da je i sama razmena znanje ja važna.

IT kompanija Teodesk nastala je pre tri godine. Ovaj inovativan i motivisan tim čini 18 mladih ljudi čiji je cilj da sve ono što su naučili studirajući primene baš u svojoj zemlji.

Primetili su da na tržištu nema dovoljno dobrih rešenja koja stvarno rešavaju neke konkretne probleme i tada su počeli da razvijaju softver koji rešava problem neefikasnosti modernog poslovnog okruženja.

Sigurno se većina vas svakodnevno na poslu susreće sa previše mejlova, probijenim rokovima, nejasnim zaduženjima i otežanom komunikacijom. Cilj ovog softvera je da toga više ne bude.

„Mi trenutno razvijamo jedan alat koji pomaže kompanijama u kolaboraciji. Pomažemo im da strukturiraju svoje procese i projekte, kao i da tu na jednom mestu integrišu internu i eksternu komunikaciju. Takođe, kroz softver mogu da prate profile svojih zaposlenih i da kroz nekoliko klikova kreiraju izveštaje. Genaralno se trudimo da centralizujemo sve procese odlučivanja i komunikacije na jednom mestu kako bi im bilo lakše i kako bi uštedeli vreme“, kaže Sandra Iđoški, marketing menadžer kompanije.


Sličnih alata na tržištu kao što je njihov ima, međutim nijedan od tih alata nije imao krupniju sliku koja će obuhvatiti sve sektore i omogućiti kolaboraciju svih zaposlenih kroz jedan centralizovan sistem. Kako kaže Slobodan Jovičinac, izvršni direktor Teodeska, sva konkurancija koja je postojala na tržištu pokrivala je samo određene segmente poslovanja. To se obično ograničavalo na neke manje timove u okviru timova ili na neke sektore pojedinačno.

Sam alat pomaže dosta i u podizanju organizacione kulture i namenjen je srednjim i velikim preduzećima. Primenljiv bilo gde gde se prate projekti, procesi, gde se komunicira, dele razne vrste stvari i od početka je pravljen tako da ne bude ljudima teško da se u njemu snađu.

Kada je reč o finansijama, u početku svojim zaposlenima nisu mogli da priušte najbolje uslove, ali su svi imali zajednički cilj i verovali su u to što prave. Kako kaže Jovičinac, trudili su se da motivišu ljude, radili shodno mogućnostima s obzirom na to da se nalaze na IT tržištu koje je trenutno najjače u svetu sa dosta jakim platama. Nisu imali nekog investitora već su se sami finansirali kroz sopstveni rad sa strane.

Proizvod je gotov, ali se permanentno razvija

Sada imaju gotov proizvod, imaju celinu koju nude korisnicima, ali pemanentno rade na tome da bude bolji sa nekim novim funkcionalnostima. Posvećeni su korisnicima i konstantno ih osluškuju. Cilj im je da korisnici vide benefite od softvera, a ne puka prodaja.

Govoreći o IT ekosistemu u Srbiji i uopšte uslovima poslovanja, smatraju da ne postoji dovoljna saradnja između kompanija i mladih ljudi. Ističu da ima dosta ambiciznih, jakih ljudi, pametnih ljudi koji imaju mnogo svojih ideja ali jednostavno nemaju još uvek priliku da ih realizuju.

„Podrška od države mladim firmama i povezivanje sa velikim firmama. Ne može sad jedan mladi čovek koji ima ideju da dođe tek tako u neku veliku kompaniju. Kad bi se radilo što više na tome bilo bi mnogo lakše. Država mnogo može da pomogne kroz razne olakšice, povezivanje sa kompanijama i da doprinosi tome da mladi ljudi što više ostaju u zemlji i razvijaju za svoju zemlju. Mislim da imamo sjajne ljude ovde, koji mogu mnogo da pomognu“, kaže Jovičinac.

On kao jedan od problema ističe i to što kod nas nije dovoljno regulisan platni promet koji dolazi iz inostranstva. Kako kaže, oni u ovom trenutku ne možemo iz Srbije da naplaćujemo usluge kroz neke alate kao što je Stripe, zato što imaju ograničenja od NBS. A onda ljudi obično otvaraju firme sa strane gde rade transakcije, gde su ti alati dostupni.

Kada je reč o mladima u preduzetništvu kod nas, Sandra Iđoški kao jedan od problema ističe neprilagođenost pravosudnog sistema preduzetništvu. Naime, ona je godinu i po dana baš radila na projektima koji se odnose na razvoj preduzetništva kod mladih i smatra da iako postoje pozitivni napori, takođe postoji još mnogo prostora za napredak.

A o uslehu ove mlade kompanije govori i to što su nedavno učestvovali na konferenciji o project managementu koji je organizovlo PMI (Project Management Institute) odeljenje iz Bugarske.


„Bila je to 10 godišnjica od kada je to odeljenje otvoreno, a i 50 godine od kad PMI postoji i oni su se potrudili da uvrste sve nove trendove i nove stvari koje se dešavaju kada je u pitanju project management, a mi smo bili pozvani da pričamo na temu hibridne metodologije. Taj pojam postoji dugo, ali se do nedavno nije mnogo pominjao. To je u suštini novi prostup kako da se rade projekti, gde ne moramo da se držimo strogo jedne metodologije nego da zapravo najbolje rezultate možemo da ostvarimo ako iz postojećih metodologija izvučemo neke najbolje principe koji odgovaraju našem okruženju i timu. Na to da ova metodologija postane popularnija u poslednje vreme uticalo je i to što je u okruženju sve veća neizvesnost, a kako pokazuje PMI istraživanje od prošle godine, i kompleksnost pri realizaciji projekata“, kaže Iđoški koja je bila govornik na konferenciji.

Ona ističe da se njihov softver jako lepo uklapa u sve to, odnosno project manageri koji zaista žele da prilagode svoj način poslovanja svom timu, krzo njihov softver mogu to lako da urade i mogu da imaju strukturu, a u isto vreme i da budu jako fleksibilni i da prate sve što se dešava i da unose izmene jako brzo.


Izvor: BIZLife

Foto: Teodesk

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Polja označena sa * su obavezna.