Prijavite se na naš newsletter "PREGLED DANA"

SurfShop 2020: Ako zanemarimo online prisustvo bespotrebno smo se odrekli velikog dela potencijalnih kupaca

Milica Čalija, vlasnica kompanije “Anđeli”, ima raznovrsno i bogato profesionalno iskustvo, kako u preduzetništvu tako i u korporacijama. Pored toga, aktivna je u preduzetničkoj zajednici i sa kolegama nesebično deli svoje znanje i iskustvo. Više o “Anđelima” i tome šta je internet trgovina donela ovoj kompaniji, kao i izazovima s kojima su se ona i njene kolege susretali, pročitajte u nastavku

Kako je izgledao Vaš put od sektora medija, preko korporativne karijere, do započinjanja sopstvenog biznisa? Šta Vas je motivisalo da pokrenete “Anđele”?

Deceniju pre započinjanja Anđela provela sam u velikim korporacijama. U korporacije sam ušla kao asistent direktora marketinga Jaffe iz Crvenke, a posle 10 godina napustila sam korporativni svet sa pozicije direktora marketinga Foodlanda.

I pre toga, sve godine studija provela sam radeći, počela sam da vodim emisiju Garaža RTS-a sa 18 godina, potom se razvijala kao novinar kroz radio i print, što me je dovelo do PR agencije i kasnijih poslova u korporacijama u vezi sa marketingom.

Kada sam se prvi put porodila, 2010. godine, radila sam na poziciji direktorke korporativnih komunikacija fabrike Jaffa Crvenka. U tom periodu počela sam da preispitujem svoje nutritivne navike i tražim zdravije opcije u ishrani. Drugo dete sam rodila dok sam radila kao direktorka marketinga u Foodlandu (Bakina tajna) – ove pozicije u industriji hrane davale su mi uvid i u ispravnost/ neispravnost prehrambene industrije i uvid u tržišta, a moja lična, porodična situacija navela me je da potražim poslasticu koja će biti potpuno prirodna, bez aditiva i konzevranasa, bez veštačkih zamena za šećere i sl. U tom trenutku nije postojalo nešto takvo na tržištu Srbije i suprug i ja smo nedeljama pokušavali da napravimo nešto ukusno i zdravo. Kada smo takav proizvod uspeli da napravimo u svojoj kuhinji, stavili smo na papir cene sirovina, pretpostavljene troškove koje bi nosila proizvodnja i prodaja i došli do zaključka da ono što jedemo sami možemo da ponudimo i kupcima, po fer ceni. Druga dimenzija, mada ona nije bila primarna, jeste činjenica da mi je kao majci sve manje odgovarao tempo korporativnog života i vrednosti korporativnih sistema.

Jedno ste od prepoznatljivih lica u sektoru MMSP i poznati ste po svojoj interakciji i podršci malim preduzetnicima. Kako ocenjujete njihovo online prisustvo i motivisanost ka online poslovanju?

Ako postoji nepšto dobro što je proizašlo iz cele ove situacije onda je to svest o važnosti online prisustva i online trgovine. Mi smo mlado tržište kada je reč o online kupovini, ali rekla bih da sve više firmi, i malih i velikih, shvata da moraju da budu tamo gde su njihovi kupci, a svi su online. Svest o tome se razvija i mislim da vreme online kupovine tek dolazi.

Mere koje su donete u cilju suzbijanja epidemije COVID-19 ugrozile su mnoge domaće preduzetnike. Kako ste se Vi nosili sa tom situacijom i da li Vam je online trgovina pomogla u toj borbi?

Pandemija je uticala na sve i na svakoga: uticala je na to da svi preispitamo koliko smo odgovorni, koliko vodimo računa o sebi, o drugima, o društvu, o zdravlju, zdravstvenom sistemu… Donela je neki novi pogled na svet, širi od same bolesti i virusa, pogled koji obuhvata svest o ekologiji, svest o važnosti kupovine od malih, lokalnih proizvođača… u tom smislu, i Anđeli su, kao mali proizvođač zdravih kolača, dobili novu pažnju kupaca koji su se okrenuli online kupovini i taj segment poslovanja nam je zaista sjajno radio od početka pandemije. S druge strane, pak, policijski čas nam je u jednom trenutku potpuno onemogućio rad u Anđeli radnji na Vračaru, uticao na smanjenje kupovine svega što nisu osnovne životne namirnice u marketima u kojima se takođe Anđeli nalaze, samim tim potražnja za Anđelima u malorpodaji se smanjila, pa i naš obim posla.

Mi smo socijalno preduzeće, što znači da zapošljavamo žene iz ranjivih grupa, nama je posebno važno da ne ugrozimo njihovo zdravlje ni na koji način, zbog čega radimo sa manjim timom nego inače, a to znači i u manjem kapacitetu.

S obzirom da je vaš prozivod autentičan i zahteva da kupac proba kolačić, da li vam promocija proizvoda online za nove kupce predstavlja izazov?

Jedna od retkih industrija koja je procvetala ovih dana jeste e-commerce, odnosno kupovina preko Interneta. Nama u “Anđelima” prodaja preko Interneta nije nimalo strana, štaviše, posao smo i započeli bez prodajnih mesta, isključivo prodajom preko Interneta i oslanjajući se u najvećoj meri na online oglašavanje. Našim kupcima je takođe ovo blizak koncept, mada postoje i oni koji bi radije da “biraju uživo”. Kako to nije bilo moguće tokom vanrednog stanja, kretanje ljudi je bilo ograničeno, a u određeno vreme i potpuno zabranjeno, svi su se okrenuli dostavi. Ispostavilo se da je to brz i lak način kupovine, čak je i plaćanje online komotnije nego trčanje do bankomata po novac.

Ono što u Srbiji nije komotno i što ne podržava ceo ovaj ugođaj lagodne online kupovine jesu kurirske službe koje bi trebalo da urade poslednji, možda čak i najvažniji deo kupovine: fizički kontakt sa kupcem. Isporuke u Beogradu radimo sami, imamo sopstveno vozilo i osobu koja radi dostavu, dok nam je isporuka van Beograda i dalje izazov, jer zavisimo od kurirskih službi.

Koji su potencijalni izazovi online trgovine za male preduzetnike/proizvođače u Srbiji?

Iz mog iskustva najvažnija osoba u online prodaji je osoba koja će dostaviti kupljenu robu kupcu. Tako dolazimo do činjenice da je najveća prepreka u online prodaji ona poslednja, fizička karika lanca ka kupcu. I ma koliko savršen bio vaš web shop, ma koliko negovali komunikaciju sa kupcem, ma koliko ulagali u promociju online kupovine, bojim se da bez razvijene logistike na terenu, koja će kvalitetnom mrežom dostave podržati online kupovinu, nema prave budućnosti e-commerca.

Kako biste ohrabrili domaće preduzetnike da se priključe programu “SurfShop” i uplove u svet online trgovine?

Preduzetnici u Srbiji moraju da čuju mnogo reči podrške, budući da živimo i radimo u sredini koja nije sklona preduzetničkom duhu. Verujem da pozitivni primeri iz okruženja doprinose da se i drugi upuste u preduzetništvo. Danas je možda lakše nego ikada doći do svojih potencijalnih kupaca i ciljne grupe upravo zahvaljujući mogućnostima Interneta i online prodaje.

Mi kao neko ko prodaje proizvod ili uslugu moramo biti tamo gde su naši potencijalni kupci, gde provode vreme i gde im je lako da dođu do nas. To je svakako Internet – društvene mreže, sajtovi, portali… ako zanemarimo online prisustvo bespotrebno smo se odrekli velikog dela potencijalnih kupaca.

Prijave za SurfShop program biće otvorene 14. septembra. Saznaj više o ovom programu.

Izvor: BIZLife/ SurfShop.rs

Foto: SurfShop.rs

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium Factory. | powered by Premium Hosting
Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE