Trend koji osvaja svet: Od 2 parking mesta prave 8
Vozači koji prolaze zagrebačkim Laništem pokraj Kauflanda u vremenu od 8 do 16 sati mogu videti kako crveni Pežo 308 levitira u vazduhu.
Nije uvek reč o Pežou, nekad će to biti Honda ili Folksvagen, zavisi ko od zaposlenih obližnje kompanije prvi dođe na posao. Ko god bolje pogleda, videće i metalne “ruke” koje drže auto u vazduhu. Ili, tačnije, na njegovom parkirnom mestu.
Naime, ti automobili se nalaze na rotary parkingu, ekonomičnom parking sistemu koji umesto da ide u širinu, ide u visinu. Auto ulazi u konstrukciju i sistem ga podiže u vazduh kako bi to isto mesto oslobodio za drugi automobil.
Tako na parkirnom mestu koje inače zauzimaju dva automobila u isto vreme može biti parkirano čak osam vozila. Ovakva parkirna praksa je u poslednjih desetak godina uzela veliki zamah u Južnoj Koreji i Kini, gde postoje takve instalacije s više od 20 parkirnih mesta koje znaju biti velike kao i neki neboderi, a sada se ta instalacija može videti i u Zagrebu. Hrvatski pandan rotary parkinga potpisuje kompanija EuroPark System.
“Ideja nije nešto novo, jer ovakvi sistemi već postoje u zemljama Dalekog istoka i drugde u Evropi. Ipak, 90 odsto svih rotary parking sistema pripadaju upravo Južnokorejcima, tako da jako mali broj kompanija proizvodi vlastite. Upravo zato smo krenuli proučavati kako da poboljšamo postojeći sistem i tako se odvojimo od konkurencije“ – kaže Ivan Gudelj, glavni projektant.
I pronašli su. Njihov sistem proizvodi manje buke, troši manje električne energije, ima jaču statiku, a najveći benefit je izmenična vodilica. Naime, postojeći sistemi imaju ograničeni vek trajanja. Usled konstantnog korišćenja doći će do oštećenja na vodilicama koje vode lanac koji okreće platforme s automobilima, zbog čega se nakon 20 godina može cela instalacija zameniti novom. Njihova verzija ima mogućnost izmene vodilice, čime se uvelike povećava dugotrajnost same konstrukcije.
Izvor: BIZLife/Jutarnji List/B92
Foto: Youtube/Printscreen